Hej,
Har problem med ett irriterande högt tillslagsljud då frysvakten (eftervärmaren) slår till på mitt Systemair VTR 300.
På sommaren är det inga problem men nu då temperaturen går ner under 5 grader så slår eftervärmaren igång automatiskt.
Har sovrum både rakt ovanför och vägg i vägg där aggregatet står.
Har även testat att ställa ner fläkten på minimi flöde men tillslagsljudet är lika högt och störande oavsett vilket luftflöde jag har.
Har löst det temporärt med att ställa ner fläkten på noll under natten, är vad jag förstår enda sättet att få det tyst.
Förstår ju att det inte är bra att stänga av på natten men vi kan på riktigt inte sova annars!
Någon som har något tips eller lösning?
 
R
Vad menar du med tillslag , är det ett relä eller kontaktor som smäller , du säger ställt ner , är hela aggregatet avstängt då , så det är noll på funktion
 
R rävlyan skrev:
Vad menar du med tillslag , är det ett relä eller kontaktor som smäller , du säger ställt ner , är hela aggregatet avstängt då , så det är noll på funktion
Jag tror det är då eftervärmaren startar och stänger av som gör smällarna...sedan om det är relä eller annat vet jag inte.
På dagtid störs man inte nämnvärt men på nätterna då det är tyst i övriga huset så är det olidligt.
Ja, jag har noll fläkt på nätterna pga ljudet. Dock har jag igång värmeaggregatet som är ihopkopplat med värmeväxlaren.
Inte optimalt naturligtvis men barnen o frun vaknar flera ggr per natt om det är på...
Måste gå att göra något åt detta, men vad?
 
R
Det kan inte vara en termostat som gör ljudet , för små moment i en sådan , kanske termostaten styr en kontaktor och dom kan smälla rätt bra , beror lite på hur dom är monterade
Kan du öppna någon lucka/plåt där el-grejerna sitter och leka lite med termostat/fjärr så kan du säkert se vad som kan vara orsak till ljudet
Börja där och kom tillbaka
 
R rävlyan skrev:
Det kan inte vara en termostat som gör ljudet , för små moment i en sådan , kanske termostaten styr en kontaktor och dom kan smälla rätt bra , beror lite på hur dom är monterade
Kan du öppna någon lucka/plåt där el-grejerna sitter och leka lite med termostat/fjärr så kan du säkert se vad som kan vara orsak till ljudet
Börja där och kom tillbaka
Är bortrest nu men kollar på fredag och återkommer
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag har oxå ljud i mitt aggregat (systemair vsr 500) nu när värmen behövs. Mitt är mer ett brummande ljud som låter konstant. Sättet jag tempen på off så blir det tyst. Ju högre jag höjer tempen ju mer brummat det. Låter väldigt tydligt på kvällen och natten så vi får oxå stänga av.

Hade en injusteringsfirma som sa att man nog behövde byta ett kretskort då det var någon elkomponent som kanske glappa. Hade liknande i min elcentral. När tvättmaskinen centrifugerade så brummade det i säkringen i elcentralen. Men bara vid hög last. Vi bytte säkringen och det försvann.
 
R
Är nog fläktmotorn som brummar , det med glapp i ett kretskort är nog bra långsökt , hyr styr du farten med 5 steg eller steglöst
Kan du öppna och se samt känna på motorn , det brukar kännas ett darr i den , kolla även om det är en massa dom på vingarna
lite obalans brummar det med
 
Fläkten kan justeras i tre steg. Men detta påverkar inte ljudet. Ljudet kommer med värmen. Ökar jag tempen låter det mer.

Tekniker kollade remmen och lager när vu bytte filter senast och allt det såg bra ut. Aggregatet är sirka 2,5 år och det var tyst från början.

Svårt att beskriva ljudet. Brummande kanske inte är helt rätt. Men ett konstant dovt ljud.
 
Låter som att du har en kontaktor som är lite dålig till eftervärmaren.
 
H hakanhanna skrev:
Låter som att du har en kontaktor som är lite dålig till eftervärmaren.

Det är faktiskt två andra som sagt samma sak. Så det kan det mycket möjligt vara.
 
R rävlyan skrev:
Det kan inte vara en termostat som gör ljudet , för små moment i en sådan , kanske termostaten styr en kontaktor och dom kan smälla rätt bra , beror lite på hur dom är monterade
Kan du öppna någon lucka/plåt där el-grejerna sitter och leka lite med termostat/fjärr så kan du säkert se vad som kan vara orsak till ljudet
Börja där och kom tillbaka
Kollat nu och smällarna kommer då man vrider på tempen, knappar jag ner tempen till off så tystnar ljudet direkt.
Men kruxet är att det är en givare som automatiskt sätter på värmen igen om det är under 7 grader ute, så då startar ljudet igen.
Skulle värmen vara på konstant över natten så skulle nog inte ljudet störa då det är vid tillslag och frånslag som det smäller till rejält. Men den startar och stänger av med jämna mellanrum hela tiden, har iaf inte hittat ett sätt att få den att gå konstant, men det kanske inte är bra heller...
 
R
Klart att det inte smäller när du ställer ner på termostaten , det är varmt nog utan tillskott , men om du vrider termostaten fram och tillbaka vad händer då
 
Har fått fel filter av vår hustillverkare. Har fått en extra uppsättning till Vtr 300, som vi alltså inte behöver. Onödigt att slänga. Frakten om någon av er vill få dem är kanske 70kr. Hör av er 😊
 
  • Kartong märkt med "Systemair BF VTR 300 STD kit" på en blå byrå med trädetaljer, inuti ett rum med träparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.