Hmm... alarmbutiken.se:s priser gör mig lite konfunderad. De vill ha 750kr styck för Bosch BlueLine P1 ISM-BLP1 trådbunden IR-detektor . Samma detektor vill de ha 264kr för hos t.ex. http://www.acist.se. Jag hoppas alambutiken.se har skrivit fel, annars är det ett rent ut sagt ockerpriser de håller på med, sen får de vara hur trevliga som helst.
 
Oasis är Jablotrons nya larm (868 MHz), har det gamla som heter JA63, det har fungerat bra i de 1 1/2 år vi haft det (ett falsklarm för bara ett par veckor sedan lokaliserat till att stormen blåste rakt in via en ventil, öppnad för julgranen, och störde PIR som satt rakt ovan...). Oasis verkar vara försenat för lev. hos www.alarmera.se
De gamla jablotronlarmen finns lite varstans, skulle dock satsa på JA63 istället för de som finns hos t.ex. Bauhaus (JA-60).

Mer info om Oasis www.jablotron.com
 
imported_peter skrev:
Tack för all bra input på detta område. Jag är inte intresserad av att köpa något larm på klasohlsson eller dylikt. jag är absolut beredd att betala för att få ett tillförlitligt larm som fungerar.
Bosch Easy verkar ju vara något att titta närmre på. vart köper man det som privatperson?? vad är det för grossister som har larm? inte vanliga elgrossister eller??? så man kan få någon snäll elektrkerkompis att köpa ut det... :)

Har också hört att det finns något larm som heter typ oasis. någon som vet något om det???

tack så länge...
finns att köpa via någon elfirma på internet, typ någon som alltid dyker upp i detta forum. Eller hod den vanliga lampaffären, dom kan säkert beställa.
Finns E-nummer på dom flesta larmsatserna tror jag...
 
Nästan allt i larmväg finns sällan på hyllan. Ivafall som för min del i Göteborg. Vissa saker som alltid går finns. IR, magneter å sånt. Men när det kommer till centralutrustning så brukar det sällan finnas något stort utbud på hyllan. Men dom många El-grossister brukar kunna ta hem det man efterfrågar.
I Göteborg (Känner inte till andra delar av sverige på den biten) så är vi lyckligt lottade med att alla dom stora märkerna har Agenturer i stan. DSC åker man direkt till Teletec å plockar av hela däras sortiment från hyllan, Bosch har "butik" för oss larmföretag med allt på hyllan, Safetyline med Galaxy finns i stan med allt på hyllan. Även bra tekniks support finns reprenseterad på alla dessa ställen.

Men samtidigt så kan vi istort sett köpa allt detta från våra vanliga leverantörer såsom Electroskandia, solar, selga, Ashell och storel. Dock inte alltid till samma bra pris. och inte alla märken från samma ställe utan olika grossister har olika märken.
 
kolla med gb trading
har både larm på villa och företag därifrån, bra service, svenska manualer,lätt att installera o programmera.
har ägt mina i 2 år och säljer dom själv snart.
 
Nu lär jag väl få däng, men är inte Jablotrons (JA-60 och vad de heter) kontroll- och centralenheter fruktansvärt fula? Jag skulle aldrig sätta in en dylik tingest i mitt hem! Smaken är visserligen som baken, dvs delad, men jag tycker i alla fall att de ser otroligt "billiga" ut. Kontroll eller centralenheter brukar ändå sitta ganska synliga eftersom man vill att de ska vara tillgängliga för att lägga kodbrickor eller slå in koder på och då vill man väl ändå att de är hyfsat snygga?
 
Jo, JA60 är ingen vacker sak. Men om du kör med separat kodpanel (vilket man bör göra) så slipper du se eländet. Problemet är bara att även kodpanelen är fruktansvärt ful, med en lång antenn... Dock har det kommit en ny panel som ser anständig ut (endast sett den på bild). Centralenheten JA-63 är utan kodpanel och kräver en separat (eller fjärrkontroller).
Jag är personligen emot alla centralenheter med inbyggd kodpanel och siren, inte särskilt svårt att lokalisera och slå sönder en sådan.
Såg nu att GB-traing börjat sälja Oasis systemet (868 MHz). 9995:- för startpaket med Centralenhet (med GSM sändare), 1 PIR, 1 Trådlös magnet (+1 trådbunden), kodpanel (+1 passerkort som funkar genom att flasha framför kodpanel....) +fjärrkontroll, trådlös siren + lite lull-lull. Extra PIR 930:- Magnetkontakt 750:- Rök/värme 1075:- 5 års garanti www.gb-trading.se
Räkna med prutbara priser när t.ex. www.alarmera.se får tummen ur och börjar sälja.
 
Bosch easy med GSM-sändare kostar 9500kr och då ingår också en trådlös IR, 1 trådlös magnet, kontrollpanel (otroligt mycket snyggare än JA60), 2 kodbrickor, fjärrkontroll och stort backupbatteri. Extra trådlös IR 750kr, extra trådlös magnet 625kr, trådlös rökdetektor 1200kr. Bosch Easy verkar enligt min åsikt vara ett mycket bättre larm än Jablotron och myyycket snyggare men priserna verkar vara ungefär likvärdiga. Kolla t.ex. låskompaniet.se

PS
(jag säljer inte larm, jag är vanlig konsument).
DS
 
Det larmet jag syftar på ovan är JA80 och inte JA60 och är ju bara ett kapslat skåp som man placerar på ett dolt ställe. Manöverpanelen till detta är bra mycket snyggare än till det gamla JA60 (som ser stenålders ut).
Kan inte uttala mig om Jablotron är skit eller inte men bosch vet man ju är bra (men om det är mycket bättre om ens bättre låter jag vara osagt, då min kunskap inom ämnet är mer eller mindre 0...).
 
