G Gurra3 skrev:
Jag förstår nu att det är så det fungerar i branschen.
Ja, tyvärr! Jag/vi har lärt viss den hårda vägen. Efter 4 badrum (flera hus) så bygger vi inte våtrum utan att genomföra löpande besiktningar.

Om byggaren motsätter sig att det besiktigad bör du nog definitivt ta in en. Du kan få ett billigt badrum. Det är dyrt att renovera badrum. Riktigt dyrt om de bygger fel och tyvärr så har många ”dåliga” firmor bra referenser då folk kollar yta…
 
Redigerat:
  • Gilla
Gurra3
  • Laddar…
Hur ser det ut i golvbrunnen? Ser du tätskiktet?
 
  • Gilla
Gurra3
  • Laddar…
Sett bättre plattsättning på lokal pizzerian så en oberoende besiktning är nog lämpligt
 
  • Gilla
Gurra3
  • Laddar…
Idag kom besiktningsmannen och det var som ni och jag trodde - det fanns flera fel. Nu blir det till att försöka reda ut och komma överens om en fortsättning eller ett avslut. Tack för all input!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hur ser det ut i golvbrunnen? Ser du tätskiktet?
Golvbrunnen var full av flytspackel.
 
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
G Gurra3 skrev:
Idag kom besiktningsmannen och det var som ni och jag trodde - det fanns flera fel. Nu blir det till att försöka reda ut och komma överens om en fortsättning eller ett avslut. Tack för all input!
Bra att du valde att ta dit hen! Lycka till och se till att få ordentlig rabatt om det är avtalsbrott.
 
  • Gilla
Gurra3
  • Laddar…
Nästan obegripligt klantigt att lyckas fylla en golvbrunn med flytspackel... snacka om kardinalfel. Bra att du tog in en besiktningsperson.
__
De flesta golvbrunnar kommer med en försegling som man tar bort efter att gjutning etc är avklarad.
 
  • Gilla
Gurra3 och 3 till
  • Laddar…
Berätta gärna hur det gick?

Jag har själv funderat över rimliga avdrag. Det är ju inte lätt, en del av mig (o säkert lagen?) säger väl att hantverkarna ska få betalt för nedlagt arbete. Men ponera att man ska betala 100-150kkr efter Rot för ett bra jobb och det inte levereras? Man betalar ju för ett fackmässigt utförande och det levereras inte?

Fel som påverkar fuktsäkerhet? Alt att man inte kan inspektera? - 50-60% ??

Enbart estetiska fel? -10-20%?

Självfallet ska man ge entreprenör chans att åtgärda. Men vissa anmärkningar på tex golvbrunnen måste ju åtgärdas genom att riva o börja om?
 
Redigerat:
Globetrot Globetrot skrev:
Berätta gärna hur det gick?

Jag har själv funderat över rimliga avdrag. Det är ju inte lätt, en del av mig (o säkert lagen?) säger väl att hantverkarna ska få betalt för nedlagt arbete. Men ponera att man ska betala 100-150kkr efter Rot för ett bra jobb och det inte levereras? Man betalar ju för ett fackmässigt utförande och det levereras inte?

Fel som påverkar fuktsäkerhet? Alt att man inte kan inspektera? - 50-60% ??

Enbart estetiska fel? -10-20%?

Självfallet ska man ge entreprenör chans att åtgärda. Men vissa anmärkningar på tex golvbrunnen måste ju åtgärdas genom att riva o börja om?
Jag är mer inne på att vi har ett avtal om ett badrum av en viss standard och jag vill ha just det levererat. Om inte entreprenören kan leverera det får den ordna någon som gör jobbet eller så får leverantören backa ur avtalet.

Vad har jag för glädje av ett badrum som är fult och som inte är byggt enligt gällande regler men billigare än vad jag har räknat med?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
G Gurra3 skrev:
Jag är mer inne på att vi har ett avtal om ett badrum av en viss standard och jag vill ha just det levererat. Om inte entreprenören kan leverera det får den ordna någon som gör jobbet eller så får leverantören backa ur avtalet.

Vad har jag för glädje av ett badrum som är fult och som inte är byggt enligt gällande regler men billigare än vad jag har räknat med?
Ja, låter som en bra ingång.
 
Ta en annan firma som faktiskt kan sitt jobb och lägg ett nytt ovanpå så slipper ni förstöra tätskiktet. så får den tidigare firman ta kostnaden. Så där får det absolut inte se ut. Skäms
 
F Fjonken skrev:
Ta en annan firma som faktiskt kan sitt jobb och lägg ett nytt ovanpå så slipper ni förstöra tätskiktet. så får den tidigare firman ta kostnaden. Så där får det absolut inte se ut. Skäms
Jag undrar ju hur tätskiktet ser ut om ytskiktet ser ut så här. 😱
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag undrar ju hur tätskiktet ser ut om ytskiktet ser ut så här. 😱
Förmodligen fullt med blåsor och väck men förhoppningsvis tätt 🙈
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
G Gurra3 skrev:
Tack för input!

Historien fortsätter…

Byggaren menade att han var klar och om han skulle göra något mer var vi nog tvungna att ta in en besiktningsman.

Efter era kommentarer här så tycker jag också att en besiktningsman är en god idé.

Vi meddelade byggaren det och då ändrade han sig och sa att han kunde fixa runt avloppet om vi INTE tog in en besiktningsman.
Fota för i helvete efter han har rivit plattorna. Du vill inte ha ett trasigt tätskikt runt brunnen
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att om man river så fyller man på med ytterligare tätskikt, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.