Hej forumet, hoppas det är bra med er alla!

Jag har äntligen fått tag i drömsommarkåken och utöver allmänt renoveringsarbete så jobbar hjärnan på högvarv med andra mer konstiga projekt.

En tanke som slog mig nyligen är hur otroligt mycket fåglar som finns häromkring, liksom fladdermöss. Skönt som bara den då stället ligger precis vid vattnet men det ändå är till 99% myggfritt.

Jag gillar att titta på fåglar och kom på idén om att bygga ett radhushotell för småfåglar. Egentligen är det väl ett förfinat ord på att smälla upp 10+ fågelholkar på rad bredvid varandra. Hade detta fungerat?

Alltså:
2 stolpar och en ram upptill på ca 2-3 meter (tänk ramen på ett fotbollsmål) och sen sätta fast 10 fågelholkar med max 1 decimeter mellan varandra?

Hur tror ni detta hade tagits emot? Hade det blivit tomt i fågelholkarna eller hade de accepterat varandra som grannar?

Visst, jag kan trycka upp 10 fågelholkar lite här och där med det är inte vad jag är ute efter utan jag vill ha just ett "radhushotell" ;)


Ser fram emot era svar!

Allt gott,
 
panthorn panthorn skrev:
Hej forumet, hoppas det är bra med er alla!

Jag har äntligen fått tag i drömsommarkåken och utöver allmänt renoveringsarbete så jobbar hjärnan på högvarv med andra mer konstiga projekt.

En tanke som slog mig nyligen är hur otroligt mycket fåglar som finns häromkring, liksom fladdermöss. Skönt som bara den då stället ligger precis vid vattnet men det ändå är till 99% myggfritt.

Jag gillar att titta på fåglar och kom på idén om att bygga ett radhushotell för småfåglar. Egentligen är det väl ett förfinat ord på att smälla upp 10+ fågelholkar på rad bredvid varandra. Hade detta fungerat?

Alltså:
2 stolpar och en ram upptill på ca 2-3 meter (tänk ramen på ett fotbollsmål) och sen sätta fast 10 fågelholkar med max 1 decimeter mellan varandra?

Hur tror ni detta hade tagits emot? Hade det blivit tomt i fågelholkarna eller hade de accepterat varandra som grannar?

Visst, jag kan trycka upp 10 fågelholkar lite här och där med det är inte vad jag är ute efter utan jag vill ha just ett "radhushotell" ;)


Ser fram emot era svar!

Allt gott,
Det fungerar inte för dom flesta fåglar som vill ha ett eget revir. Minst 10 meter mellan holkarna rekommenderas. Undantaget är pilfink, gråsparv, tornseglare och stare som gärna bor tillsammans med sina artfränder. Bara att prova, det värsta som kan hända är att bara en holk är bebodd.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Om du gillar att titta på fåglar så kanske ett fågelbad är att föredra. Nu säger du att stället ligger precis vid vattnet, så det kanske förtar något av effekten, men vid vårt fågelbad är det i princip köbildning dagarna i ända, med alla möjliga sorters fågelarter som samlas på ett enda ställe.
 
D DE73 skrev:
Det fungerar inte för dom flesta fåglar som vill ha ett eget revir. Minst 10 meter mellan holkarna rekommenderas. Undantaget är pilfink, gråsparv, tornseglare och stare som gärna bor tillsammans med sina artfränder. Bara att prova, det värsta som kan hända är att bara en holk är bebodd.
Håller med. Med reservation för att om man inte bygger dem för de nämnda arterna utan tex med mindre hål för mesar så är det rent negativt och de kan t.o.m. döda varandra i revirbråk. Mesholkar ska sitta några tiotal meter ifrån varandra.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Om du gillar att titta på fåglar så kanske ett fågelbad är att föredra
Ge dom mat så kommer dom alltid.
 
D Dilato skrev:
Ge dom mat så kommer dom alltid.
Jo, men även om fåglar är fina att titta på, så saknar de tyvärr helt bordsskick.

De spiller och sprätter med maten, och spillet lockar till sig diverse skadedjur, t.ex. råttor.

Och dessutom, att fylla ett fågelbad med vatten är mycket billigare än att köpa fågelkäk. 😉
 
Kilrain Kilrain skrev:
Jo, men även om fåglar är fina att titta på, så saknar de tyvärr helt bordsskick.

De spiller och sprätter med maten, och spillet lockar till sig diverse skadedjur, t.ex. råttor.

Och dessutom, att fylla ett fågelbad med vatten är mycket billigare än att köpa fågelkäk. 😉
Det får man leva med om man seriöst är intresserad.

