13th Marine 13th Marine skrev:
Jag undrar lite hur de tänkt att man löser generationsskiften på gårdar utan denna möjlighet.
Kan ju i och för sig vara att man inte tänk på det alls.

Aja, vi får fundera vidare på lösningar, det är flertalet intressenter man behöver ha med sig när man ersätter byggnader.
Som med all lagstiftning kommer det alltid finnas specialfall där lagen är mer eller mondre begränsande än vad man kanske skulle vilja.
 
Ta marken i bruk för en ekonomibyggnad (spannmålssilo eller dylikt) som inte kräver bygglov och är minst lika stor. Sök sedan bygglov ihop med rivningslov på ekonomibyggnaden. 😋
 
H HenrikHuslöse skrev:
Ta marken i bruk för en ekonomibyggnad (spannmålssilo eller dylikt) som inte kräver bygglov och är minst lika stor. Sök sedan bygglov ihop med rivningslov på ekonomibyggnaden. 😋
Man får dock inte heller bygga en ekonomibyggnad på jordbruksmark.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Ta marken i bruk för en ekonomibyggnad (spannmålssilo eller dylikt) som inte kräver bygglov och är minst lika stor. Sök sedan bygglov ihop med rivningslov på ekonomibyggnaden. 😋
Det är väl i princip det vi funderar på nu, fast vi tänker att vi bygger en ny ekonomibyggnad och river en gammal, så slipper man klydda med att renovera den.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Man får dock inte heller bygga en ekonomibyggnad på jordbruksmark.
Jo? 🤔
Under förutsättning att den behövs för gårdens drift.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo? 🤔
Under förutsättning att den behövs för gårdens drift.
Nej, det är endast undantag från kravet på bygglov, men det finns inget undantag från kraven i 2 kap. PBL, där bland annat förbudet att bygga på jordbruksmark finns. Även de flesta, för att inte säga alla, andra krav i PBL ska också uppfyllas.

Jag måste dock reservera mig för om det finns något i praxis som kan motivera att göra det i vissa fall, det har jag inte koll på.
 
Redigerat:
Contrefort Contrefort skrev:
Nej, det är endast undantag från kravet på bygglov, men det finns inget undantag från kraven i 2 kap. PBL, där bland annat förbudet att bygga på jordbruksmark finns. Även de flesta, för att inte säga alla, andra krav i PBL ska också uppfyllas.
Det där får du nog resonera lite djupare om då det är tvärt emot allt jag hört tidigare.


Spontant skulle jag säga att om de inte behöver bygglov så prövas de inte heller enligt PBL och därmed faller det på 2kap 1§. 🤔
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
kraven i 2 kap. PBL, där bland annat förbudet att bygga på jordbruksmark finns.
På vad vis menar du att det finns ett sådant förbud när det varken är fråga om plan eller bygglov? 2:6? Känns långsökt och saknas rättsfall, så rätt offensivt att kalla det ett förbud.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Nej, det är endast undantag från kravet på bygglov, men det finns inget undantag från kraven i 2 kap. PBL, där bland annat förbudet att bygga på jordbruksmark finns. Även de flesta, för att inte säga alla, andra krav i PBL ska också uppfyllas.
13th Marine 13th Marine skrev:
Det där får du nog resonera lite djupare om då det är tvärt emot allt jag hört tidigare.


Spontant skulle jag säga att om de inte behöver bygglov så prövas de inte heller enligt PBL och därmed faller det på 2kap 1§. 🤔
Jag var visst lite ringrostig vad gäller 2 kap. 2. Det stämmer att det endast gäller vid prövning av bygglov.

Förbudet finns dock i 3 kap. 4 Miljöbalken och jag känner inte till något undantag från den bestämmelsen.

Med det sagt är det säkert sällsynt att detta är något som någon bryr sig om.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Jag var visst lite ringrostig vad gäller 2 kap. 2. Det stämmer att det endast gäller vid prövning av bygglov.

Förbudet finns dock i 3 kap. 4 Miljöbalken och jag känner inte till något undantag från den bestämmelsen.

Med det sagt är det säkert sällsynt att detta är något som någon bryr sig om.
Då kokar det väl ner till om det är intressant för samhället att en lantbrukare kan bruka jordbruksmarken. 🤔

Men intressant, har aldrig hört att detta skulle vara ett problem för just lantbrukare som vill bygga något som är relevant för sin verksamhet.
Tror det skulle bli ramaskri om det skulle börja tolkas så.
 
  • Gilla
Contrefort
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.