Jag har nyss köpt ett hus strax utanför Haparanda som är 600 kvm boyta. Tomten är på 8000 kvm. Huset är tre våningar á 200 kvm, ingen källare. Huset är gediget byggt i trä 1929 med original fönster (inne och ytterfönser) och golv. Jag har fyra fungerande stora kakelugnar och två öppna spisar utsprida i huset och en vedspis i köket.

Idag har jag direktverkande el vilket naturligtvis är otroligt dyrt. Idag förbrukar vi ca. 75 000 kWh/år (enligt tidigare ägare + vad elräkningen säger). Delar av huset är bara underhållsvarma och det finns även två uthus (ca 35 kvm/hus) på underhållsvärme (ca 5-8 grader). Inga badkar i huset men ett bastuhus som saknar värme och varmvatten som jag gärna skulle vilja lösa på något sätt. Jag vill göra om mitt system till vattenburet. Vet inte om jag ska satsa på hög eller lågtempererat. Lågtemp system ger tjockare och större element vilket inte passar i ett gammalt hus (har möjlighet att köpa Thermopanel rabatterat). Å andra sidan verkar ju ett lågtemp system vara effektivare i verkningsgrad. Vilket är bäst i stora gamla hus? (är 0/35 låg och 0/55 hög eller är det bara olika verkningsgrader?

Har läst på diverse forum men blir inte riktigt klok. Ska man satsa på bergvärme eller markvärme? Kanske ska man kombinera när det gäller ett så stort hus. Frågan är hur djupt man ska borra eller hur stor/lång slinga man måste lägga. Jag vill ju gärna kunna värma hela huset med det nya energislaget men det behöver ju inte vara 20 grader i hela huset hela året. Vi nyttjar ca halva till boende (resten är gästrum och hall + galleri). Dessutom kan väl värmetillskottet komma från kakelugnarna vilket skulle minska el användningen. Har pratat med lite olika installatörer men alla ha olika förslag som de vill "sälja in".

Det känns som om man måste vara ganska insatt själv innan man kan acceptera en offert. Jag vill gärna ha tips och råd på hur jag ska göra.
 
Schyst plejs.

Jordvärme ska ge bättre verkningsgrad då solen kan återladda jord bättre än berg.
Jordvärme kan orsaka en massa gräsmatteåterställande.
Hög eller lågtemperatur är bara skillnad i beräkning av radiatorer och som du skriver så ger ett lågtempsystem större radiatorer.
Golvvärme? = jättestor radiator.

Pellets?

Protte
 
Ja, det är en intressant fråga. På något sätt har jag för mig att Bergvärme är effektivast men det borde ju bero på var i sverige man bor med hänsyn till temperaturskillnader...

Själv är jag på G att bygga i Halland och är ganska säker på att jord eller bergvärme är det jag skall satsa på. Vet dock ej vilket... Och med dagens (och framtidens) elpriser kan det nog bli någon solcell också...
 
Jag har blivit rekomenderad att borra 650-800 m totalt eller om jag väljer ytjord så bör jag lägga ca 1600-2000 m slang. Låter mycket men det ska täcka behovet för en pump på ca 20 kW.

Golvvärme blir det inte för jag har så fina golv så de vill jag inte bryta upp. Det verkar dock bra med element i gammalt hus eftersom läckaget från fönstrena är större och skulle därför få ut med effekt av värmen.
 
S
Isåfall skulle du väl behöva en Nibe 1330 22kw, 3 hål på 150m eller 4 slingor på 400m vardera.
 
Jordvärme & bergvärme har sama verkningsgrad, det är bara olika sätt att förlägga slangen på.
gräva är billigare, men har man inte plats så borrar man. det är BARA det man väljer mellan

låg eller högtemp, här finns bara et svar = låg temp
hög temp är nått gammalt förlegat som inte andvänds längre, då man då begränsar sig til ett fåtal värme syste

Ska du ha nån form av värmepump, så är det jette viktigt att du har låg temp & du får så låg temp som möjligt på detta sustem (ju lägre temp, ju billigare blir uppvärmningen)(orkar inte förklara hur, men så är det)

du ska heller inte snåla med slang längden, där viner du också i driftskostnad.

3 stycken markslingor på 400 vardera, låter rimlgt. Alternativt 3 borrhål på 200 styck eller en kombination av dessa funkar också.

Har du en sjö i närheten så är det ännu billigarre att läga slingorna på botte i denna
 
Hej å hå de va inget litet hus du har Älvan.. :)

75000 kWh/år har du nog närmare 30 kW´s effektbehov då det är kallt, Vilket väl händer i Haparanda ibland...