Jag har matat småfågel med minst 100 kg svart solrosfrö under de senaste 6 månaderna och visst blir det en mängd spill...men det får man ta.
Skalet blir gödning i trädgården.
 
  • Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
panthorn panthorn skrev:
Visst, jag kan trycka upp 10 fågelholkar lite här och där med det är inte vad jag är ute efter utan jag vill ha just ett "radhushotell" ;)
Du får naturligtvis ha vilka önskemål du vill men om det inte sammanfaller med de tänkta hyresgästernas krav på bostad så får du nöja dig med getingbon i holkarna.

Byt perspektiv !
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Folk har gjort radhusholkar och höghusholkar på skämt men det är samma princip som med en del andra absurda påhitt. Alla vet att det inte fungerar men det ser ju tokroligt ut.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
panthorn panthorn skrev:
Hej forumet, hoppas det är bra med er alla!

Jag har äntligen fått tag i drömsommarkåken och utöver allmänt renoveringsarbete så jobbar hjärnan på högvarv med andra mer konstiga projekt.

En tanke som slog mig nyligen är hur otroligt mycket fåglar som finns häromkring, liksom fladdermöss. Skönt som bara den då stället ligger precis vid vattnet men det ändå är till 99% myggfritt.

Jag gillar att titta på fåglar och kom på idén om att bygga ett radhushotell för småfåglar. Egentligen är det väl ett förfinat ord på att smälla upp 10+ fågelholkar på rad bredvid varandra. Hade detta fungerat?

Alltså:
2 stolpar och en ram upptill på ca 2-3 meter (tänk ramen på ett fotbollsmål) och sen sätta fast 10 fågelholkar med max 1 decimeter mellan varandra?

Hur tror ni detta hade tagits emot? Hade det blivit tomt i fågelholkarna eller hade de accepterat varandra som grannar?

Visst, jag kan trycka upp 10 fågelholkar lite här och där med det är inte vad jag är ute efter utan jag vill ha just ett "radhushotell" ;)


Ser fram emot era svar!

Allt gott,
som många redan sagt så är det svårt. Men en idé är bon för hussvalor som gärna bor i rad under takutsprånget se ritning här tex https://nidingen.gof.nu/hussvaleholk/
Läget intill vattnet uppskattar de också !
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Arter som äter olika goda kan ofta samexistera, men det vill ju till att de inser det. Mask, frön, insekter, den blir det svårt att separera baserat på föda
 
D Dilato skrev:
Det får man leva med om man seriöst är intresserad.

Jag har matat småfågel med minst 100 kg svart solrosfrö under de senaste 6 månaderna och visst blir det en mängd spill...men det får man ta.
Skalet blir gödning i trädgården.
Instämmer!
panthorn panthorn skrev:
Hej forumet, hoppas det är bra med er alla!

Jag har äntligen fått tag i drömsommarkåken och utöver allmänt renoveringsarbete så jobbar hjärnan på högvarv med andra mer konstiga projekt.

En tanke som slog mig nyligen är hur otroligt mycket fåglar som finns häromkring, liksom fladdermöss. Skönt som bara den då stället ligger precis vid vattnet men det ändå är till 99% myggfritt.

Jag gillar att titta på fåglar och kom på idén om att bygga ett radhushotell för småfåglar. Egentligen är det väl ett förfinat ord på att smälla upp 10+ fågelholkar på rad bredvid varandra. Hade detta fungerat?

Alltså:
2 stolpar och en ram upptill på ca 2-3 meter (tänk ramen på ett fotbollsmål) och sen sätta fast 10 fågelholkar med max 1 decimeter mellan varandra?

Hur tror ni detta hade tagits emot? Hade det blivit tomt i fågelholkarna eller hade de accepterat varandra som grannar?

Visst, jag kan trycka upp 10 fågelholkar lite här och där med det är inte vad jag är ute efter utan jag vill ha just ett "radhushotell" ;)


Ser fram emot era svar!

Allt gott,
Jag skulle skippa tanken och sätta upp några holkar enligt inlägget tidigare - minst 10 meter emellan - för att optimera för full beläggning och mest gynnsamt för fåglarna. Bor du nära saltvatten skulle jag även sätta upp ett högt beläget fågelbad. Även kul att mata fåglar året runt men vi har skalade fröer för att slippa massa skal.
 
Tack för alla svar, tips och råd!

Som det verkar nu får jag nog helt enkelt sätta upp holkarna lite här och där istället.

Det där med getingbon som tar dem istället var ett bra tips som jag inte tänkt på tidigare.

Tack alla ännu en gång och ha en fortsatt fin sommar,

//
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.