Hej!

Har idag bara självdrag i huset och har läst i många trådar angående Ftx ventilation, men har inte riktigt kommit fram till om det lönsamt eller bra i ett 70-tals hus eller inte.

Huset värms idag upp av en luft-luft värmepump, elradiatorer och en kamin i källaren.

Här kommer några punkter jag har tänkt på:

Är det värt att dra ventilationen till källaren? Eller ska man bara installera till exempel en eller två paxfläktar istället?

Ett 70-tals hus har ju inte lika tätt klimatskal som ett nytt hus. Spelar det någon roll? Vet att man ska ha mer flöde på frånluften så det borde inte ha så stor betydelse om klimatskalet inte är helt tätt tänker jag.

Har tänkt att ha aggregatet på vinden. Dock är lutningen på taket enbart 15°, så det lär bli rejält trångt att dra rören och isolera dom.

Har även läst om att det kan bildas kondens i systemet som senare blir mögel.

Skriv gärna era tanker kring Ftx ventilation. Ställer frågorna här för jag vill ha opartiska svar, för läser man på olika hemsidor som säljer Ftx så läser man bara om fördelar och inte om några nackdelar.
 
Innan vi omvärderade våra planer på att bo kvar här så var min plan att installera FTX i vårt 1plans med källare från 70talet.
Min plan var att dra ner i källaren, men då hade jag också en bra central punkt att dra ner det på, och jag hoppades att luftombytet skulle hålla luftfuktigheten nere.
Du har ingen plats att sätta ett väggmonterat aggregat annars? Då slipper du ha den maskinen på vinden, man ska ju trots allt komma åt och rengöra filter.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Innan vi omvärderade våra planer på att bo kvar här så var min plan att installera FTX i vårt 1plans med källare från 70talet.
Min plan var att dra ner i källaren, men då hade jag också en bra central punkt att dra ner det på, och jag hoppades att luftombytet skulle hålla luftfuktigheten nere.
Du har ingen plats att sätta ett väggmonterat aggregat annars? Då slipper du ha den maskinen på vinden, man ska ju trots allt komma åt och rengöra filter.
Har ingången till vinden på ena gaveln på huset så tänkte ställa aggregatet strax innanför. Nackdelen då är att aggregatet kommer att stå ovanpå ena sovrummet. Men har läst om diverse lösningar angående ljud och stomljud som folk säger reducerar eller tar bort ljud helt.

Ja, jag har läst lite om väggmonterade aggregat också. Men är dom lika bra och effektiva?
 
F Fidde_J skrev:
Har ingången till vinden på ena gaveln på huset så tänkte ställa aggregatet strax innanför. Nackdelen då är att aggregatet kommer att stå ovanpå ena sovrummet. Men har läst om diverse lösningar angående ljud och stomljud som folk säger reducerar eller tar bort ljud helt.

Ja, jag har läst lite om väggmonterade aggregat också. Men är dom lika bra och effektiva?
Jag är lite oklar på hur mycket man kan dämpa, men jag har möjlighet att placera det så att det inte står direkt ovan ett sovrum.

Spontant borde skillnaden vara försumbar om man kör på samma växlingsteknik (roterande eller motströms).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är lite oklar på hur mycket man kan dämpa, men jag har möjlighet att placera det så att det inte står direkt ovan ett sovrum.

Spontant borde skillnaden vara försumbar om man kör på samma växlingsteknik (roterande eller motströms).
Ja okej. Ett alternativ är att ta upp ett nytt hål på andra gaveln och ställer aggregatet där. Då kommer det ovanpå köket.

Okej. Tänkte att dom vägghängda aggregaten är mindre i storlek, att dom är klenare än aggregatet som man ställer på vinden.
 
Vi har installerat FTX i vårt enplanshus med källare från 1970, alla utrymmen ventileras.
Ångrar inte en sekund att hela huset ventileras.

Den stora vinsten är betydligt bättre inomhusklimat.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
F Fidde_J skrev:
Ja okej. Ett alternativ är att ta upp ett nytt hål på andra gaveln och ställer aggregatet där. Då kommer det ovanpå köket.

Okej. Tänkte att dom vägghängda aggregaten är mindre i storlek, att dom är klenare än aggregatet som man ställer på vinden.
Kan vara att det inte finns lika stora, men jag tror det borde finnas stora nog
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har installerat FTX i vårt enplanshus med källare från 1970, alla utrymmen ventileras.
Ångrar inte en sekund att hela huset ventileras.

Den stora vinsten är betydligt bättre inomhusklimat.
Håller med här! Visst att det är vinster med att få in varmare luft (jag har 15-18 grader på vintern när det är 0-10 minus ute). Men det absolut största vinsten är den kraftigt förbättrade inomhusluften jämfört med frånluft eller självdrag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har installerat FTX i vårt enplanshus med källare från 1970, alla utrymmen ventileras.
Ångrar inte en sekund att hela huset ventileras.

Den stora vinsten är betydligt bättre inomhusklimat.
Ja okej. Gjorde ni schakt i ett hörn i något rum på entreplan för att få ner rören? Eller någon annan lösning?

Tänker att man borde få nytta av värmen ifrån kaminen i källaren om man drar ner systemet dit. Men det ska ju vara värt att göra det kontra att man sätter dit paxfläkt. Dränerade för två år sedan. Upplevde ingen fukt innan men gjorde det för säkerhetskul och för isoleringen skull.
 
Redigerat:
Vi hade ett döutrymme mellan bakstycket på en garderob och en vägg, där drog vi båda kanalerna ner till källaren.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Håller med här! Visst att det är vinster med att få in varmare luft (jag har 15-18 grader på vintern när det är 0-10 minus ute). Men det absolut största vinsten är den kraftigt förbättrade inomhusluften jämfört med frånluft eller självdrag
Demmpa Demmpa skrev:
Vi hade ett döutrymme mellan bakstycket på en garderob och en vägg, där drog vi båda kanalerna ner till källaren.
Okej. Lutar nog åt att göra ett schakt om jag ska dra ner i källaren. Har inte kunnat hitta något döutrymme i dom fasta garderoberna.
 
Satte in ftx i enplanshus med källare från -76. Vi gjorde det i samband med inflytt, så tyvärr har jag inte bott i huset utan ftx, men mycket nöjda med inomhusklimatet och alltid frisk luft.
På visningen stod fönstren på glänt och det ”kändes instängt” i huset, dessutom gränsvärde på radonet. Hade ftx i förra huset och ville ha det även här.
Aggregat på vinden. Kunde använda en tidigare kanalisation från källaren till vind och kompletterade med ett litet schakt i ett hörn av vardagsrummet och ytterligare ett i en garderob, så det är enbart på några ställen i källaren som rören ligger längs taket.
 
Satt FTX i enplans med källare från 71. Primära anledningen är blåbetong i källarväggarna så det ventilerar ut radonet. Inomhusklimatet är en superbonus. Det känns märkligt att gå ner i källaren och känna doften av nytt sommarregn 😊

Aggregatet står på kallvinden och det gick att få upp genom vindsluckan. Står ovanför köket på en tjock markskiva och hörs inte alls. Vi drog rör i bakkanten på städskåp i köket och en fast garderob i ett sovrum. Båda blev grundare men det finns bra plats i städskåpet ändå och garderoben blev perfekt som linneskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.