Som Carman skriver så ska du ha ett ordentligt lågtemp system, Helst ska du aldrig behöva köra ut mer än max 50° vatten o då blir det stora radiatorer för att det ska funka..
Räkna på att effekten bör va mot 60-70W/m2 (rum på 10m2 bör då ha en effekt på 600-700 W vid Dt 30)
Vilken effekt pumpen ska va på ä ju frågan men den borde ge kanske runt 25-27 kW vid 50° framledning (mer effekt ju lägre radiator temp) då högsta effekten behövs då det är som kallast o då vattnet även är som varmast...

Pellets kan jag tänka mej skulle ge en förbrukning på runt 18 ton/år om behovet är 75000 kWh exkl hushållsel, Du får ut ca 4100 kWh/ton i en ny/modern pelletspanna o då är det inte viktigt med lågtemp...
Thermia har sin biomatic med både 30/50 kW o kostar 60/75000:- i norrbotten där dom är billigast i landet, Med tanke på husets storlek/förbrukning så är det nog 50 kW som bör väljas då man inte vill ha nån elvärme då man eldar pellets.. :)
Vet inte vad ni har för pris på pellets men har för mej att det inte är så dyrt i norrbotten + att det även tas från Finland där..

Har du nått lämpligt rum att göra till pannrum o där det finns skorsten o plats för bulkförråd??
 
Har jag förstått rätt när det gäller berg eller jordvärme att det inte går att överdimensionera slang eller hål (förutom ekonomiskt). Det är alltså bättre att ta till lite i överkant med slang eller djup. (så länge det inte är under rekomendationen för värmepumpen. Verkningsgraden på pumpen påverkas alltså inte?

Hur stor yta beräknar man att 400 meter jordvärmeslang tar i kvadratmeter?. Kan man säga att 400 m slang tar 400 kvm? Alltså skulle det i mitt fall med 2000 m slang röra sig om 2000 kvm totalt.

Vad jag har förstått måste man dela upp slangen (markslingan) i olika längder. varför då? kan man inte ha en 2000 meters slinga?
 
Hej.
Vi har jordvärme och kör med en Nibe Fighter 1215 7,5 Kw.
400 meter slang nergrävd på baksidan på en fd. åker som nu blivit en naturlig del av gräsmattan.
Vårt hus är på ca 180 m² och består av en äldre del på ca 120 m² samt en tillbyggd del på 60 m².
Värt att notera är att elpatronen i pumpen har varit på ca 30 timmar sedan den installerades för 3 år sedan.

/Ola
 
Älvan skrev:
Har jag förstått rätt när det gäller berg eller jordvärme att det inte går att överdimensionera slang eller hål (förutom ekonomiskt). Det är alltså bättre att ta till lite i överkant med slang eller djup. (så länge det inte är under rekomendationen för värmepumpen. Verkningsgraden på pumpen påverkas alltså inte?

Hur stor yta beräknar man att 400 meter jordvärmeslang tar i kvadratmeter?. Kan man säga att 400 m slang tar 400 kvm? Alltså skulle det i mitt fall med 2000 m slang röra sig om 2000 kvm totalt.

Vad jag har förstått måste man dela upp slangen (markslingan) i olika längder. varför då? kan man inte ha en 2000 meters slinga?
Du kan inte överdimensionera slang/hål (ok om du lägger ut 10000 m blir det de)
Ju längre slang desto varmare vatten ur marken som pumpen jobbar med ger bättre verkningsgrad/cop..
Slangen läggs på ca 1-1,2 meters djup (frostfritt) med ett mellanrum på 2-2,5 m, Det är bättre med längre avstånd då värmeupptagningen sker över en viss yta o då tar dom effekt av varandra om dom ligger för tätt...
'
En kompis la ner 2x400 meter till sin Ivt på 10,9 kW i sommras o nu då det varrit minus 10-15° ett tag så va inkommande vatten 2,4°, Slangen ligger på 1,2 meters djup o med ett avstånd på 2,5 meter...

Om du har en slang på 2000 meter blir det för högt tryckfall o då behövs så stor pump att effektbehovet gör att du totalt får dålig verkningsgrad, Såg att Nibe anger 4x400 meter slang till sin 22 kW pump vilket blir lika mycket slang/kW som min kompis har..
Du rymmer 4x400 meter slang på ca 15x200 meter = 3000 m2..

