GoC
Jag har ännu inte fått något svar på vad en ICE-bil är..... du ville ju diskutera saken....

Du har helt rätt i att det lönar sig att ha ordentliga huvudsäkringar. Här i Finland är 3x25 ampere minimum. För att slippa från eländet med tjuvkopplingar eller behovet av att låna ström från grannar eller köra en stor generator dagarna i ända varje gång man bygger eller renoverar eller bara reparerar någonting.

Jag tror att det du saknar är erfarenhet av att inte ha råd med energi och erfarenhet av att energi helt enkelt inte finns att få.
Ju fler energiformer man kan välja emellan destu större chans att någon av dem just då är tillgänglig för ett rimligt pris.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
GoC
Jag har ännu inte fått något svar på vad en ICE-bil är..... du ville ju diskutera saken....

Du har helt rätt i att det lönar sig att ha ordentliga huvudsäkringar. Här i Finland är 3x25 ampere minimum. För att slippa från eländet med tjuvkopplingar eller behovet av att låna ström från grannar eller köra en stor generator dagarna i ända varje gång man bygger eller renoverar eller bara reparerar någonting.

Jag tror att det du saknar är erfarenhet av att inte ha råd med energi och erfarenhet av att energi helt enkelt inte finns att få.
Ju fler energiformer man kan välja emellan destu större chans att någon av dem just då är tillgänglig för ett rimligt pris.
Internal combistion engine. Dvs en vanlig motor driven av bensin eller diesel.
Så klart om du bor där du inte har en stabil elförsörjning så är det bra.
Turligt nog har jag fyra rökgångar i skorstenen och en gammal vedspis i källaren, den lagades det mat på när vi bytte köket för drygt 30 år sedan.
 
Unikt namn
V Vardagsrum skrev:
Att ha ved som enda uppvärmning är inte rationellt eller tidseffektivt om man eldar i en gammal överförbränningspanna och utan ack.

Men det blir jädra go värme i elementen.. Bra mycket varmare än vad det blir med värmepump.
Det är ju mer än bara själva eldandet som tar tid (även om det även tog en ofantlig tid i min barndom).
50kbm ved klyver inte sig själv, och bär inte upp sig själv från vedbacken heller.

Du bekräftar på ett vis att ved är en form av livsstil som kräver att man uppskattar andra saker, som tex brännheta element.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du bekräftar på ett vis att ved är en form av livsstil som kräver att man uppskattar andra saker, som tex brännheta element.
Visst är vedeldning en livsstil, men den går lika bra att kombinera med varma kakelugnar eller varma golv som brännheta radiatorer.

I TS fall vore nog en ordentlig berg eller jordvärmepump tillsammans med korrekt dimensionerade radiatorer det enklaste.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst är vedeldning en livsstil, men den går lika bra att kombinera med varma kakelugnar eller varma golv som brännheta radiatorer.

I TS fall vore nog en ordentlig berg eller jordvärmepump tillsammans med korrekt dimensionerade radiatorer det enklaste.
Berg- eller jordvärmepump kombinerat med vedpannan som redan finns. Det är mitt recept. Billigare än att bygga om huset med kakelugnar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Berg- eller jordvärmepump kombinerat med vedpannan som redan finns. Det är mitt recept. Billigare än att bygga om huset med kakelugnar.
Bergvärme kombinerat med bef panna är nog det rimligaste om jordlagret inte är för tjockt.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Internal combistion engine. Dvs en vanlig motor driven av bensin eller diesel.
Så klart om du bor där du inte har en stabil elförsörjning så är det bra.
Turligt nog har jag fyra rökgångar i skorstenen och en gammal vedspis i källaren, den lagades det mat på när vi bytte köket för drygt 30 år sedan.
Ingen som bor inom 3000 km från Rysslands gräns kan räkna med en stabil elförsörjning i dagens läge. Därför är det viktigt att ha en B-plan för hur man skall driva cirkulationspumpen i krisläge även när man har vedpanna.
Vad jag har upplevt är att energipriserna rusar så att man helt enkelt inte har råd att hålla värmen med befintliga månadsinkomster. Ved ger bättre timpenning än att pendla till ett kvällsarbete efter ordinarie arbetsdagens slut. Dessutom får man vara hemma mera och kan ha litet familjelov när man klyver och kapar ved hemma på backen vilket man inte kan när man är i bortaarbete 12-13 timmar om dagen.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Inte ens i USA räknar man med stabil el - bättre bemedlade hus och villor bit utanför storstäderna så är det närmast självklart med en automatstartande elverk som går in inom några sekunder när det blir brownout och elavbrott och det ganska ofta under ett år...
 
X xxargs skrev:
Inte ens i USA räknar man med stabil el - bättre bemedlade hus och villor bit utanför storstäderna så är det närmast självklart med en automatstartande elverk som går in inom några sekunder när det blir brownout och elavbrott och det ganska ofta under ett år...
Nej så klart, USA har ett ganska primitivt elnät.
Medans Sverige har haft ett av världens bästa elnät och stabilaste elförsörjning med billig el.
Men det var innan löktramparna började stänga ner kärnkraften utan att ha ordna ersättning.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har en bekant som bor där sedan många år och det var han som berättade att elverk var närmast standard i de mer välsituerade villorna - men han sa också att man kan raljera ganska mycket om amerikansk elnät och hur det fungerar ur svenska ögon sett, men också att man på något sätt faktiskt får det att fungera det mesta av tiden.

Man hajar till med svenska ögons mått att inkommande säkringar är typiskt på 100 eller 200 Ampere och 3-fasdistrubitionen till området innebär att man i en mindre ort delar upp 3-fasbenen så att var fas tar en gata/huslänga var - inte att du skulle få in 3 faser till samma hus och så är det typ 10 kV-ledning till sista biten med en enfas-trafo¹ som matar fastigheten, dock inte i hans fall någon stolp-trafo ala amerikanska film typiskt, utan är i en plåtkabinett på samma sätt som man har här i sverige på många håll, även om vi fortfarande har väldigt många 'bytrafos' som är upphängda i stolpar för att det är luftmatade ledningar... och han konstaterade torrt att man gillar att ha mycket koppar i ledningarna i amerikanska fastigheter...


¹som ger 2*115 Volt när det kopplas mot nollan typisk 115V stickpropputtag och 230 Volt när det kopplas mellan 'faserna' - dvs. mittjordad/nollad 230 Volt i grunden

230V använder man för effektslukande maskiner som spisar, vattenvärmare och AC/LLVP motsvarande vår 3-fas och 400 Volt, och 115V för det som ansluts med amerikansk stickpropp och man har typisk 20 ampere som dvärgbrytare för uttagen.

Det är en anledning varför nästa all världens tillverkade mer effektslukande spisar och elektronikapparater nu designade för 230 Volt som designspänning även om de är anslutna mot 400V 3-fas i Y-koppling mot nolla - då man har valet att antingen med 3-fas 400V koppla per fas mot nolla (för 230V spänning) eller att 230V parallellkopplas till fasingångarna mot nollan typ USA (om säkringarna håller för det) så länge det inte är direktinkopplade 3-fasmotorer eller annan utrustning där 120 grader fasskillnaden är en nödvändighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.