C
S stugfar skrev:
Intressant - då har jag gjort mig en rörlie utan att veta om det.
Tänkte just säga att en sådan knåpar man lätt ihop själv. Den enda utmärkande egenskapen är ju en lång pinne som orv. Den jag hade var inte direkt fabrikstillverkad om man säger så. Ca. 3 meter lång om jag minns rätt.
 
S stugfar skrev:
Intressant - då har jag gjort mig en rörlie utan att veta om det. Gjorde nytt orv av en gammal lång gardinstång i trä. Jag snidade till en ordentlig knopp i änden, det var behövligt. Gamla skaftet var av metall, vilket inte var en höjdare för jobbet som vass-lie.
Ja det har du gjort.
Traditionellt gör man orvet av en klen underväxt granstam men en gardinstång fungerar troligen också.

Det fanns också rörliar med kort rakt orv omkring 50-60 cm långt och kort blad antingen smitt för ändamålet eller helt enkelt en avbruten lie. Litet som en norsk stuttljå men med rakt orv. Då kunde man stå på knä i urgröpningen i framstammen på ökstocken och så använde man rörlien mer som en skära och skar med ena handen och lastade in rören bakom sig i båten med den andra.

Sådär sade gamlingarna att det gick till på 20-30-talet då det ännu var vanligt att bärga sjöfoder åt djuren.
 
Röjer en del vass och tar de med lie och vadarbyxor. Sägs att ifall man håller vassen under vattnet i två år dör roten, tror kanske inte riktigt det är så men det gäller att va idog ett tag.
 
Tack för alla bra tipps. Jag har försökt med vadarbyxor och en sådan:
Handhållen vattenväxtklippare från Fiskars med två svarta axlar och orangea handtag, samt två långa knivar för att skära undervattensväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går långsamt och sjöbotten är delvis mycket ojämn, djup och eller väldigt mjuk. Får väl fixa en flotte.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
H heimlaga skrev:
Ja det har du gjort.
Traditionellt gör man orvet av en klen underväxt granstam men en gardinstång fungerar troligen också.

Det fanns också rörliar med kort rakt orv omkring 50-60 cm långt och kort blad antingen smitt för ändamålet eller helt enkelt en avbruten lie. Litet som en norsk stuttljå men med rakt orv. Då kunde man stå på knä i urgröpningen i framstammen på ökstocken och så använde man rörlien mer som en skära och skar med ena handen och lastade in rören bakom sig i båten med den andra.

Sådär sade gamlingarna att det gick till på 20-30-talet då det ännu var vanligt att bärga sjöfoder åt djuren.
Ja, kortare blad tror jag verkligen vore ändamålsenligt för att slå vass, det har jag själv önskat att jag hade. Även om man avverkar mindre per drag med kortare blad tror jag att man enkelt har igen det i längden.
 
Vad tror ni om att ta en vanlig lie och förlänga skaftet (orv?) så att det blir 3 m?
 
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad tror ni om att ta en vanlig lie och förlänga skaftet (orv?) så att det blir 3 m?
Med så långt orv blir lien kanske lite för arbetsam att manövrera? Tycker själv att min rörlie är lite tung att lyfta runt när jag står på bryggan och vispar runt med bladet nere under vattenytan. Och då är den 1,5 m lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.