Sitter och funderar på om jag ska ge mig på att gjuta min platta själv och hur stor blandare som behövs för att göra det smidigt? Hur många säckar åt gången kan man köra i en större blandare?
Ska jag ta hit en betongbil så kommer det krävas en med pump då plattan ska vara drygt 45m upp på tomten, vilket medför att det blir ganska dyr betong.
 
En kubik betong är 80 säckar a 25 kg

En standardblandare från typ Jula tar väl 2 till 3 säckar, kanske 4 med en större modell

Det blir rätt mycket jobb ifall du ska göra allt själv och speciellt i ett enda skift. Tungt och stressigt enligt mig, speciellt när det börjar härda samtidigt. Om du inte gjuter plattan i flera steg dvs

Men är man i bra form och har några kompisar så går det ju lättare såklart
 
J JF. skrev:
Sitter och funderar på om jag ska ge mig på att gjuta min platta själv och hur stor blandare som behövs för att göra det smidigt? Hur många säckar åt gången kan man köra i en större blandare?
Ska jag ta hit en betongbil så kommer det krävas en med pump då plattan ska vara drygt 45m upp på tomten, vilket medför att det blir ganska dyr betong.
Med tanke på antal säckar som du först ska transportera hem och sen ska du ha en blandare så hade jag tagit en betongbil
Om du inte behöver pumpbil så är det ingen större merkostnad
 
N
1m3 är blandar man lätt själv, i stockholm är det lätt att hyra såna blandare.
Vet inte hur det ser ut hos dig.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
1m3 är blandar man lätt själv, i stockholm är det lätt att hyra såna blandare.
Vet inte hur det ser ut hos dig.
Vad är det för blandare du åsyftar?
 
MrJay MrJay skrev:
[länk]
Var det någon specifik bland alla blandarna du tänkte på?
 
MrJay
J JF. skrev:
Var det någon specifik bland alla blandarna du tänkte på?
200 liter och över
 
N
Soroto 120 liter funkar utmärkt.
Skulle nog kunna funka med 80 liter om man jobbar snabbt.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Soroto 120 liter funkar utmärkt.
Skulle nog kunna funka med 80 liter om man jobbar snabbt.
Vad är det som gör att den här modellen mycket bättre än en vanlig blandare?
 
N
Att du kan fylla den med 120 liter, då den står upprätt, tombola kan man ju knappt fylla med hälften.
Och har använt sån blandare i nästan 20 år, ibland dagligen. Har lärt mig lite vilken blandare som är bra.
 
J JF. skrev:
Sitter och funderar på om jag ska ge mig på att gjuta min platta själv och hur stor blandare som behövs för att göra det smidigt? Hur många säckar åt gången kan man köra i en större blandare?
Ska jag ta hit en betongbil så kommer det krävas en med pump då plattan ska vara drygt 45m upp på tomten, vilket medför att det blir ganska dyr betong.
Som svaren övanför så tar det en stuns att blanda, med kanske risk att det tjocknar till. Vad ska du ha på plattan, 1 m3 är inte mycket och går att slå i ett par deciliter extra med vatten. Klart med mindre vatten stakare betong, annars 2 blandare och gänget som hjälper till, så går det bra.
 
A
J JF. skrev:
Sitter och funderar på om jag ska ge mig på att gjuta min platta själv och hur stor blandare som behövs för att göra det smidigt? Hur många säckar åt gången kan man köra i en större blandare?
Ska jag ta hit en betongbil så kommer det krävas en med pump då plattan ska vara drygt 45m upp på tomten, vilket medför att det blir ganska dyr betong.
Hur stor är plattan ?
Betongmängd ?är det en kubik totalt 🤷‍♂️
är det nåt till platta hade jag aldrig övervägt annat än en blandare till trepunkten på en traktor då blandar du en kubik i blandaren .
Det är ju en jäkla skillnad på ballasten i grovbetongsäckar och den du köper från betongfabrik också blandar du sand/singel/cement själv kommer du närmare men ska hinna ta reda på det också innan det härdar ifrån dig, hur nära kommer du ? Närmre än 45 meter måste väl gå.
är det bara en kubik så klarar du dig med vad som helst
 
Herregud vilka förslag du får. Cementblandare till trepunktslyften på traktorn??? Eller ännu värre, betongbil...för en liten jäkla kubikmeter.
En helt vanlig standardblandare på 120-135liter är det bästa. Till den lilla mängden kan den vara ännu mindre.
Ännu smidigare går det om du har tillgång till naturgrus/natursand, alternativt sand och singel. Sen blandar du med byggcement , istället för grovbetong. Hursomhelst blandar du det där på 2-3 timmar på sin höjd. Ha gärna med en kompis som hjälper till att hålla/köra skottkärran. Det är även bättre att vara två, om det blir stressigt mot slutet. Tombola, skottkärra och verktyg ska rengöras. Samtidigt som plattan ska slodas och slipas.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
1 kubikmeter går att blanda själv, slitsamt om man är helt själv, nästan roligt om man är två ;)

I en 165l tombola blandar man 3 säckar färdigbetong åt gången. Men det blir rätt dyrt, jag köpte cement, gjutgrus, 11-16 makadam och blandade själv. Sparade på så sätt massor av pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.