Hej!

Efter ett längre avtal med gammalt (=bra) elpris löper det ut om ca tre veckor och jag måste välja ett nytt.
Jag erkänner. Jag får kortslutning. Kan inte tänka.
Hur tusan tänker man? Spontant hade jag velat skriva avtal på typ tre år och fastpris bara för sinnesfridens skull men undrar om det verkligen är smartast?
Hur kommer t ex tyska elpriser att slå igenom (=kristallkula)?
Förutsättningar:
Tänk villa. Elområde 4, södra Skåne. Miljöavtal är bra. Är komplett ointresserad av att mecka med timpris och sånt.

Hur bråttom har jag att sätta det här?

Tankar emottages tacksamt!
 
Ta timpris utan att mecka. Blir samma om du inte har udda förbrukningsprofil. Då har du inte bundit upp dig felaktigt. Eller så kör du bara månadsrörligt. Tror inte det är fördelaktigt att binda nu men min kristallkula är lite grumlig.
 
Binda på fastpris i SE4 är idiotiskt tycker jag.
Månadsrörligt hos billigaste på älskling.se med miljöval blir väl Skellefte kraft.
Ändå billigare är cheap Energy Nordic mix
...
 
D Dilato skrev:
Binda på fastpris i SE4 är idiotiskt tycker jag.
Månadsrörligt hos billigaste på älskling.se med miljöval blir väl Skellefte kraft.
Ändå billigare är cheap Energy Nordic mix
...
Hej till er bägge och tack för svaren! OK, ursäkta en dum fråga: Varför idiotiskt? Kan det inte vara smart för att hålla tyska elpriser stångna så länge det går?
 
P purrfect skrev:
Hej till er bägge och tack för svaren! OK, ursäkta en dum fråga: Varför idiotiskt? Kan det inte vara smart för att hålla tyska elpriser stångna så länge det går?
Tja, om du vill betala 112 öre varje månad så ...
Tänk på att fastpriserna är satta så att leverantören ska gå med vinst, och dom har oftast bättre koll än du på hur framtiden kommer att se ut.
Därmed inte sagt att dom alltid vet.

Annars har ju priset senaste året sett ut så här
 
  • Diagram som visar historiska månadselpriser i Malmö från juni 2023 till juni 2024, med variationer från cirka 40 till över 100 öre per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tja, om du vill betala 112 öre varje månad så ...
Tänk på att fastpriserna är satta så att leverantören ska gå med vinst, och dom har oftast bättre koll än du på hur framtiden kommer att se ut.
Därmed inte sagt att dom alltid vet.

Annars har ju priset senaste året sett ut så här
Hej Dilato! Tack för att du hittade grafen. Det slutade med rörligt elavtal på SkellefteåK.
I bästa fall är det din förtjänst att vi får ett totalt sett bättre pris. =)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.