Ja det fattar jag att ni inte kan veta men vill gärna höra om ni har någon idé eller erfarenhet av problemet, antingen med en Liebherr eller liknande.

Problembeskrivning:
Vi har en Liebherr som stått och väntat på montering i flera år, och som vi sen satte in för knappt två år sedan så den totala garantin har säkert gått ut. Både förra året och i år, på sommaren, tycks jag få ihållande problem med den. Den blinkar rött och säger att det varit för varmt i frysen och ibland känns faktiskt glassen för mjuk. Andra gånger kan den ju ha varit det men hunnit hårdna igen. Men hur varmt måste det egentligen vara för att glass ska mjukna? Skåpet i sig säger blinkar rött och säger att temperaturen har gått från -19 till t.ex. -7/9/11. och den börjar kyla tillbaka. Men sen när jag kommer in i köket nästa gång piper och blinkar den igen och säger samma sak. JAg får för mig att man ska bekräfta att man sett det och ibland räcker det med att jag gjort det och sen blinkar det blått igen efter ett tag när det är kallt nog igen. Ibland slutar det inte blinkar rött men om jag då, när jag försökt i några dagar, drar ut sladden och kopplar in frysen igen lyser den blått. Ett tag.

Detta hände typ tre gånger förra sommaren och nu har den hänt fyra gånger denna månad. Kanske har det att göra med att vi har frysen öppen i högre värme mer nu på sommaren då vi letar efter fler saker i frysen (det är extrafrys just nu då vi ännu inte bor i huset den står i och det börjar varna för glömd dörr väldigt snabbt när man står där och letar var man tryckt ner några lösa pinnglassar).

Först tänkte jag teknisk fel. Typ första gången som det hände hade vi fått en sladd mellan dörren så en del hade tinat och frysen var frostig. Den är automatisk avfrostning på den men jag tycker aldrig att det försvann helt. Kan isen som är kvar störa? Är frysen för full? Trycker ganska hårt för att få igen lådorna men inte mycket skillnad på vinter och sommar på den delen.
 
Skulle gissa först på den automatiska avfrostningen. Sen vill jag ställa en fråga. Är frysen inbyggd med skåp runt sig? Kanske blir det för varmt runt omkring. Jag har varit med om att frysar som inte ska vara inbyggda är det ändå.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Skulle gissa först på den automatiska avfrostningen. Sen vill jag ställa en fråga. Är frysen inbyggd med skåp runt sig? Kanske blir det för varmt runt omkring. Jag har varit med om att frysar som inte ska vara inbyggda är det ändå.
Intressant tanke. Ska kolla vidare på det.

Frysen står inbyggd i år men förra året stod den helt fri på båda sidor och då hade jag oxå problem.
 
R
MmeMim MmeMim skrev:
Intressant tanke. Ska kolla vidare på det.

Frysen står inbyggd i år men förra året stod den helt fri på båda sidor och då hade jag oxå problem.
om det är is kvar så gör en manuell avfrostning
sladden ur väggen
öppna alla dörrar och ta ur inredning
vänta två dygn
torka upp ev vatten som rinner ut i frysen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.