Hej,
Kan detta vara gullkrage?
Hur bekämpar man det bäst och får tillbaka gräsmattan i normalt skick igen?
 
  • En trädgård med gräsmatta som är täckt av vad som kan vara gullkrage, med en häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gula blommor i högt gräs, potentiellt gullkrage, med smala stjälkar och mörka knoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Gräsklippare
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Gräsklippare
De kommer tillbaka mellan varje klippning tyvärr
 
Unikt namn
B björnen123 skrev:
De kommer tillbaka mellan varje klippning tyvärr
Jag gissar att det nog var 1+ månad sedan den där ängen klipptes?

Om du klipper lite mer regelbundet så blir det ingen blomster/ogräs-äng. Det är ffa gräs som tål väldigt regelbunden klippning.

Men orkar man inte klippa ofta så är det väl trevligt med en någolunda homogen yta snarare än en yta full av blandade klätterväxter och annat elände.
 
Jag hade iofs gissar att det är någon sorts fibbla. Fint!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera gulblommande växter vars blommor ser ut som på din bild så jag törs inte säga vilken växt du har i gräsmattan.

Vill du veta vilken art det är kan du ta en bättre bild av växtens blad så kanske den går att identifiera.

Är det gullkrage borde det gå att åtgärda med gräsklippning, är det en art av fibbla vars blad ligger nästan klistrade på marken hjälper gräsklippning inte alls.
 
A Abies koreana skrev:
Det finns flera gulblommande växter vars blommor ser ut som på din bild så jag törs inte säga vilken växt du har i gräsmattan.

Vill du veta vilken art det är kan du ta en bättre bild av växtens blad så kanske den går att identifiera.

Är det gullkrage borde det gå att åtgärda med gräsklippning, är det en art av fibbla vars blad ligger nästan klistrade på marken hjälper gräsklippning inte alls.
Så ser den ut.
Men här är knappt något gräs, ska man kasta ut nytt och hoppas på bästa eller vad bör man göra?
 
  • Närbild på en gul blomma i en gräsmatta med mycket sparsamt gräs och några utspridda blommor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med glest gräs och många maskrosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man kan inte bara kasta ut gräsfrön och hoppas på det bästa om det ska bli bra utan gräsfröna behöver samma omvårdnad som när man sår en helt ny gräsmatta, särskilt så här mitt i sommaren. Det kan gå bättre om du väntar till september när det är svalare och fuktigare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag tycker också att det ser ut att vara någon slags fibbla, och om jag inte minns fel trivs de på näringsfattig mark. Ska du få till en gräsmatta där bör du alltså gödsla marken innan du sår gräs i höst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.