Total golvytan i mitt badrum är 2,3kvm.
Duschen ska vara 80x80cm(kuvertskärning).
Vilken storlek på golvplattor tycker ni är bäst?
Jag hade tänkt lägga 60x60 på golvet.
Men frågan är om det blir snyggt resultat?
 
A Anton Arvanitis skrev:
Total golvytan i mitt badrum är 2,3kvm.
Duschen ska vara 80x80cm(kuvertskärning).
Vilken storlek på golvplattor tycker ni är bäst?
Jag hade tänkt lägga 60x60 på golvet.
Men frågan är om det blir snyggt resultat?
60x60 på 2,3 m2? Vilken form är det på ytan?
 
K Kane skrev:
60x60 på 2,3 m2? Vilken form är det på ytan?
Kvadratisk. Duschen 80x80!
 
På en sådan liten yta verkar 60x60 för stort. Det blir ju bara skurna plattor.
Nej, man ska anpassa plattstorleken efter rumsstorleken. I ett litet badrum passar 15x15 eller högst 30x30 bäst. Även om inredningstidningar alltid visar dom större plattorna är dom inte bra i många lägen. Det kan bli fult faktiskt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag personligen tycker det funkar, gjort ett antal badrum med 60x60 på den ytan.

Eftersom måtten blir lite tokiga. Skulle jag lägga en platta centrerat så man får bra bitar runt om . Sen får man se 80x80 som en egen yta och kapa runt den ytan

Bifogar en bild. Jag har dock lagt 30x60 där. Men du förstår hur jag menar.
 
  • Kakelbeklätt badrum med fönster och golvbrunn, 30x60 cm plattor, vattenrör och placering för toalett eller duschmunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
På en sådan liten yta verkar 60x60 för stort. Det blir ju bara skurna plattor.
Nej, man ska anpassa plattstorleken efter rumsstorleken. I ett litet badrum passar 15x15 eller högst 30x30 bäst. Även om inredningstidningar alltid visar dom större plattorna är dom inte bra i många lägen. Det kan bli fult faktiskt.
Jag tror att du har rätt. Det kan bli fult med 60x60 på en sån liten yta. Du föreslår 15x15 eller högst 30x30!
Hur skulle du tänka om plattornas storlek på väggar? Skulle det vara likadan?
Om jag väljer 30x30cm då jag ska ha kuvertskärning med lokalfall i duschen(80×80) men jag tänkte att jag ska ha plant flyt utanför duschzonen.
Hur tänker ni? Är det ok om jag gör så?
Tack på förhand!!!
 
K Kakel87 skrev:
Jag personligen tycker det funkar, gjort ett antal badrum med 60x60 på den ytan.

Eftersom måtten blir lite tokiga. Skulle jag lägga en platta centrerat så man får bra bitar runt om . Sen får man se 80x80 som en egen yta och kapa runt den ytan

Bifogar en bild. Jag har dock lagt 30x60 där. Men du förstår hur jag menar.
Bra jobbat faktiskt! Jag ser inte så bra på bilden. Har du lagt 30x60 på vägg och golv?
Jag gillar kuvertskärningen du har gjort.
Hur mycket fall har du i duschen?
Och utanför duschzonen har du plant flyt eller?
 
A Anton Arvanitis skrev:
Kvadratisk. Duschen 80x80!
Med 150 x 150 måste det vara svårt att få till 60 x 60-plattor på ett bra sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Anton Arvanitis skrev:
Bra jobbat faktiskt! Jag ser inte så bra på bilden. Har du lagt 30x60 på vägg och golv?
Jag gillar kuvertskärningen du har gjort.
Hur mycket fall har du i duschen?
Och utanför duschzonen har du plant flyt eller?
Det är 30x60 vägg och golv på den bilden. Sen för att få ett så snyggt kuvertskär som möjligt. Hänger mycket på hur bra centrerat brunnen ligger.

I duschen vill du ha ett bra lokal fall, utanför vill du ett par millimeter iallafall.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
K Kakel87 skrev:
Det är 30x60 vägg och golv på den bilden. Sen för att få ett så snyggt kuvertskär som möjligt. Hänger mycket på hur bra centrerat brunnen ligger.

I duschen vill du ha ett bra lokal fall, utanför vill du ett par millimeter iallafall.
Ett par mullimeter med 30x60 utanför duschzonen hur är det möjligt?
Kan du förklara lite?
 
A Anton Arvanitis skrev:
Ett par mullimeter med 30x60 utanför duschzonen hur är det möjligt?
Kan du förklara lite?
Flytspackla golvet relativt plant, ett par millimeter per meter. Lokal fallet skrapar du sen till.
Angående själva läggningen är det inga problem men den lutningen att få till. Kom ihåg att kamma golv + platta med fix!
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
K Kakel87 skrev:
Flytspackla golvet relativt plant, ett par millimeter per meter. Lokal fallet skrapar du sen till.
Angående själva läggningen är det inga problem men den lutningen att få till. Kom ihåg att kamma golv + platta med fix!
Relativt plant menar du så plant som möjlig eller?
Du menar att det är ok att skapa plant flyt och sen 1-2mm/m med hjälp av fix på både golv och platta?I mitt fall avståndet från dörren till duschgränsen är knappt 80cm så fallet ska vara 0,8-1,6mm!
 
A Anton Arvanitis skrev:
Relativt plant menar du så plant som möjlig eller?
Du menar att det är ok att skapa plant flyt och sen 1-2mm/m med hjälp av fix på både golv och platta?I mitt fall avståndet från dörren till duschgränsen är knappt 80cm så fallet ska vara 0,8-1,6mm!
Du vill inte ha det plant, 2-5mm bör du ha.

Så länge du har fall på golvet, så kan du jobba med fixat för att skapa kraftigare om du behöver.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
K Kakel87 skrev:
Du vill inte ha det plant, 2-5mm bör du ha.

Så länge du har fall på golvet, så kan du jobba med fixat för att skapa kraftigare om du behöver.
Tack för svaret.
Jag har en fråga: Ytskiktet efter fall (dusch och övriga utrymmet i badrummet) MÅSTE det vara exakt PLANT eller inte???
 
BirgitS
A Anton Arvanitis skrev:
Tack för svaret.
Jag har en fråga: Ytskiktet efter fall (dusch och övriga utrymmet i badrummet) MÅSTE det vara exakt PLANT eller inte???
Även ytan på klinkern ska uppfylla branschreglerna om lutning. Det är ju meningen att det mesta vattnet ska rinna mot golvbrunnen ovanpå klinkern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.