Hej,

Läser alltsom ofta om tex badrum som man betalar mycket för och som inte blir bra (fackmässigt).

Finns det några riktlinjer för avdrag? Man måste ju låta en entreprenör rätta. Men många verkar sakna kunskap. Om man kommer till punkten prisavdrag. Vad är rimligt? Förväntas man som kund (oavsett) alltid betala för materialet? Förväntas man betala för nedlagd tid, även om det måste göras om i sin helhet?

Någon som vet ?
 
Man får nog skilja på lite olika typer av prisavdrag.

OM det är ett fel som skall åtgärdas, men entrprenören kan/vill inte. Då skall du som beställare hållas skadeslös. Gäller det ett fastprisjobb, så skall summan av vad du i slutänden får betala din förste hantverkare plus vad det kostar att åtgärda med en annan firma, bli vad det offererade fasta priset var.

Är det jobb på löpande räkning så får man försöka bedöma hur stort värde det är i det som är korrekt utfört och betala det minus vad det kostar att riva bort det som är felaktigt.

Men så har man feltypen som inte behöver åtgärdas. Om det är ett smärre fel som blir orimligt dyrt att åtgärda, så har entreprenören rätt att istället ge ekonomisk kompensation. Hur mycket mindre är badrummet värt för dig med några plattor som sitter snett, eller vad problemet nu är. Med orimligt dyrt menar man då att åtgärdskostnaden blir väldigt hög i förhållande till "skadans värde" för dig som beställare.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man får nog skilja på lite olika typer av prisavdrag.

OM det är ett fel som skall åtgärdas, men entrprenören kan/vill inte. Då skall du som beställare hållas skadeslös. Gäller det ett fastprisjobb, så skall summan av vad du i slutänden får betala din förste hantverkare plus vad det kostar att åtgärda med en annan firma, bli vad det offererade fasta priset var.

Är det jobb på löpande räkning så får man försöka bedöma hur stort värde det är i det som är korrekt utfört och betala det minus vad det kostar att riva bort det som är felaktigt.

Men så har man feltypen som inte behöver åtgärdas. Om det är ett smärre fel som blir orimligt dyrt att åtgärda, så har entreprenören rätt att istället ge ekonomisk kompensation. Hur mycket mindre är badrummet värt för dig med några plattor som sitter snett, eller vad problemet nu är. Med orimligt dyrt menar man då att åtgärdskostnaden blir väldigt hög i förhållande till "skadans värde" för dig som beställare.
Vet du om det finns några prejudikat för estetiska avdrag?

Med det svaga ställning kunden har går denne väl aldrig skadefri? Att ens ta in besiktning man för ett par besiktningar kostar ju flera tusen (som kund betalar initialt i alla fall…)
 
BirgitS
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Se: [länk]

Det är nog ingen som stämmer ett företag på några tiotusen kronor (vilket det ju som mest handlar om när det gäller rent estetiska mindre grejer) och drar det vidare till en överdomstol, för det är liksom inte vettigt ekonomiskt. Därför finns det knappast prejudikat för olika sorters estetiska fel.
Så, om man liksom vänder på resonemanget så kan man då dra av 10kkr ca på faktura med motiveringen? Så får entreprenör driva det om hen vill? Ps. Förutsätter såklart att estetiska fel är dokumenterade av oberoende besiktningsman
 
BirgitS
Så är det nog. Men det är nog väldigt ovanligt att badrumsföretag inte accepterar en besiktningsmans åsikter eftersom det kan leda till att de blir utslängda från BKR/GVK, vilket kan göra att de förlorar många presumtiva kunder.

I åtminstone en del fall går det att diskutera värde/ersättningsbelopp med besiktningsmannen.

Sen ska det väl sägas att när det gäller småmål, tvistebelopp under typ 20-30 000 kr, så står båda parterna för sina rättegångskostnader.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.