Jag tänkte lägga klinkers i större delen av min källare, minus gillestuga och ett rum som redan har reglat trägolv, handlar det kanske om 80 kvadrat. Eftersom vi inte spenderar någon större tid i källaren är utseendet mindre viktigt och enfärgade klinkers lösningen. Men hur billigt kan man komma undan och vad är skillnaden mellan det billiga och dyra? Har sett att t ex Bauhaus säljer klinkers från 29:-/kvadrat, är detta okej grejer? Någon som har erfarenhet av liknande situation?
 
Vi köpte vad vi tyckte var billiga klinker (79:-/kvm). Eftersom vi också var osäkra på kvaliteten (pga priset) så bad vi om att få ta med en provplatta hem. Den plattan visade vi för plattsättaren som skulle lägga golvet, för att få ett utlåtande. Han tyckte att det absolut inte var några problem med den plattan. Så vi åkte och köpte plattorna och lät han lägga dessa. Hittills inga problem.

Men det som är lätt att glömma är att det är allt runt omkring som kostar. Flytspackel, fix, fog osv. Det är där kostnaden kommer att komma.

Så om du väljer mellan de plattorna och andra som kostar under hundralappen så tycker jag att du ska de som du gillar bäst. Det ger så lite skillnad i priset ändå.
 
Många av de billiga plattorna kan ha ett ömtåligt ytskikt, tappar du ett verktyg eller annad så åker det flisor från det. Det är mer som kakel än klinker. Så testa med något vasst på en platta.
 
Tack. Jag får helt enkelt ställa mig och slå sönder några plattor i affären. ;)

Självklart tillkommer en hel del materialkostnader, därför hade det varit perfekt med ett billigt kakel då det handlar om ganska stora ytor.

Det finns även möjligheter att köpa klinkers på helpall för att få ner priset om jag förstått det rätt. Får kolla upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.