Vilken hygrometer har ni testat och varmt kan rekommendera?

Ett fabrikat, en produkt som ni är trygga med och som man kan lita på visar korrekt fuktprocent. Gärna att man kan se mätningar en tid tillbaka. Och som inte kräver ett annat större system / hub för att fungera.
 
Använder Netatmo idag. Innedel, utedel, regnmätare (gubbvarning) kräver wifi och en app, ingen display i köksfönstret tyvärr.
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
Jag har 12 såna här
https://a.aliexpress.com/_EJRqniF

Jag kör dom i original med Xiaomi wifi gateway.

Har man ingen gateway får man koppla upp sig med bluetooth från telefonen.

Dom kan integreras med allt man önskar.




Jag har också flera
https://a.aliexpress.com/_EwcQCTv
Och multimode gateway
https://a.aliexpress.com/_EuhSDSb
Men har bara en igång just nu.

Finessen med Tuya är att jag har också wifi pluggar med energimätare
https://a.aliexpress.com/_EvAyTNp och dom kan integreras med varandra
 
Redigerat:
  • Gilla
Boflinken och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har 12 såna här
[länk]

Jag kör dom i original med Xiaomi wifi gateway.

Har man ingen gateway får man koppla upp sig med bluetooth från telefonen.

Dom kan integreras med allt man önskar.

[media]
[media]

Jag har också flera
[länk]
Och multimode gateway
[länk]
Men har bara en igång just nu.

Finessen med Tuya är att jag har också wifi pluggar med energimätare
[länk] och dom kan integreras med varandra
Mycket intressant! Detta ska jag kolla upp👍
 
  • Gilla
Boflinken och 1 till
  • Laddar…
Jag är för lat för att koppla ihop grejerna trots att jag borde kunna gör det enkelt med tanke på att jag programmerat proffesionellt i hela mitt liv🤓
Men efter nästan 50 år som programmerare och hårdvarudesigner så har det tappat sin charm att hålla på med längre.😳
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipsen. Vi har nu redan köpt TFA Weatherhub Starter-set med 3 sändare. En sändare på kallvinden nu. TFA verkar vara ok tillverkare - är ju deras grej. De övriga två sändarna som är inne i huset överensstämmer inte med det som Verisure-larmsändarna i taken säger vad gäller temp/fukt men hoppas att det är Verisure som ligger 5 % fel på fuktmätningen. Vi tänker att Verisure inte har sin främsta inriktning på exakt fuktmätning via larmsändarna så hoppas på att TFA håller måttet. Vad tror ni?
 
Verisures ligger alltid på ca. 13 över mina andra mätare. Helt kass
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
C
B Boflinken skrev:
Vi tänker att Verisure inte har sin främsta inriktning på exakt fuktmätning via larmsändarna så hoppas på att TFA håller måttet. Vad tror ni?
Skulle säga att dessa apparater alla använder samma typ av sensorer, som inte är några precisionsinstrument. Efter att ha haft ett gäng olika termo-/hygrometrar liggande bredvid varandra en tid noterar jag att den individuella variationen är rätt stor på RF. Ungefär +/- 5% är rimligt att räkna med.

Men vad är syftet med en exakt fuktmätning?
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
Det finns en snubbe som mätt Xiaomi.

Han säger att dom visar ungefär 4RH för mycket


The linearity of LYWSD03MMC is not bad

It’s showing only about 1 pp higher in lower values of humidity than in higher values.

You can see that Xiaomi shows about 4-4,5 pp higher than real values. You can just subtract 4 from a value on a screen/app and you know what the true humidity is. Kitchen salt and laboratory NaCl show similar results.

Graf som visar fuktmätning med Xioami-mätare mot idealvärden. Datoriserad linje presenteras och jämförs med faktiska mätpunkter längs en fuktighetsskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

reddit
 
Redigerat:
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Det finns en snubbe som mätt Xiaomi.
Han säger att dom visar ungefär 4RH för mycket
Låter rimligt. Hittade en bild från mitt test och Xiaomi:n ligger högt.
Hade ytterligare en Xiaomi med i testet, men den fick uppenbarligen tyvärr inte vara med på denna bild.
Kommer inte ihåg om den visade lika.

Fem digitala termometrar och hygrometrar ligger på ett bord och visar temperaturer runt 20°C samt olika fuktighetsnivåer. Märken inkluderar Xiaomi och ThermoPro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boflinken och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ungefär +/- 5% är rimligt att räkna med.
Nedan är de fem jag har inomhus i vanliga rum.

Visar luftfuktighetsnivåer från fem Aqara sensorer inomhus: Sensor 2 (41,6 %), Sensor 5 (40,9 %), Sensor 7 (40,1 %), Sensor 8 (39,6 %), Sensor 9 (42,2 %).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boflinken och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Verisures ligger alltid på ca. 13 över mina andra mätare. Helt kass
Tack, då skippar vi kolla på dem.
 
C cpalm skrev:
Skulle säga att dessa apparater alla använder samma typ av sensorer, som inte är några precisionsinstrument. Efter att ha haft ett gäng olika termo-/hygrometrar liggande bredvid varandra en tid noterar jag att den individuella variationen är rätt stor på RF. Ungefär +/- 5% är rimligt att räkna med.

Men vad är syftet med en exakt fuktmätning?
Vi är nyinflyttade i hus och det visade sig att det finns vitmögel på kallvinden och även mögel i övre skiktet av gullfiber. De hade också satt plast över gullfibern - inte alls bra- så nu har både möglig gullfiber (översta skiktet) och plasten tagits bort och vi ska övervaka hur fuktigt det är där uppe enligt rekommendation från besiktningsman.
 
C
B Boflinken skrev:
vi ska övervaka hur fuktigt det är där uppe enligt rekommendation från besiktningsman.
Ah OK. Skulle påstå att det inte kräver någon särskild hög precision.

Frågan är vad du förväntar dig kunna dra för slutsatser från denna mätning? Kopplingen fuktproblem vs. relativ luftfuktighet är ett komplicerat samspel mellan fukt, materialegenskaper och temperaturer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ah OK. Skulle påstå att det inte kräver någon särskild hög precision.

Frågan är vad du förväntar dig kunna dra för slutsatser från denna mätning? Kopplingen fuktproblem vs. relativ luftfuktighet är ett komplicerat samspel mellan fukt, materialegenskaper och temperaturer.
Om det är konstant hög luftfuktighet under höst/vinter borde vi åtgärda det enligt besiktningsmannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.