J Josth skrev:
Ok, problemet med 60/70-talet är att man uppfann en mängd olika sorters värmesystem kan man säga. Det var väldigt mycket som byggdes då och det fanns viss brist på materiel. Finns både högtemperatursystem och de system som klarar sig med längre temperaturer. En oljepanna kan ju leverera 85 grader om det råkar behövas. Några bilder på rör och radiatorer? Hur känns storleken på radiatorerna i förhållande till t.ex. fönstrens storlek? Platta radiatorer med en panel eller dubbelpanel?
 
  • En gammal vit radiator med några rostfläckar står på ett trägolv. En blå boll ligger intill gardinen nära radiatorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som mina element.
I min kåk klarar de att hålla temperaturen inne om jag kör 50C i framledning, vilket min LVVP klarar med rätt hyffsat COP (kring 3 ) även då det är kallt (dvs kallare än -10C )
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Trådskaparens radiatorer m visas på fotot är så kallade Lenhovdatyp sektionsradiatorer, som monterades på 1960 - 1970-talet.
 
  • Skärmbild av Lenhovda Radiatorfabrikens webbplats som visar olika modeller av sektionsradiatorer, inklusive MR, REX, DUPLEX, NISCH-D, TRIPLEX, NISCH-T och SPECIAL.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det är en riktig vedanläggning med stor ackumulatortank så har t.ex. NIBE en färdig dockningslösning för hur man kopplar ihop det med värmepump. Så länge det finns värme i ackumulatortanken så tas värme därifrån och sedan går den automatiskt över till värmepumpen. Bara att elda när man vill. Varmvattnet förvärms alltid i ackumulatortanken och värms vidare i värmepumpen. Skulle säga att bergvärme är allra mest tillförlitligt men i södra halvan av landet går det i princip lika bra med luftvattenvärmepump totalekonomiskt.
Fortfarande inte fått några funderingar om vad som är bäst - luft/ vatten eller bergvärme ? Det gäller ju både installationskostnad, driftkostnad och vad som passar bäst för husets storlek.
Vi har bytt fönster på nedre plan och renoverat på övre. Endast " skolsalen" ( 65 kvm)
är tilläggsisolerad.
 
Sävsjöbybo Sävsjöbybo skrev:
Fortfarande inte fått några funderingar om vad som är bäst - luft/ vatten eller bergvärme ? Det gäller ju både installationskostnad, driftkostnad och vad som passar bäst för husets storlek.
Vi har bytt fönster på nedre plan och renoverat på övre. Endast " skolsalen" ( 65 kvm)
är tilläggsisolerad.
Mitt i Småland funkar det väl utmärkt med luft vatten.
 
Sävsjöbo,
För att kunna föreslå något lämpligt system för värme och varmvatten istället för vedpanna, behövs grundfakta om fastigheten. Det har framkommit sådant pö om pö.

Har ni några rum i fastigheten som ni kallställer(för att spara veda och slippa elda så mycket)?

Tillägg: Josth, nämner ju att 20 m3 blandved bara skulle räcka till att till 21 oC uppvärma halva er bostadsyta(250 m2).
Hur vet ni att det åtgår 20 m3 staplad ved per år? Är det kvitto från vedhandlaren?

Tillägg: Ni kanske bara har 17 à 18 grader inomhustemp?
 
Redigerat:
Nej, faktiskt inte. Finns egentligen inte så många rum i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.