Hej, någon som kan tipsa? Har köpt ett torp som byggdes slutet 1800-tal. På den vackra inglasade farstun finns ett plåttak som är golvet till balkongen. Utöver att balkongräcket behöver renoveras så är golvet en utmaning.
Det finns rost och jag avser att slipa och måla. Jag har vinkelslip, stålborste och skrapa. Tycker inte att något fungerar och gör förmodligen fel. Jag är en nybörjare som försöker lära och blir oändligt tacksam för hjälp!
 
  • Rostigt plåttak som utgör golvet till en balkong, omgivet av grönskande trädgård och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en stålborste på en skruvdragare .
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det enkla svaret är att du gör inte det. Du skrapar lös rost med en färgskrapa och går över rosten med en stålborste (roterande är toppen). Det behöver inte bli rent från rost. Tvätta med vatten. Sen stryker du rosten med Isotrol Grundlack Klar som låser den. Måla taket med äkta linoljefärg två gånger. Efter 12 år är det dags att tvätta linoljefärgen och måla två gånger till. O s v.

Jag är inne på andra målningen (andra 12-årsperioden) på detta sätt av mitt över hundra år gamla plåttak. Plåttaket såg riktigt ruskigt ut där 2005, mycket värre än ditt. Men sen dess har rosten inte synts till.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Sätt en stålborste på en skruvdragare .
Jag gör det och tycker inte att det blir någon större skillnad. Har gått över till tvinnad borste på vinkelslip. Men den går åt direkt. Kanske fel borste?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det enkla svaret är att du gör inte det. Du skrapar lös rost med en färgskrapa och går över rosten med en stålborste (roterande är toppen). Det behöver inte bli rent från rost. Tvätta med vatten. Sen stryker du rosten med Isotrol Grundlack Klar som låser den. Måla taket med äkta linoljefärg två gånger. Efter 12 år är det dags att tvätta linoljefärgen och måla två gånger till. O s v.

Jag är inne på andra målningen (andra 12-årsperioden) på detta sätt av mitt över hundra år gamla plåttak. Plåttaket såg riktigt ruskigt ut där 2005, mycket värre än ditt. Men sen dess har rosten inte synts till.
Stort tack! Nu känner jag lite hopp! Vilken typ av stålborste tycker du är bäst?
 
Claes Sörmland
S Sedell skrev:
Stort tack! Nu känner jag lite hopp! Vilken typ av stålborste tycker du är bäst?
Körde bara nån enkel skivborste på skruvdragare.
 
S Sedell skrev:
Stort tack! Nu känner jag lite hopp! Vilken typ av stålborste tycker du är bäst?
Kolla in fartools renovator 120mm
 
  • Gilla
Sedell
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.