Vi har anlitat ett företag med goda recenssioner för att byta golvspånskivor och lägga nytt parkett. Lägenheten är från 70-talet och dessa golvspånskivor ligger direkt på en sandbädd.

Företaget har utfört arbetet och vi tycker att det visuellt ser bra ut, dock så sviktar det i två hörn samt att på vissa ställen längs parketten är avstånd mellan vägg och parkett 3 mm.

Vi ställde följande frågor via mail:

- Är det ok att det är 3 mm avstånd på vissa ställen när golvtillverkaren föreskriver 10 mm?
- Sen ställde vi frågan om sviktning i hörnen.

Jag ringde sedan upp och bad projektledaren att komma ut och kolla och bedöma.

Han tyckte att golvet var stabilt och bra utfört. Gällande rörelsemån så sa han att om det är 3 mm på ena sidan av golvet så har det kompenserats med ca 10-12 mm avstånd till vägg på andra sidan. Han berättade vidare att golvtillverkarna brukar överdriva med 10 mm avstånd och att det ej behövs då det är worst case scenario.

Gällande svikten som inte är mycket alls i ett av hörnen så sa han att när vi monterar list där så kommer det vara knappt märkbart. Och vid svikten vid andra hörnet där det nya kökets högskåp ska placeras så sa han att det inte kommer vara några problem alls och att jag inte ska oroa mig. Han berättade också att i ett gammalt hus kommer man aldrig att få golvet perfekt rakt, och det är ok för mig som beställare, dock vill jag säkerställa att vi ej får problem i framtiden om vi väljer att acceptera hans förklaringar och om det sedan i framtiden uppstår problem och vi behöver reklamera arbetet.

Då vi ställt frågor i mailet kanske konsumentjänstlagen säger att vi redan visste om felet från början och att vi inte kan reklamera om t.ex. 1 år framåt om t.ex. parketten inte kan röra sig eller om ena hörnets svikt inte klarar av belastningen av det nya högskåpet som ska monteras? Vad gäller i detta fall och vad ska vi göra då vi ännu ej betalat fakturan?
 
Redigerat:
BirgitS
När det gäller avståndet tycker jag att du frågar golvtillverkaren vad de tycker, trots allt är det grundläggande för fackmässighet att följa tillverkarnas anvisningar.

Högskåpen kommer väl att tynga ner golvet lite så att det inte längre kan svikta och med socklarna kan man också tvinga ner golv.

Jag tror att det går alldeles utmärkt att återkomma med en reklamation senare. Du har redan nu framfört tveksamheter men företaget har lovat att det ska fungera. Det är bra om företagets svar är skriftligt i mejl eller SMS så mejla din uppfattning om vad projektledaren sa och be om en bekräftelse på att det är rätt uppfattat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller avståndet tycker jag att du frågar golvtillverkaren vad de tycker, trots allt är det grundläggande för fackmässighet att följa tillverkarnas anvisningar.

Högskåpen kommer väl att tynga ner golvet lite så att det inte längre kan svikta och med socklarna kan man också tvinga ner golv.

Jag tror att det går alldeles utmärkt att återkomma med en reklamation senare. Du har redan nu framfört tveksamheter men företaget har lovat att det ska fungera. Det är bra om företagets svar är skriftligt i mejl eller SMS så mejla din uppfattning om vad projektledaren sa och be om en bekräftelse på att det är rätt uppfattat.
Tack för input! Ska se till att få det bekräftat via mail. Gällande avstånd till vägg så sa projektledaren att golvtillverkarna brukar ta i så ska få med det i mail också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.