Känns ju lagom kul att doppa händerna i frätande syra efter att ha haft dem i frätande bas...
(jo, jag VET att det neutraliserar. Men ändå. Jag håller mig nog till vatten.)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om du läst alla mina inlägg så ser du att murarna använde saltsyra (HCl löst i vatten): [länk]

Luktar inget men kräver mer eftertanke. Som lärarna i skolan lärde ut för att lättare komma ihåg: Siv, som stod för syra i vatten. Alltså alltid en mindre mängd syra i större mängd vatten, så blir det inga problem med värmeutveckling eller stänk.

Edit: Jag minns inte hur mycket jag brukade använda men runt en kapsyl till en liter vatten är nog en bra start, möjligen två. Ska googla och se om jag hittar några gamla instruktioner.
Jag använder ättika till mycket och jag kan skriva under på att denna metod fungerar utmärkt till det diskuterade ändamålet. En liten skvätt ättika i en rejäl dos vatten räcker gott och har massor av användningsområden.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Doppa händerna en stund i lagom lösning av ättika i vatten så neutraliseras den kraftigt basiska kalken och angreppet stoppas upp. Gör detta varje dag under tiden du håller på. Och köp någon bra handkräm också, blå Helosan eller Atrix t ex.

Murarna brukar eller brukade iaf använda saltsyran som de använde i jobbet.
Jag körde först 25% ättika, 75% vatten och bara stoppade ner näven. Vet inte om det funkar än, men fy fasen vad ont det gjorde!
För att det ska var något så när uthärdligt får man köra med typ 1/10 ättika. Det gör ont, men går att leva med om man baddar med det lite lätt
 
C
Vad menar ni med ättika?
12% "Ättiksprit"
24% Ättika
100% Ättiksyra
?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.