köp inte ikea köp FMmattson och en som har diskm avstängning vileket inte denna har
disken skall normalt sett bara ha kallvatten
avloppet finns normalt sett en stos på vatten låset
men hur får du dit elen`?
 
  • Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
Jag försöker få Returens svar mer lättläst:
Köp inte IKEA. Köp en FMMattson med inbyggd diskmaskinsavstängning. Där kommer ut ett trdje rör för anslutning av diskmaskin.
Diskmaskinen ska normalt bara anslutas till kallvatten.
För diskmaskinens avlopp finns ofta en extra stos på vattenlåset.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag försöker få Returens svar mer lättläst:
Köp inte IKEA. Köp en FMMattson med inbyggd diskmaskinsavstängning. Där kommer ut ett trdje rör för anslutning av diskmaskin.
Diskmaskinen ska normalt bara anslutas till kallvatten.
För diskmaskinens avlopp finns ofta en extra stos på vattenlåset.
tack för översättningen
 
  • Gilla
  • Haha
Fouad Isk och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Och ett tillägg är att orsaken till att du inte ska köpa en Ikea-blandare är att de ofta går sönder efter drygt 3 år när de inte längre går att reklamera. Det blir dyrt i längden att köpa en Ikea-blandare med några års mellanrum i stället för en FM Mattson som håller i 20 år eller mer.
 
  • Gilla
etompau och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och ett tillägg är att orsaken till att du inte ska köpa en Ikea-blandare är att de ofta går sönder efter drygt 3 år när de inte längre går att reklamera.
Fast nu har ju IKEAs 10 års garanti ändå, så det lär ju inte bli några bekymmer att få det fixat. Om kvalitén är så mycket sämre än just FM ska jag dock inte uttala mig om.

Märkes är dock inte heller säkert att det håller. Min Hafa till duschen gick sönder efter 1,5 år.
 
  • Gilla
Fouad Isk och 1 till
  • Laddar…
Men oavsett om du köper IKEA eller lämpligare fabrikat, så behöver du kunna stänga av vattnet till diskmaskinen på ett sätt som ditt försäkringsbolag godkänner. Det spelar ingen roll att du aldrig använder avstängningen, möljligheten måste finnas att bekvämt stänga av vattnet till maskinen. Det är då inte godkänt med en kran under diskbänken.

Antingen köper du en blandare med avstängning för diskmaskinen, eller så köper du en fjärrstyrd avstängning, där du kan ha manöverknappen ovan diskbänken.

Vilka kopplingar du behöver är svårt att se från bilden.
 
  • Gilla
Fouad Isk och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Radhus-Jenkan skrev:
Fast nu har ju IKEAs 10 års garanti ändå, så det lär ju inte bli några bekymmer att få det fixat. Om kvalitén är så mycket sämre än just FM ska jag dock inte uttala mig om.

Märkes är dock inte heller säkert att det håller. Min Hafa till duschen gick sönder efter 1,5 år.
Vad bra!
Jag bara utgick från de trådar i forumet där det slutar med att folk byter ut sina Ikea-blandare efter några år för att de inte fungerar bra längre (i en del fall aldrig har). En fördel med t.ex. FM Mattsson är att de normalt har reservdelar i långt över 10 år och det har inte Ikea.

Hafa är inte kända för att göra bra blandare.
 
  • Gilla
Fouad Isk
  • Laddar…
R Radhus-Jenkan skrev:
Märkes är dock inte heller säkert att det håller. Min Hafa till duschen gick sönder efter 1,5 år.
Hafa är inte ett VVS märke. Det är ett möbelmärke (som IKEA). De må göra bra badrumsmöler, men de är rätt ökända för kvaliteten på blandare och andra VVS produkter de försöker sig på.
 
  • Gilla
Fouad Isk
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hafa är inte ett VVS märke. Det är ett möbelmärke (som IKEA). De må göra bra badrumsmöler, men de är rätt ökända för kvaliteten på blandare och andra VVS produkter de försöker sig på.
Kan bara hålla med dig och i branschen vill de flesta inklusive mig själv inte ens befatta oss med deras möbler etc. för vi anser det mest vara skräp. ;)
Svensson inbillar sig ofta att Hafa är ett toppmärke men gud hjälpe mig tycker vi... 😱😂

Till TS:
Den blandaren blir dyr i slutänden för med dina kunskaper (eller brist på sådana) bör du anlita en rörläggare som kan koppla detta till dig på ett säkert sätt och du måste dra fram till en separat avstängare ovan diskbänk alternativt montera in en fjärrstyrd elektronisk och de är inte billiga.
Så mitt råd är att byta till en korrekt blandare med inbyggd diskmaskinsavstängning.
 
  • Gilla
Fouad Isk
  • Laddar…
R Radhus-Jenkan skrev:
Fast nu har ju IKEAs 10 års garanti ändå, så det lär ju inte bli några bekymmer att få det fixat. Om kvalitén är så mycket sämre än just FM ska jag dock inte uttala mig om.

Märkes är dock inte heller säkert att det håller. Min Hafa till duschen gick sönder efter 1,5 år.
du har uppenbart inte haft varken FM eller IKEA tidigare
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med dig och i branschen vill de flesta inklusive mig själv inte ens befatta oss med deras möbler etc. för vi anser det mest vara skräp. ;)
Svensson inbillar sig ofta att Hafa är ett toppmärke men gud hjälpe mig tycker vi... 😱😂
Har Hafas möbelkvalitet blivit sämre med åren?
För den här lägenheten totalrenoverades 2003 och den ägaren satte in Hafa kommod och spegelskåp i badrum och gästtoalett. I gästtoaletten är de fortfarande kvar och inget fel alls på dem. I badrummet var de kvar tills vi renoverade häromåret och det enda felet då var att skivan med spottar ovanpå spegelskåpet hade gulnat, det trots att någon tidigare ägare hade gjort 3 spikhål i sidan av kommoden så att vattenånga hade haft fritt tillträde under minst 10 år.
 
  • Gilla
Fouad Isk
  • Laddar…
R returen skrev:
du har uppenbart inte haft varken FM eller IKEA tidigare
Vad var det för kommentar?

Jag skrev om garantin och uttalade mig ju särskilt INTE om kvalitén. För övrigt har jag haft båda och har en FM i köket som sjunger på sista versen, men några enstaka blandare som jag har är knappast nog att dra någon slutsats av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.