Du vet inte hur mycket el det går en kall dag, Då får man ju veta vilket effektbehov du har vilket avgör storlek på pump du behöver o sen går det räkna på vilken radiatorstorlek du behöver för att få ett lågtempsystem så verkningsgraden blir bra...
Allt lika optimerat som carman får du ner förbrukningen till ca 15-17000 kWh/år + hushållsel..
 
Jag har bara bott här sedan december och det har inte varit så kallt. Snittar än så länge på 250 kWh/dag. De få kalla dagar det har varit (ca -10 till -15) har förbrukningen legat på ca 330 kWh/dag (i denna förbrukning är även ett mindre hus medräknat men vi ränar med att deras årsförbrukning ligger på 15000 kWh. Man kan säkert dra av ca 60-80 kWh/dag)

Har gjort en liten uträkning som jag bifogar. Utgick från Thermopanels mall för att räkna ut varje rums behov.

Jah har ju ett par kakelugnar som jag kan elda i om det blir för kallt. Har dock inte hunnit hård elda på varje våning än :)
 
Det mindre huset är det direktel där oxå??
Hur stort är det lilla huset??
Är det 600 m2 både stora o lilla huset??
Är det tänkt att nya pannan ska värma båda husen??

Vad du än gör så håll noga koll på förbrukningen vid olika temperaturer, Nästan så du kan hoppas på att det blir några dagar i sträck då temperaturen ligger på -30° ute för då får du direkt kloart för dej hur effektbehovet är..
Då du vet det så är det bara att dimensionera radatorerna så att det ska ge den effekten vid max Dt 30° (30° över innetemp) men det skadar inte om radiatorerna ger den effekten vid ändå lägre temp, Då går det ju fint att höra med dom som kan dimesionera radiatorer så allt blir optimalt för det du gör nu har du igen snabbt sen... :)

Huset/en behöver ca 13,5 kW vid 10-15° minus o då behövs drygt 50% mer effekt vid -30° så en pump som ger 22 kW vid 0/50° bör du nog ha, Räkna på att pumpen ska klarar värmen utan eldning o gärna vid 21-22° inne för det är dumt att ta en något för liten pump o ångra sej sen..
 
Det mindre huset (ca 80 kvm) har direktverkande el också. Jag hyr ut det till ett par. Dit har jag tänkt att flytta en luftvärmepump som jag har i huset just nu. Luftvärmepumpen fungerar inte så bra i ett så stort hus (svårt att sprida luften så långa sträckor) men skulle passa perfekt i det mindre huset .

VP´n ska bara värma det stora huset (600 kvm). Eventuellt har jag tänkt gräva en kulvert till ett bastuhus (ca 35 kvm) som jag har på gården. Men det skulle bara vara för att få lite underhållsvärme där på vintern, inte för att värma huset i sig. Vill nämligen passa på att dra varmvatten dit i en kulvert också.

På grund av den enorma elkonsumtionen i huset idag så har jag kallställt vissa delar. Därför blir det lite svårt att ha exakt koll på förbrukningen (försöker snåla så mycket jag kan). Frågan är bara hur mycket man vågar lita på de teoretiska beräkningarna över vad ett rum / hus förbrukar vid en viss temperatur

I mitt stora hus kan jag underhållsvärma vissa rum på vintern om det skulle vara så att det inte verkar som om VP kan leverera tillräckligt med värme. Behöver ju inte ha 20 grader i alla rum. Det borde väl fungera?
 
Ok då går det nog mer än 330 kWh/dygn om du skulle värma hela, Då kanske inte min första gissning på 30 kW effekt va så fel om hela värms o det blir -30° så jag tror att du ska ta till både vad det gäller dimensionering på radiatorer o pump..
Tråkigt om man valt för små grejer då man kostat på...
Lilla huset kanske behöver 4-5 kW då det är riktigt kallt men om du har en l/l pump så flytta den dit
Men helt klart kan du göra som du tänkt med kulvert till bastuhuset o samtidigt fixa dit vatten, Frågan är om du ska dra dit vv el bara ha en elberedare så du bara värme huset med VP..

Ett hus som kräver 50000 kWh/år för värme/vv ligger på ca 6 kW effektbehov o det dubbla vid -14° o tredubbelt vid -28° (6/12/18 kW) o dom siffrorna har stämt väldigt bra om jag ser till mitt o kompisarnas hus..
Så du får kolla vid 0° o värma hela huset o se vad som förbrukas då är det bara att ta ggr 3 för att se max behovet...
 
En luft/luft pump i Haparanda? Vad gör man då det blir kallt? kupevärmare?

Sätt dit en större värmepump och kulvertera eller en separat pump för lilla huset.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.