Jag har en ladugårdsdel som jag ska isolera inifrån för att kunna hålla omkring 5-10 plusgrader på vintern.
Ladugårdens väggar består av ytterpanel, timmer och innerpanel. Innanför detta vill jag bygga upp en isolerad vägg men trots ett antal sökningar på nätet har jag inte hittat någon bra lösning på hur jag ska få till en luftspalt som är korrekt.

Tanken har slagit mig att om jag har luftspalten innanför isoleringen och små glipor mellan toppen och botten på väggen så är luftspalten ihopkopplad med rummet men då kan jag inte heller ha någon ångspärr.

Finns det någon som har haft liknande projekt och hur gjorde nu för att säkra att inte få fuktproblem?


Diagram av väggkonstruktion: ytterpanel i rött, timmervägg i gult, innerpanel i orange, isoleringsvägg i grönt och innertak i blått.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bättre bild på hur väggen är nu.
 
  • Diagram av en vägg med lager från innersida till yttersida: innerpanel, timmer och ytterpanel, med pilar som pekar på respektive lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Är ingen expert på ämnet. Men efter en hel del läsning och sunt förnuft så gjorde jag så här med ungefär samma förutsättningar som du. Byggde om mitt förråd till gästhus/kontor. Där jag inte kunde skapa en luftspalt mot ytterväggarna. Dock byggde jag in 3cm luftspalt i taket

Byggde diffusöppet. Alltså ingen plast alls. Och inte allt för tjock isolering. Eftersom jag inte sölar med något vatten i utrymmet så blir det inte mycket fukt. Valde också el-element då dessa skapar rätt torr inomhusklimat har jag fått för mig? Du skall ju även ha rätt låg temperatur, tror det är ännu bättre förutsättningar för att bygga diffusöppet.

Isolerade väggarna med 95cm + 45cm la vindpapp direkt mot träfasaden.
Taket isolerade jag 145cm + 45cm med 3cm luftspalt mot yttertaket.

Alla hus/konstruktioner har nog olika förutsättningar. I mitt fall så byggdes förråd 2017 och jag kollade noga överallt om det fanns tecken på fukt någonstans. Vilket det inte fanns. Det har ju ändå stått där i många år utan att bli fuktskadat utifrån. Min teori är att bygga diffusöppet för konstruktionen torkar ut inifrån och ut. Och inte allt för tjockisolering.

Hade en enormt liten budget för mitt bygge. Håller det i 7år? Så är jag glad, då kan jag riva skiten och bygga ordentligt. Måste ha någonstans att jobba i fred, då det riktiga huset är fullt av djur, barn, kärringar och fan vet vad... 24h per dygn.
 
  • Gilla
Cyklon78 och 1 till
  • Laddar…
C
Har ett liknande projekt på gång.

Måste säga att jag inte riktigt begriper din beskrivning av nuvarande vägg...

I mitt fall är det stolpverk med liggande panel på utsidan. Min plan är att sätta distanslister på timmerstolparna mot befintlig ytterpanel och sätta någon form av skivor som alltså kommer att bli en vindtät yttervägg innanför den befintliga panelen med en liten luftspalt. Sen isolera på detta och sätta skivor på insidan.

Ingen aning om det är en bra konstruktion, men det känns vettigt i mitt huvud...

Typ något sånt här:
Teknisk illustration av väggkonstruktion: Befintlig ytterpanel; Luftspalt; Ny yttervägg på distanslister; Isolering; Innerpanel; Timmerstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cyklon78
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har ett liknande projekt på gång.

Måste säga att jag inte riktigt begriper din beskrivning av nuvarande vägg...

I mitt fall är det stolpverk med liggande panel på utsidan. Min plan är att sätta distanslister på timmerstolparna mot befintlig ytterpanel och sätta någon form av skivor som alltså kommer att bli en vindtät yttervägg innanför den befintliga panelen med en liten luftspalt. Sen isolera på detta och sätta skivor på insidan.

Ingen aning om det är en bra konstruktion, men det känns vettigt i mitt huvud...

Typ något sånt här:
[bild]
Din ritning är ju solklart bättre, hoppas det är ok att jag lånar den lite för att beskriva min vägg bättre.

Har tagit reda på vad den består av och det är en planka på 3 tum följt av innerpanel med 1 tum ihopspikade från båda håll. ingen spalt emellan.
Med tanke på att jag bara ska ha det frostfritt funderar jag på om det räckar att sätta upp en 17mm tjock råspontpanel på insidan men vågar man ha ångspärr innanför? Eller ska man som Gandalfeln skrev hålla det diffusöppet för att låta trät andas så mycket som det går?

Taket har jag inte nämt men tänker att en takskiva och kutterspån som jag kan lägga på ovanifrån borde täcka mitt behov, det är ca 20cm mellanrum som jag kan nyttja och golvet ovan ladugårdsdelen kan jag ta upp och fylla på uppifrån.

En mätsticka av trä med inches och centimeter används för att mäta tjockleken på en väggs träpanel, uppmätt till cirka 3 tum.

Ritning av innervägg med timmerstolpe, tre-tums bräda, ett-tums bräda, sandsäck, befintlig ytterpanel, och möjlig placering av ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Har inget direkt svar på frågan, men kring ångspärr m.m. tänker jag själv dels att jag vill kunna kallställa utrymmet (och frostfritt är ju i princip ekvivalent med kallställning större delen av året), dels att jag inte kommer att utnyttja utrymmet till något som skapar en konstant fuktbelastning från insidan. Så det är något man i så fall måste ta hänsyn till vad beträffar fuktvandringen i väggen.

Det du beskriver är ju i princip en gammal välbeprövad väggkonstruktion. Jag skulle skippa ångspärren och ersätta med vindpapp = diffusionsöppet åt båda hållen.

Själv behöver jag dessutom brandskydd och kan därmed inte använda traditionella hygroskopiska och fukttåliga material.
 
  • Gilla
Cyklon78
  • Laddar…
Håll det diffussionsöppet är mitt råd. Det är vanligen mycket fukt i såna där byggnader och den samlas så fort det finns en bit plast
 
  • Gilla
Cyklon78
  • Laddar…
Tack för alla svar och det blir utan plast som låter som en solid väg att gå. Vindpapp är planen utanför när fasaden ska bytas och det är vind som jag mest vill stoppa att komma in och inte att väggen kan andas.

Dax att köpa råspont och skivor!
 
Cyklon78 Cyklon78 skrev:
Tack för alla svar och det blir utan plast som låter som en solid väg att gå. Vindpapp är planen utanför när fasaden ska bytas och det är vind som jag mest vill stoppa att komma in och inte att väggen kan andas.

Dax att köpa råspont och skivor!
och att väggen kan andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.