Hejsan!

Har rivit en rutten altan som stått på plintar som sjunkig lite hejvilt. Tomten är gammal åkermark med lera som dränerar näst intill 0.

Marken lutar lite svagt in mot huset varav "uppförsbacken" kanske är en 40-50 meter vilket innebär en hel del regnvatten som går mot huset och vidare med dräneringen.

Nu har jag grävt bort en del lera för nya altanen, ca 25-30cm djupt och runt 35kvm stort med ambition att fylla upp med grus och bygga direkt på plattor istället för att konstla med plintar och eventuella sulor man får gjuta för att förhindra att den sjunker.

Problemet är att jag får stående vatten i gropen vars lägsta punkt är lägre än husets dränering vilket såklart måste lösas så "poolen" jag nu skapat inte fryser till is i vinter. Man har fyllt ut marken under husgrundens platta och förhöjt denna just pga leran om jag förstått det rätt, vilket är anledningen till att dräneringen är något högre placerat än man skulle velat. Rätt eller fel vet jag inte.

Har två tankar, antingen fylla upp med makadam och göra en ny dränering till stenkista alternativt använda grus med nollfraktion som i mitt huvud kanske skulle låta vattnet rinna över och vidare mot husets dränering. Vet inte om jag tänker tokigt där, alltså hurvida ex 0-16 släpper igenom vatten ändå så att det trots allt blir en pool i gropen.

Tacksam för svar!
 
Tomture61
Om lerjord eller 0-16 bromsar vatten bättre 🤔
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om lerjord eller 0-16 bromsar vatten bättre 🤔
Tänkte mer om packat 0-16 kan gör att vattnet fortsätter mot husets dränering som det var innan jag grävde ur, eller om vattnet ändå kommer tränga ner och lägga sig i gropen. Oavsett kanske jag måste lägga en separat dränering för altanen. Lite det jag dividerar.
 
Oavsett ska du se till att ha fall bort från huset
 
F fribygg skrev:
Oavsett ska du se till att ha fall bort från huset
Och detta borde räcka med hjälp av en dräneringsslang som leder bort vattnet från lägsta punkt? Tomten är ganska fyrkantig på kring 5000kvm där det dels lutar nedåt, men i mitten där huset står är det också en svacka i marken vilket gör det svårt att bygga med fall då resterande mark kring detta är i högre nivå. Min tanke i sådant fall är att anlägga en ny stenkista och eventuellt pumpa bort vatten från kistan för att ex. ha som bevattning när det kommer skyfall som stenkistan inte lär kunna hantera.

Att gräva ur extra djupt längst bort från huset sett, så att man får ett lokalt fall i gropen trots den lutande gräsmattan var min tanke, för att sedan därifrån leda bort vattnet. Men då kom frågeställningen upp om att återfylla med 0-16 och "återställa" marknivån som den tidigare med undantaget att man ersatt leran med grus i förmån till altanbygget. Tänker jag skevt kanske?
 
I ytterkant på din "nya grop" bör du nog lägga en dräneringsledning med självfall mot lämpligt dike/slänt, att hålla på och pumpa vatten för att det regnar eller råkar vara snösmältning verkar inte som en robust och problemfri lösning.
 
F fribygg skrev:
I ytterkant på din "nya grop" bör du nog lägga en dräneringsledning med självfall mot lämpligt dike/slänt, att hålla på och pumpa vatten för att det regnar eller råkar vara snösmältning verkar inte som en robust och problemfri lösning.
Fattar, men det är just det som är problemet. Tomten ligger lägre än övrig mark (alltså även om man ser till marken utanför tomten). Det finns ett dike som är 50 meter långt längs tomten och kanske 20 meter från altanen sett, men detta ligger högre än vår altan så där kan jag inte lösa ett fall. Därav tanken med att gräva en djup stenkistan och pumpa vid behov.
 
Volvo_Viktor Volvo_Viktor skrev:
Fattar, men det är just det som är problemet. Tomten ligger lägre än övrig mark (alltså även om man ser till marken utanför tomten). Det finns ett dike som är 50 meter långt längs tomten och kanske 20 meter från altanen sett, men detta ligger högre än vår altan så där kan jag inte lösa ett fall. Därav tanken med att gräva en djup stenkistan och pumpa vid behov.
Hur tänker du dimensionera pumparna till detta för att klara sådana regn mängder som väntas i Götaland i dag?
 
F fribygg skrev:
Hur tänker du dimensionera pumparna till detta för att klara sådana regn mängder som väntas i Götaland i dag?
Ingen aning i dagsläget 😅 Tar tacksamt emot tips på hur jag annars ska göra. Husets vanliga dränering leder till en mindre stenkista, där pumpar jag i dagsläget ur vatten efter ett regnfall och vattnar med. Det funkar helt ok, men det måste ses efter då marken kring stenkistan blir tokblöt ifall det regnar mycket och stenkistan fylls om det inte pumpas bort. Lite problematiskt, ja
 
Tomture61
Volvo_Viktor Volvo_Viktor skrev:
Tänkte mer om packat 0-16 kan gör att vattnet fortsätter mot husets dränering som det var innan jag grävde ur, eller om vattnet ändå kommer tränga ner och lägga sig i gropen. Oavsett kanske jag måste lägga en separat dränering för altanen. Lite det jag dividerar.
Du var just min tanke , om lerjord eller 0-16 är bättre på att transportera regnvatten vidare till din dränering . Vad som är tätast sas.
 
  • Gilla
Volvo_Viktor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.