Monterade ett trådlöst Bosch Easy larm i huset för några veckor sedan med tre rörelsedeckare och dörrkontakt och vi är mycket nöjda. Snyggt och jätte enkelt att använda tack vare kodbrickorna och en röst som talar om vad som händer, både under programmeringen och när man larmar på. Installationsmanualen kunde vara bättre men om du följer den steg-för-steg så går det bra. Ladda ner installationsguiden från Bosch så ser hur det ska göras men var beredd på att det kan ta några timmar...
Rekomenderas!
 
Jobbar själv inom branschen och vet ju hur saker och ting fungerar iverkligheten. Mitt tips är följande:
Skaffa ett bra larm. Vad är då ett bra larm? Smaken är som baken. Ett trådbundet är alltid säkrast, men ett trådlöst är smidigast och snyggast. Ska man montera själv så är det trådlösa att föredra. Kom dock ihåg att det måste monteras av godkänd larminstallatör om du vill att polis ska åka ut. (Larminstallationen godkänns av polis). Nu vet jag ju att bostads larm INTE är prioriterad av polis överhuvudtaget om det defakto inte är så att någon ser någon tjuv i huset.

Koppla till larmcentral eller egen mobil? Det är en kostnadsfråga samtidigt som det är DU som avgör var du vill betala för.

Larmcentral och väktartjänst: Om du tror att väktarna kommer att kunna gripa någon tjuv på bar gärning vid ett ev inbrott så är det bara att glömma detta omdet nuinte är så att du har sådan ofantlig tur att en väktare finns iområdet när larmet går! Det väktarna gör när de väl är på plats är att kontakta polis om det är konstaterat inbrott. Man ser sedan till att säkerställa så att ingen mer går in i huset genomdet trasiga fönstret éller uppbrutna dörren. Är det oväder ute så vill man juinte ha in det vädret i huset så att säga :) Man "lagar" det hela tillfälligt eller kontaktar glasfirma eller liknande. Allt för att det inte ska bli mer bekymmer när olyckan väl har hänt.
Trycker man överfallslarm så är saken enhelt annan. Då rycket väkarna ut så fort det går för att hjälpatill, men räkna inte med att de kommeri "180 knyck" och inom några minuter. De har inga blåljus o sirener!!

Kopplat till sig själv: Har man lust att sköta detta självmed att kolla omdet varit inbrott,tillfälligt laga uppbrutna dörrar mm så sparr manju en slant. Tänkt dock på att hela förfarandet säkert tar lite längre tid om nuinte grannen kan knalla över och fixa detta!

Hur gör jag själv? Personligen har jag eget trådlöst larm kopplat till larmcentral. De ringer väktarna först och sedan mig utifall jag inte vill att de ska åka fram beroende på vilket larmsom gått. Själv betalr jagingenting för vare sig larmcentral eller utryckning, men det är ju min personliga förmån... :)

Ett tips om man vill ha larm anslutet till larmcentral med väktartjänst är att ta detta utanför ett abonnemang. De skryter med fria ryck hit och dit, men på en villa blir det inte många larm ochmed abonnemang på flera år blirdet dyrt.... Kosta då hellre på Er en högre startkostnad ochenhögre ryckkosntad vilket blir billigare i längden.

Bara ett litet inlägg från en i branschen som säkert får huvudet avhugget på jobbet nu :)
 
pirrepirre skrev:
Jobbar själv inom branschen och vet ju hur saker och ting fungerar iverkligheten. Mitt tips är följande:
Skaffa ett bra larm. Vad är då ett bra larm? Smaken är som baken.
Fast nog finns det väl dåliga och bra larm enligt ditt tycke? Oftast brukar man säga att "du får vad du betalar för", vilket brukar betyda att köper man något snorbilligt så är det man köpt många gånger också snordålig kvalitet. Gäller det "ordspråket" inte larm menar du?
 
Nja, säg så här då att ska man "bara" ha ett larm som är kopplat till sig själv så duger det i princip med vad som helst. Ska du bara ha ett "skriklarm" dvs inte kopplat någonstans så går det ju med nästan vad som. Skulle det gå sönder så är det ju inte så dyrt att skaffa nytt. Det som är värt att veta är att det finns två frekvenser ute på marknaden. Det "godkända" är 868 mhz och det som krävs för koppling till LC. Det som är viktigt är att själva "deckarna" är av bra kvalité. Här får man ju oftast vad manbetalar för. Enväldigt känslig deckare av sämre kvalité kan ju fellarma oftare vilket leder till oönskade larm.

Blev långt detta men man kan väl säga detta att ett dyrare larm givetvis är bättre än ett billigare rent generellt, men ibland får man helt enkelt betala överpriser. Det bästa är att ta en större summa i början för själva larmet än att binda upp sig en lång perion för att få betala mindra/måndag- Detta tjänar inte du som konsument på om man jämför vad man får för pengarna om det skulle hända något.
 
Kolla Tl-detect de har ett larm som heter Dico och kan köpas över nätet.
Jag har själv ett sådant sedan fler år, fungerar utmärkt och är lätt att bygga ut allt efter behov.
Kostar från 4 lax och uppåt beroende på vad du vill ha i tillbehör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.