Jag har lagt enorma pengar på att behandla mina trädäck med Siiox, men när jag köpte Siiox till det senast byggda däcket jag skulle behandla, så fick jag gammal Siiox från försäljaren. Tyvärr var jag i tidsnöd, med annalkande besök av barnbarn. Jag använde Siioxen, fast vätskan såg lite konstig ut, träet reste sig och vartefter har en massa små träfibrer rest sig och släppt. Inte roligt! Någon slät yta fick jag aldrig till.
Nu undrar jag om jag kan rädda min altan på något vis. Känner ju inte riktigt för att lägga ner så mycket pengar på kiselbehandling längre.. Kan jag gå över till vanlig trallolja eller såpvaxa altanen istället?
 
Redigerat:
Siiox är kraftigt alkalisk då det i princip är det som förr kallades 'vattenglas' och kanske några hjälpämnen utöver det.

Är mindre än 1 år sedan behandlingen med Siioxen så skulle jag nog prova såpskurning då det också är alkalisk (Konc. såpa är alkalisk i området pH 10.5-11) och det bör inte komma i konflikt med ev. kvarvarande alkali i Siiox-behandlingen, medans en oljning med olika fettsyror (linolja och tungolja) så kanske det blir oönskad påverkan när kvarvarande akali i trädet försöker göra såpa av det.

Har det gått mer än 1 år så kan man troligen välja ganska fritt mellan olika behandlingar då en blöt vinter med svagt sur regn och snö under lång tid förmodligen har utarmat all kvarvarande akali i träfibrer i trallen och bör inte störa en inoljning om man väljer det.
 
X xxargs skrev:
Siiox är kraftigt alkalisk då det i princip är det som förr kallades 'vattenglas' och kanske några hjälpämnen utöver det.

Är mindre än 1 år sedan behandlingen med Siioxen så skulle jag nog prova såpskurning då det också är alkalisk (Konc. såpa är alkalisk i området pH 10.5-11) och det bör inte komma i konflikt med ev. kvarvarande alkali i Siiox-behandlingen, medans en oljning med olika fettsyror (linolja och tungolja) så kanske det blir oönskad påverkan när kvarvarande akali i trädet försöker göra såpa av det.

Har det gått mer än 1 år så kan man troligen välja ganska fritt mellan olika behandlingar då en blöt vinter med svagt sur regn och snö under lång tid förmodligen har utarmat all kvarvarande akali i träfibrer i trallen och bör inte störa en inoljning om man väljer det.
Tack för svar, det låter lovande! (Jag var rädd att golvet hade blivit förstört för alltid…)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.