hej jag undrar hur man gör när man lägger ränndalar,ska man lägga papp under ränndalen först o sen lägga dit ränndalen eller ska man lägga dit ränndalen direkt på råsponten o sen lägga papp o vika ut på ränndalen en bit,sen har jag sett två olika ränndalar,på byggmax hade dom en som var bockad,här är länken dit,http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=XZMKAaAzIdkAAAERCWsatFtR&JumpTo=OfferList ,på mina befintliga ränndalar är dom bara vikda en gång på mitten o sen utlagda o spikade på råsponten,och hur får man sen ihop dem längst upp där dom går ihop,vad är rätt.mvh glenn
 
Jag lade papp under ränndalarna. akta så du inte trampar i ränndalen efter du lagt pappen, så den går sönder. sedan lade jag läkt och ringde till en plåtslagare. tror det kostade c:a 2500 kronor. men jag hade en del annat han fixade samtidigt, så det är lite svårt att veta exakt vad det kostade.

ett annat tips när du lägger pappen är att börja längst upp. och sticka in den kommande våden under den som du precis spikat fast. är du med??? det blir mycket enklare än att börja nereifrån. samt at man inte behöver gå mer än nödvändigt på pappen.

finns säkert någon annan som kan hjälpa dig bättre än jag, men det var några tips ialla fall...
 
tack för svaret,men hur gjorde du,la du papp uppfrån o ner i vecket vid ränndalen så det blev en hel våd med papp,sen undrar jag med ränndalen om den var bockad så du vek upp den på reglarna eller om du la den under ströläkten,förstår du vad jag menar,det enklaste är kanske att ringa en plåtslagare så han får komma o lägga den för det är ju lite krångligt att få den tätt längst upp,men det är bara att hoppas på att han har tid o lägga den när jag håller på,men lägger man papp o reglar så kan det väl stå utan tegel ett tag väl.mvh glenn
 
plåtslagaren bockade upp plåten på läkten. så jag hade gjort klar läkten på taket innan han kom.
när det gäller pappen gick jag från höger till vänster, när jag kom till ränndalen gick jag över c:a 50 cm. sedan gjorde jag lika dant på andra sidan ränndalen. gick över en bit och skar sedan pappen snett. så att vattnet kunde rinna av och inte blir stående. men allt sånt står på papprullen. sedan stod nog mitt tak i två månader innan jag lade tegel på det. men om det kan stå eller ej beror nog lite på vilken typ av papp man använt. jag hade en som hette YAP2200 KK har jag för mig. är inte helt hundra på det men jag tror det var så. kör med en som har klisterkant, det underlättar läggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.