Hej

Jag bygger altan, stor altan.

Bärlinor är utlagda och jag har börjat med skruvläkt.

En tanke som slog mig är varför skruvläkten skarvas kant mot kant istf omlott. Jag ser direkt de estetiska problemen med omlott skarvning men finns det tekniska orsaker att inte skarva omlott ??
 
  • Illustration av skarvning av skruvläkt; jämförelse mellan kant mot kant-skarv och omlott-skarv, med båda skruvläkterna fästa på en bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Jag ser inga tekniska problem med att lägga omlott.
 
Om lott är mycket bättre tekniskt sett. Du får en styv fog och båda sidorna bildar en enhet. Nackdelen är såklart att det kan uppfattas som oestetiskt att skruvarna inte hamnar i linje. Särskilt på en stor altan.
Ett alternativ är såklart att lägga dem ände mot ände och sedan skarva med en bit regel som läggs vid sidan av skarven. Så hade jag gjort.
 
  • Gilla
OMathson och 1 till
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Om lott är mycket bättre tekniskt sett. Du får en styv fog och båda sidorna bildar en enhet. Nackdelen är såklart att det kan uppfattas som oestetiskt att skruvarna inte hamnar i linje. Särskilt på en stor altan.
Ett alternativ är såklart att lägga dem ände mot ände och sedan skarva med en bit regel som läggs vid sidan av skarven. Så hade jag gjort.
Numera rekommenderas att skruva trall snett från sidan. Osynliga skruvar alltså.

Jag har liknande fundering runt skarv av bärlina.

Det verkar vara massor av tradition runt hur man snickrar veranda. ( I varje fall på internet )
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Numera rekommenderas att skruva trall snett från sidan. Osynliga skruvar alltså.
Det tror jag inte är en allmän rekommendation, utan mer marknadsföring eller estetiska skäl.
Rent tekniskt måste det väl ändå vara bättre att skruva ovanifrån?
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Numera rekommenderas att skruva trall snett från sidan. Osynliga skruvar alltså.

Jag har liknande fundering runt skarv av bärlina.

Det verkar vara massor av tradition runt hur man snickrar veranda. ( I varje fall på internet )
Vilka rekommenderar osynliga skruvar? Tillverkarna av skruv?
La nyligen ca 30m2 trall 34x145 och för mig skulle skruv plus jigg bli ungefär dubbelt så dyrt som vanlig rostfri trallskruv, 4000 kontra 2000kr.
Det verkar också längre tid att skriva med jiggen än att bara skruva vanligt.

Härom veckan gick jag på ett tralldäck med osynliga skruvar och flera brädor hade rest sig på ena eller båda sidorna så det var ganska stor snubbelsrisk.
Inget jag skulle förespråka att använda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Numera rekommenderas att skruva trall snett från sidan. Osynliga skruvar alltså.
Knappast en gängse rekommendation. Kanske från säljare som vill sälja dyrare grejer. Men annars finns knappast en rekommendation från branschen.
 
Och blir någon trall dålig i änden och bör bytas, svårt att få upp en skruv från sidan
 
  • Gilla
OMathson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.