Golv med lutning mäts med linjal och vattenpass, synlig nivåskillnad nära dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Vi köpte ett hus och flyttade in i slutet av februari. I besiktningsprotokollet stod att " golv lutar lokalt och ytterdörr tar i karm". Vi trodde att det var vanligt med ett hus som byggdes 1977. Häromdagen tog jag vattenpass och upptäckte att nivåskillnaden kan vara 1,5 cm i em meters avstånd. Förre detta ägaren har bytte socklar för att gömma glipan mellan golv och sockelt. Det ser ni i bilden. Det finns ogämna glippor mellan dörr och karmen. Vad kan man göra? Är det dolda fel? Hur ska jag gå vidare med detta? Tacksam för era tankar. Mvh Bokani
Vattenpass på lutande golv som visar en nivåskillnad, potentiellt dolt fel i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvsockel som inte passar perfekt mot golv, vilket skapar en glipa och antyder ojämnt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med lutning och utbytt sockel för att dölja glipa mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sockel som döljer en glipa mellan ett lutande golv och dess list i ett hus från 1977.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synlig nivåskillnad på trägolv under vit sockel där ägaren har försökt dölja glappet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumstock mäter nivåskillnad mellan trägolv och sockel indikerar 1,5 cm höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Motsatsen till ett dolt fel, kan inte bli mer synligt! Leta källan , någon del av huset har satt sig. Kolla i källaren / grunden efter sprickor.
 
  • Gilla
Exostor och 3 till
  • Laddar…
Absolut inget dolt fel, ditt problem.
Om det är ett problem, finns det sättningar i grunden som aktivt försämras, finns det en gammal sättning från husets tidigaste år som nu är avslutad då huset satt sig "rätt" i marken eller finns det ingen sättning?

Kolla efter sprickor i fasad/grund.

Finns det ingen sättning är det förmodligen bara lite haldant byggt, sviktar golvet kan kanske bjälklaget vara dåligt. Är det gjuten platta finns risken för klassikern "ingjutna reglar" som eventuellt kan vara ett mycket större problem, då finns möjligheten att reglarna ruttnat upp och det som vilat på dom sjukt ihop, men det känns inte så troligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Snacka om odolt fel!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Absolut inget dolt fel, ditt problem.
Om det är ett problem, finns det sättningar i grunden som aktivt försämras, finns det en gammal sättning från husets tidigaste år som nu är avslutad då huset satt sig "rätt" i marken eller finns det ingen sättning?

Kolla efter sprickor i fasad/grund.

Finns det ingen sättning är det förmodligen bara lite haldant byggt, sviktar golvet kan kanske bjälklaget vara dåligt. Är det gjuten platta finns risken för klassikern "ingjutna reglar" som eventuellt kan vara ett mycket större problem, då finns möjligheten att reglarna ruttnat upp och det som vilat på dom sjukt ihop, men det känns inte så troligt.
Hej
Ju det finns gamla sättningar.
Närgräns på en spricka i en brun putsad vägg bredvid en vit trädetalj och stenkonstruktion, indikerar byggnadens sättningsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i ett brunaktigt murverk nära marken, tecken på sättningsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vägg med en spricka och fuktskador vid dess bas, nära en brun pelare och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en husgrund med synliga sättningsskador och sprickbildning i putsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Motsatsen till ett dolt fel, kan inte bli mer synligt! Leta källan , någon del av huset har satt sig. Kolla i källaren / grunden efter sprickor.
Spricka i brunmålad yttervägg med grov textur under överhängande takkant, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts på vägg intill vit fönsterkarm och nedfallna löv vid grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprickor finns i alla hus grunder. Är det där det värsta du kan hitta så ligger inte problemet där.

Är det ett problem så får man börja öppna golven annars låt det vara.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Gör noggrann mätning. Upprepa varje halvår. Om det förblir likadant är det något som hänt men pågår inte. Försämras det över tid så för en fördjupad bedömning.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
På 70-talet var man inte så noga....

