mattiasp skrev:
Tänk på att tillbehör som tex Senco Duraspin som standard kommer med adaptrar till Dewalt, Makita och Milwaukee. Om AEG:n i det sammanhanget kan antas vara en Milwaukee skall jag låta vara osagt. En Duraspin använder man för att göra en enpetare till en skruvautomat. De lär vara bra.
Monterar man denna på en gipsskruvdragare eller vilken skruvdragare från DeWalt som helst? All information jag hittar säger bara "Compatible with DeWalt, Milwaukee, Ryob and Makita electric screwdrivers". Verkar ju för bra för att vara sant om den här går att sätta på den lite billigare 12V dragaren från DeWalt.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Däremot har jag en skruvautomat med förlängning, som jag använder när jag skruvar i tak. Den är helt suverän och förmodligen det verktyg jag äger som spar mest arbete.
Men detta är väl bara någon ide tillsammans med en skivhiss, eller är det nåt jag missar här?

Nu blir jag lite orolig, köpte en Makita skruvautomat beggad, men hade kunnat valt den med takförlängning istället för endast en hundring extra ... Tänk om jag gjorde bort mig ... :surprised:
 
förlängningen kostar 895:- extra vad jag förstått... så du har i värsta fall gjort en tabbe värd 800:-. :)

Ser ut att bli ett inköp för 8500:- för min del...
3st batterier, 1 laddare, cirkelsåg, skruvautomat, väska, lampa... det paketet skulle bli kanon då jag behöver en sjysst cirkelsåg också.
 
joflopp skrev:
Monterar man denna på en gipsskruvdragare eller vilken skruvdragare från DeWalt som helst? All information jag hittar säger bara "Compatible with DeWalt, Milwaukee, Ryob and Makita electric screwdrivers". Verkar ju för bra för att vara sant om den här går att sätta på den lite billigare 12V dragaren från DeWalt.
De passar till skruvdragare med djupstopp, dvs det som vi kallar gipsskruvdragare. Det är egentligen bara de riktigt högvarviga som endast duger till gips. Det finns ett annat fabrikat som heter quick drive, eller något liknande, men jag har inte lyckats lista ut om det finns bandad skruv i Sverige som passar quick drive.
 
Mikael_L skrev:
Men detta är väl bara någon ide tillsammans med en skivhiss, eller är det nåt jag missar här?

Nu blir jag lite orolig, köpte en Makita skruvautomat beggad, men hade kunnat valt den med takförlängning istället för endast en hundring extra ... Tänk om jag gjorde bort mig ... :surprised:
Skruvautomat+förlängare är väldigt bra i kombination med en skivhiss, ja. Men förlängaren går naturligtvis bra att använda oavsett på vilket vis man får upp skivorna i taket.

Den stora fördelen är att man kan stå på golvet och skruva, med händerna under axelhöjd. Sparar väldigt mycket energi. Man kan också använda den för att skruva golv. Då kan man stå upp och skruva och slipper krypa ikring på knäna.
 
Och från en som provat sätta upp skivor både med och utan skivhiss, om du ska sätta upp mer än fem skivor - hyr en hiss!
 
hehe, kollar precis på var jag kan hyra en. :)

Dock har jag snackat med en snickarkompis som ansåg att det är ett onödigt slöseri att köpa gipsskruvdragare utan jag skall vara nöjd med min Makita skruvdragare... men att jag däremot skall lägga pengar på en bra sticksåg.
 
Mikael_L
vad tycker ni mer man kan använda sin gipsautomat till?

Gipsskivor av alla slag förståss, men spånskivor och OSB, Plywood?
Trätrall till altanen nämnde någon, funkar det bra?
Panel, vägg och tak? (Men man kanske inte vill ha synliga skruvskallar iofs)
Takstolar och annat stombygge (finns det ankarskruv med PH2?) ?.

Just det, all skruv måste finnas som bandad med, där föll kanske ankarskruv bort...

Ska man köpa en proffs-skruvautomat tror jag att man måste motivera det med lite mer än 80 kvm väggips, om jag säger så ...
 
Ahlesten skrev:
hehe, kollar precis på var jag kan hyra en. :)

Dock har jag snackat med en snickarkompis som ansåg att det är ett onödigt slöseri att köpa gipsskruvdragare utan jag skall vara nöjd med min Makita skruvdragare... men att jag däremot skall lägga pengar på en bra sticksåg.
Har inte använt en särkild gipsskruvdragare själv i vårt husbygge (även om jag önskar att man hade haft råd till det), utan använt en vanlig skruvdragare med djupstopp (ibland). Däremot så önskar jag att jag hade köpt en "Hole-in-one" tidigare - där har du en pryl som spara både tid och arbete. Iaf om man har mycket gipsskivor som ska på plats. Ett tips bara.
 
"Hole-in-one"???
 
För enklare håltagning i gips vid elinstallation. Originalet är dyrt, Classe tar 599. Swedol har en variant för 480. Biltema säljer en till ett vettigare pris, 279 kr. Ingen raketforskning så man tycker ju att den från Biltema borde fungera minst lika bra.

57177067_2.jpg
 
Vad kan man skruva mer? Asfaboard går bra att skruva med gipsskruv och automat. OSB fungerar väl också om man får tag i bandad spånskiveskruv. Det är inte så lätt har jag märkt.

Hur nödvändig är skruvautomaten? Detta är min erfarenhet/åsikt:

Skruvautomaten med förlängare till taket är suverän. Den vill jag inte vara utan.
Skruvautomat till väggar? Tja, sådär. När jag är själv och ska fästa upp gipsplattor är det bra, eftersom man kan operera den med en hand. Men den är inte alltid lättare att använda. Man måste trycka den vinkelrätt mot väggen och trycka den bestämt. Det är därför svårt att använda den på högt och lågt placerade skruvar.
När jag skruvade vägggips sist - 85m² väggyta - brydde jag mig inte om automaten utan drog det med en vanlig skruvdragare. Det är inget större besvär och jag tycker man har bättre kontroll.
 
Ok, då är det nedlagt med sånt inköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.