Hej!
Jag håller på att färdigställa mitt garage och funderar lite kring brandklassning. Jag har lagt 70+45mm isolering i väggarna och enkelgips (Detta skulle räcka enligt min KA)... nu håller jag på att leta efter en ytterdörr som klarar EI30.

Men sen har jag hört mycket om dubbelgips osv som min KA ej tyckte behövdes. Frågan är nu vem man egentligen bör fråga angående korrekt brandklassning i mitt garage. Är det kommunen, KA eller försäkringsbolaget ?

Försäkringsbolag kan man ju faktiskt byte med tiden ....
Kommunen borde ju vara dom som sätter upp reglerna ?

Någon som vet vem jag skall fråga för att få rätt svar i denna fråga ?

/V
 
Hej!

Jag håller helt med din KA. Enkelgips på båda sidor om isoleringen uppfyller EI 30. Jag antar att du använder träreglar.

Även dubbelgips på en sida om väggen klara kravet, dock måste skivorna sättas upp med förskjutna skarvar.

Kommunen skall kunna ge dig ett svar på vilket krav de ställer. Säger dom EI 30 så är det ditt problem hur du uppnår denna klass. Kommunen har ingen skyldighet att lämna konstruktionsförslag, dom kan som mest komma med funktionskrav (brandkraven i Boverkets byggregler är funktionsbaserade).

I sådana här frågor brukar man behöva anlita en utomstående brandkonsult (som bedömmer din vägg) om man inte hittar en typgodkänd lösning från tex Gyproc el. Danogips. Typgodkända lösningar är brandprovade mot ISO 834 hos Statens Provningsanstalt (SP) och konstruktionslösningarna får fritt användas.

/John
 
Brandspec skrev:
Hej!

Jag håller helt med din KA. Enkelgips på båda sidor om isoleringen uppfyller EI 30. Jag antar att du använder träreglar.

Även dubbelgips på en sida om väggen klara kravet, dock måste skivorna sättas upp med förskjutna skarvar.

Kommunen skall kunna ge dig ett svar på vilket krav de ställer. Säger dom EI 30 så är det ditt problem hur du uppnår denna klass. Kommunen har ingen skyldighet att lämna konstruktionsförslag, dom kan som mest komma med funktionskrav (brandkraven i Boverkets byggregler är funktionsbaserade).

I sådana här frågor brukar man behöva anlita en utomstående brandkonsult (som bedömmer din vägg) om man inte hittar en typgodkänd lösning från tex Gyproc el. Danogips. Typgodkända lösningar är brandprovade mot ISO 834 hos Statens Provningsanstalt (SP) och konstruktionslösningarna får fritt användas.

/John
Fast min KA menade att 120mm isolering + enkelgips på 1 sida räcker. Jag har endast utifrån garagepanel + vindskydd + isolering 115mm + enkelgips. Detta menade min KA var tillräckligt för EI30.

Är det annars någon som har tips på bra/billig ytterdörr som klarar EI30 kraven ? Eller någon som modifierat en befintlig dörr för att uppnå kraven ?

/V
 
Jag håller på att bygga ett garage och har haft problem med att finna ett bra svar om brandklassning. Ska bygga EI30 och har ringt till kommunen, försäkringsbolag, besiktningsmän m.m. Ingen har kunnat ge mig ett bra svar. Till sist pratade jag med min KA som även hörde sig extra för. Det slutatade med att jag bygger utifrån: panel + vindskydd + glasullsisolering 145mm + plasy + osb + enkelgips.
 
plast ska det va och inte plasy :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.