På ett av våra hus finns en del märkliga lösningar och i samband med att vi nu målar om så ska vi passa på att åtgärda en del av dessa. På ena gaveln finns en låg tillbyggnad i källarplan med svagt sluttande tak ut från huset (ej sadeltak på tillbyggnad) (bilden ej skalenlig). På gaveln sitter stående fasadpanel med lockläkt och innanför denna är det en grov vindpapp. Luftspalt saknas men konstruktionen har fungerat sedan 50-talet. På gaveln ansluter en låg källartillbyggnad (Huset ligger i sutteräng) mot fasaden.

Handritad skiss av hus med en låg tillbyggnad i källarplan. En cirkel markerar en närbild på anslutningen mellan huvudbyggnaden och tillbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet vi har är att det läcker in vatten någonstans i konstruktionen som rinner i väggen och rinner ut i källartaket under syllen där det är upptaget för en dörr mellan husets källare och tillbyggnaden.

Befintligt plåtarbete mellan husfasad och tillbyggnad är bristfälligt och jag misstänker att det letar sig in vatten mellan fasadbrädorna när vind och regn ligger på (detta är sydvästläge på västkusten så det kan trycka på riktigt bra från det hållet) som sedan hittar ner mellan plåt och vindpapp och vidare ner i konstruktionen för att till slut rinna ut i källartaket.

När jag tittar på konstruktionsexempel på tex. träguiden blir jag dock lite konfunderad på hur det bör utföras. Jag har kikat på https://www.traguiden.se/konstrukti...slutning-mot-takkupa-eller-hogre-byggnadsdel/ med följande bild:

Konstruktionsritning som visar anslutning mellan tak och väggstomme av en byggnadsdel, inklusive delar som bärläkt, underbeslag, ståndskiva, takstol, och vattenavledande underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag inte tolkar bilden helt fel så ska underbeslaget sitta utanpå vindpappen? Spontant borde det vara mycket bättre tvärtom, dvs att vindpappen ligger utanför underbeslaget så (eventuellt) vatten som hittar in genom fasadbrädorna rinner ut på den plåten? Vore det någon nackdel att göra så?

Det vi även har att undersöka och eventuellt åtgärda är tätningar runt fönstret på övervåningen så det inte kommer in vatten där och då innanför vindpappen.
 
R
Du bör ha papp bakom all plåt, alltså dom nya rekommendationerna är papp emellan all trä och plåt..
Men man kan lägga en remsa vindpapp bakom beslaget och sedan den hela vindduken som råder över underbeslaget som man kan tejpa med gröntejp ifall du vill göra det super duoer tätt..
Annars är det en bra och säker lösning som du har tittat på..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Funderade faktiskt på om det kunde vara en lösning, antar det handlar om att fukt inte ska hållas mellan plåt och trävirke. Tejp är en bra idé för när det är ösregn och 15-20 sekundmeter vill det till att det är tätt precis överallt.

Läste nyss på svenskt trä också att det är rekommendation på vertikal luftningsläkt bakom panelen om det är risk för att den utsätts för slagregn. Det är klart att då kan ju vattnet inte bli stående och mindre risk att vattnet inte trycks mot vindpappen på samma sätt, så det kanske blir till att göra så i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Enda sättet att säkra mot vatten är att plåtbeslaget ligger under/bakom vindpappen.
Det förutsätter naturligtvis att vindpappen är hel så vattnet håller sig utanför vindpappen överallt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så tänker jag också. Det är gammal asfaltspapp nu som jag tänkte behålla och som jag hoppas få in underbeslaget under, sätter sedan ny vindpapp utanpå som får gå ner längre på beslaget och tejpa som @Rejäl föreslog.
 
Det är blåsten som trycker in vattnet mot väggen, det gäller att det är tätt mellan plåt och taktäckning. Lika som med nockband som ligger under nockplåten på topp. Trappetsplåt eller pannor vid nocken på ett hus har en glipa som vatten kan blåsa in under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.