Vi har ett gammalt torp som förmodligen fått nytt golv under 1800-talet.
Jag har läst om mätning men vill inte ha något trendigt båtgolv i det mycket gamla huset.
Golvet måste tätas då det blåser in mängder av damm från fin lera som smutsar ner.
Jag är tacksam för tips och idéer.
 
Vad är det under golvet?
 
D
Lägg ett nytt golv ovanpå?

Ta loss allt, lägg något under, lägg tillbaka?

Ta loss allt, fräs not, lös fjäder?

Nåta med något med så lite kontrast som möjligt?

Nåta och måla?

Tejpa, sedan fyll industriflytspackel?

Byt isolering till en som inte dammar?

Lägg ut mattor överallt?
 
Redigerat:
Hej, tack för alla svar och idéer!
Under golvet är bara marken.
Den tidigare ägaren har gjort om rummet på modernt sätt med brädor, isolering, papp och mängder av fogskum.
Med tanke på att huset är mer än trehundra år gammalt vill jag försöka återställa det så långt som möjligt.
Ägaren har lagt ett nytt furugolv ovanpå och det var ju ett förslag här. Jag funderar lite fram och tillbaka på den lösningen.
Jag måste dock riva bort allt för att få bort isolering och fogskum då det är gamla timmerväggar som har en hel del inskriptioner som är roliga att bevara.
Fräsa
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Lägg ett nytt golv ovanpå?

Ta loss allt, lägg något under, lägg tillbaka?

Ta loss allt, fräs not, lös fjäder?

Nåta med något med så lite kontrast som möjligt?

Nåta och måla?

Tejpa, sedan fyll industriflytspackel?

Byt isolering till en som inte dammar?

Lägg ut mattor överallt?
Hej och tack för svaren.
Golven har ingen isolering, bara plank på reglar.
Lös fjäder är en tänkbar lösning då jag gärna vill behålla golvet.
Nåta kan också fungera om man kan göra det så det inte syns.

Förre ägaren lade nytt golv på det gamla men huset huset är mer än trehundra år gammalt så det passar inte så bra nu när jag vill ta ner den moderna väggarna och plocka fram de gamla stockväggarna.
 
Jag skulle ta upp golvet och gräva bort litet jord under och lägga dit cellglasgrus/hasopor. För att få en isolering som inte är kapillärsugande. Sedan ett papper ovanpå och tillbaka med de gamla plankorna. Med eller utan lösfjädrar. Jag tror det går bra utan.

Att lägga ett nytt golv ovanpå ett gammalt som ligger direkt på jorden är ett säkert recept för röta och mögel och syllbyte. Vissa verkar tycka att det är trevligt att lyfta hus och byta syllar eftersom de väljer renoveringsmetoder som leder till det.
 
Det grundläggande (häpp! 😁) problemet är väl att grunden inte är tät?
Kanske spelar det inte så stor roll om det är ett sommarhus men annars är det ju helt avgörande för komforten att ha en tät grund.
Antar att det är en gammal skånelänga?
Då finns det två möjliga vägar. Antingen lyfta det gamla golvet och täta inifrån, eller kanske räcker det att från utsidan täta grunden med kallmurning.
 
Bild?
Kan nästan garantera att golvet du har hittat är ett så kallat undergolv alltså motsvarande dagens spånskivor. Dessa är inte täta för dom skall täckas med typ lumppap och ett finare (tätt) golv.
 
Hej, tack alla engagerade för svar.
Nej, ingen skånelänga, det är ett timmerhus i Norrland.
Golvet är inget undergolv. Huset är från sent 1600-tal och man körde oisolerat.
Jag har fått en del uppslag här och tänker plocka upp golvet och täta med lin mellan planken.
Sedan blir det väl att fatta beslut under resans gång. Man stöter väl alltid på något som gör att man får fatta nya beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.