Jag har ett tillufts- och ett frånluftspaket från Pax (Calima) som skall installeras i en gäststuga. Jag har även en 102 mm hålsåg. En snabb eftersökning (https://www.google.com/search?q=borra+genom+yttervägg+site:www.byggahus.se) gav inte det resultat jag hade hoppats på.

Finns det hjälpmedel eller knep att ta till för att få hålet på exakt rätt plats – både på in- och utsidan? Elinstallationen är utanpåliggande, och jag tror mig ha koll på reglarna, men vad gäller att passa in ytterväggsgallret på fasaden så är marginalerna små. Det finns inte heller något fönster att mäta från på den väggen.

Kan man bygga något slags anordning motsvarande en pelarborr för användning med en borrskruvdragare och 400 mm lång centrumborr för att få ett vågrätt mindre hål att utgå från för ett till hål med hålsågen och svag lutning?
 

Bästa svaret

Kör igenom ett långt centrumborr från utsida. Där de va minst marginaler, sen borrar du med hålsågen från utsidan tills du kommer till isoleringen, sen går du in och ser om centrumborren kom ut där du ville ,annars kör du hålsågen lite förskjuten till där du vill ha ventilen(kräver ju att man siktat hyffsat rakt från början så du inte kör en decimeter snett). Sen är de bara gräva bort isoleringen och skjuta igenom röret om röret hamnar lite snett i väggen spelar ingen roll bara ventilenerna hamnar där man ville ha dem.
 
Om man söker på "perpendicular drill jig" kan man hitta jiggar och dylikt som kan hjälpa till med detta, men i slutändan kändes det som överkurs.

Jag råkade borra in i en taklist först, men sedan gick det bra. Efter att ha använt hålsågen tog jag en vanlig kniv för att skära upp ett hål i isoleringen (något slags mineralull). Det skulle dock användas en 110 mm hålsåg – alltså inte den om 102 mm jag först trodde – enligt tillverkarens anvisningar.

Finns det något alternativ till Bosch centrumborr om 6x400 mm till att göra så små "pilothål" som möjligt i trä? Jag vill gärna ha något som är 390-410 mm långt.
 
Tips. Om man är angelägen om att pilothålet är så nära vågrätt som möjligt. Häng en vanlig rundbricka på borret. Håller du rakt vandrar inte brickan när du borrar. Varken mot eller ifrån dig.
Mvh Findus
 
  • Gilla
JFrisk och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.