Försöker hjälp en vän att få lite klarhet i ett problem . Han köpte en stuga i vinter där det var tydliga sättningar . Från sida till sida av stugan är det 15 cm höjdskillnad. Tanken var att lyfta stugan och göra nya plintar. Men när vi tagit upp golvet i några av rummen märkte vi att reglarna hade ruttnat. Vilket förändrar allting med planen att lyfta huset där det satt sig då de inte kommer klara av den belastningen längre. Denna del av grunden kunde inte ses vid en beskrivning då den inte var utgrävd nog. Men det vi märkte var att tidigare ägare hade också tagit upp golvet just där och staplat upp trädgårdsplattor för att stabilisera.
Min fundering är, då stugan uppenbart hade satt sig och var i behov av någon form av utredning. Kan detta vara ett dolt fel?
Vid köpet var tanken som sagt att lyfta och fixa nya plintar men när virket också var murket blev projektet genast mycket svårare.

Har någon några erfarenheter likt detta ? Skulle det kunna vara ett dolt fel?
 
S
Givet att det fanns stora misstankar att allt inte stod rätt till så hade detta tyvärr krävt en större undersökning av din vän.

Dolda fel är nog omöjligt i detta fall. Försök prata med säljaren om hen kan tänka sig att kompensera på något vis. Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och dra lärdom.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E E.Gronlund skrev:
Min fundering är, då stugan uppenbart hade satt sig och var i behov av någon form av utredning. Kan detta vara ett dolt fel?
Här har vi nog svaret. Det var tydligen uppenbart att det var något som behövde utredas. Då kan det per definition inte vara dolt fel.

Edit: Tvåa på den bollen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
namnbyte
Stugan hade uppenbart satt sig men ni visste inte varför, sättningarna berodde på något och nu vet ni vad. Inte dolt fel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Stugan hade uppenbart satt sig men ni visste inte varför, sättningarna berodde på något och nu vet ni vad. Inte dolt fel.
Ja jag var inne på samma sak. Men jag blev fundersam då säljaren har uppenbart vart där och fixat utan att informerat om de bristerna skulle kunna göra saken annorlunda. Men förstår problematiken då det är så tydliga sättningar.
 
S
E E.Gronlund skrev:
Ja jag var inne på samma sak. Men jag blev fundersam då säljaren har uppenbart vart där och fixat utan att informerat om de bristerna skulle kunna göra saken annorlunda. Men förstår problematiken då det är så tydliga sättningar.
Dolt fel är kört. Som jag skrev, försök påtala detta för säljaren och hoppas att hen går med på lite kompensation.

Rent teoretiskt så behöver det ju inte vara säljaren som varit nere och pallat upp med trädgårdsplattor. Kan ju varit någon annan?
 
namnbyte
E E.Gronlund skrev:
Ja jag var inne på samma sak. Men jag blev fundersam då säljaren har uppenbart vart där och fixat utan att informerat om de bristerna skulle kunna göra saken annorlunda. Men förstår problematiken då det är så tydliga sättningar.
Betyder dock bara att dolt fel är att glömma, men KAN finnas fog för annan ersättning från säljaren om han vetat om men undanhållit information om skicket.

Dock är det helt utanför vad jag har koll på, eller logiskt kan gissa något, men skulle kunna vara en väg framåt. Dvs fastigheten kan ha kostat mer än den var värd då budgivning kan ha skett utan att säljaren varit rak med status på byggnaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.