Jag bor på landet i en mindre ”by” där vi är 6-7 hushåll som har en samfällighet och delar på en grävd brunn. Jag har sedan jag flyttade in ansett att vattenflödet är undermåligt då det pulserar med 1,5-2 minuters mellanrum. Vid duschning gäller det att passa på att skölja av sig i någon av dessa pulser, som håller i sig i ca 20 sekunder. Övrig tid strilar det lite försiktigt ur munstycket. De andra i samfälligheten ser inte detta som ett problem, eller så har de inte lika dåligt flöde som jag. Det kan vara så att mina rör in till huset är lite igensatta. Vad vet jag? Jag orkar varken tjata på gänget eller dra nya rör i dagsläget, så jag funderar på om det skulle gå att ha någon form av egen lösning på problemet. Kanske en tank på någon kubik i källaren som fylls på efterhand med det dåliga flödet från brunnen. Kanske någon form av flottör som styr ventilen från brunnen?! Sen en trycktank/hydrofor som ladda från tanken för att bygga tryck in i huset?! Skulle det funka eller är jag ute och cyklar? Eller hur ska man lösa det? Man skulle ju kunna ha en tank på vinden, men där är det ju kallt som satan på vintern.
 
RoTe
Om det är fel på rören skulle väl trycket vara konstant lågt? Vad säger rörmokarna om problemet? För du/ni har väl ringt in ett proffs?
 
Har du egen pump eller är det samma pump till alla hushåll?
Har du själv nån form av tank eller bara en vattenslang till dig?
 
RoTe RoTe skrev:
Om det är fel på rören skulle väl trycket vara konstant lågt? Vad säger rörmokarna om problemet? För du/ni har väl ringt in ett proffs?
Så sant. Det är ju halvdåligt när pumpen hoppar igång och bygger tryck men sen extremt dåligt däremellan. Sannolikt är det pumperiet som inte orkar med oss alla som är inkopplade samtidigt...

Ringt in ett proffs? Nej, jag kastade ut en lite fråga här först... Här finns det proffs. En del kanske mer självutnämnda än "riktiga" proffs.
 
A Alexn72 skrev:
Har du egen pump eller är det samma pump till alla hushåll?
Har du själv nån form av tank eller bara en vattenslang till dig?
Vi har EN gemensam pump i brunnen ca 150 meter bort. Jag har ingen tank hos mig, men det är ju någon sådan lösning kan spekulerar kring...
 
Ring en rörmokare som kan undersöka anläggningen på plats.
Men prata först med den ansvariga personen för anläggningen, för någon måste väl ändå vara ansvarig.
Det kan vara så att du har en rättighet här att få vattnet fixat så det fungerar.
Hur fungerar det mer exakt hos dina grannar?
/W
 
  • Gilla
Rickard1973
  • Laddar…
Har du kollat vad pumpen har för till- och från-slagstryck? Är det lika dåligt tryck i alla kranar hos dig?

150m slang ger höga tryckförluster om den inte är väl tilltagen.

Jag har ingen erfarenhet av din idé med att låta vattnet fylla en tank där du sedan har en egen pump, men det borde funka fint om lösningen bara är genomtänkt. Men undersök er gemensamma pump först!
 
  • Gilla
Rickard1973
  • Laddar…
R Rickard1973 skrev:
Vi har EN gemensam pump i brunnen ca 150 meter bort. Jag har ingen tank hos mig, men det är ju någon sådan lösning kan spekulerar kring...
Sätter du en pump hos dig så kommer du öka trycket.

Ett test man kan göra för att se om man har en blockering är att frysa en isbit.
Sätt in den i röret så nära pumpen som möjligt.
Har du 20mm slang invändigt och sätter i en 19mm isbit så borde den komma ut på andra sidan.
Om den inte gör de så kommer den smälta tills den kommer igenom. Och när den kommer ut så har du förhoppningsvis en hint om hur stor eller liten blockering du har.

Detta under förutsättning att ni har runt 4kg frånslagstryck och 2kg i startstyck samt en bufferten med luft i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.