Mitt förra hus (byggt 1972 av skanska) stod på en pålad plintgrund. Pålarna hade nog satt sig lite när de lyfte på huset. Första våningen lutade ca 5cm från hörn till hörn (ca 14 meter). Andra våningen (som byggdes vid samma tid) lutade inte alls. När jag renoverade badrummet så såg jag hur de hade lagt mellanlägg ovanpå (den bärande) innerväggen. Allt för att övervåningen inte skulle luta, bottenvåningen tyckte man inte spelade så stor roll.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
V vectrex skrev:
På 70-talet var man inte så noga....

Mitt förra hus (byggt 1972 av skanska) stod på en pålad plintgrund. Pålarna hade nog satt sig lite när de lyfte på huset. Första våningen lutade ca 5cm från hörn till hörn (ca 14 meter). Andra våningen (som byggdes vid samma tid) lutade inte alls. När jag renoverade badrummet så såg jag hur de hade lagt mellanlägg ovanpå (den bärande) innerväggen. Allt för att övervåningen inte skulle luta, bottenvåningen tyckte man inte spelade så stor roll.
Nä, 70-talets hus hör nog till de sämre. Var byggarna pårökta jämt? Minns att ett hus min far ägde hade en tillbyggnad från 70-talet, där lutade golvet 7 cm från hörn till hörn, utan några synliga sättningar. Den äldre husdelen från 50-talet var mycket bättre.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Hej Allihopa, tackar för era tankar. ska man anlita ett företag för att utreda sättningen eller anlita en golvläggare för att rätta upp golvet? Jag har redan sett sättningar i huset som är normal för sådana hus, 70 talet.
 
Jag skulle nog börja med att undersöka omfattningen av lutandet. Om det ex. är så att hela huset lutar, så är det en form av problem.
En annan form om exempel alla golv lutar mot mitten av huset.
Det kan ju också vara fel, eller en skada på någon bärande bjälke eller balk.
Om det är hela huset som lutar så får man antingen gilla läget, och hoppas att det inte sjunker mer, eller påla och lyfta huset (dyyyrt). Finns en del alternativa metoder med injektion med expanderande material under huset som lyfter det.
 
  • Gilla
Bokani och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog börja med att undersöka omfattningen av lutandet. Om det ex. är så att hela huset lutar, så är det en form av problem.
En annan form om exempel alla golv lutar mot mitten av huset.
Det kan ju också vara fel, eller en skada på någon bärande bjälke eller balk.
Om det är hela huset som lutar så får man antingen gilla läget, och hoppas att det inte sjunker mer, eller påla och lyfta huset (dyyyrt). Finns en del alternativa metoder med injektion med expanderande material under huset som lyfter det.
Hej
Det är mest i hallen och ett sovrum som lutar, resten av huset är ok. Här är bilder från hallen
Ljust trägolv i en hall med vitmålade väggar och inbyggda skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett vattenpass med en synlig lutning nära golvet som visar ojämnhet i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hempularen skrev:
Jag skulle nog börja med att undersöka omfattningen av lutandet. Om det ex. är så att hela huset lutar, så är det en form av problem.
En annan form om exempel alla golv lutar mot mitten av huset.
Det kan ju också vara fel, eller en skada på någon bärande bjälke eller balk.
Om det är hela huset som lutar så får man antingen gilla läget, och hoppas att det inte sjunker mer, eller påla och lyfta huset (dyyyrt). Finns en del alternativa metoder med injektion med expanderande material under huset som lyfter det.
H hempularen skrev:
Jag skulle nog börja med att undersöka omfattningen av lutandet. Om det ex. är så att hela huset lutar, så är det en form av problem.
En annan form om exempel alla golv lutar mot mitten av huset.
Det kan ju också vara fel, eller en skada på någon bärande bjälke eller balk.
Om det är hela huset som lutar så får man antingen gilla läget, och hoppas att det inte sjunker mer, eller påla och lyfta huset (dyyyrt). Finns en del alternativa metoder med injektion med expanderande material under huset som lyfter det.
Hej
Det är bara hallen som
 
Hej! Vi flyttade in i vår villa i september. I besiktningen stod det inget om lutning men har mätt upp att det i ena hörnet av huset litar 2 cm på en meter. Kan det anses vara ett dolt fel?
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.