Intressant tråd! Jag är lite i samma situation fast mitt hus var egentligen en slump. Nu har jag planer på att flytta och göra fritidshuset till permanentboende. Dock är min kåk från sent 1800-tal/1950-talet. Men jag är också helt färsk som husägare.

Gällande det där med grannar, insyn etc. så som folk redan varit inne på ...... ditt hus, dina regler. I Jämtland så knackar man och kliver in utan att vänta. Är det olåst så är man välkommen in typ. Det har ställt till det ett par gånger.

Dessutom så vaknade jag en morgon förra sommaren av att jag hade en notis i telefonen från min kamera på farstukvisten.
Då är det jag som gått ut på tomten i mässingen för att göra nattkissen och löst ut och fastnat på min egna kamera 😆

Liknande incidenter har inträffat när jag är på baksidan av kåken och grannar helt plötsligt kliver fram mellan träden från ingenstans 😄 Och det är inte som att dom tittar bort och skyndar förbi utan det har hänt att vi legat och solat och dom har typ nästan stannat och börjat kallprata.

Men men, jag kunde inte bry mig mindre egentligen.

Men mitt råd är att stressa inte upp dig i onödan och måla upp massa scenarier om alla krav etc. Enda kravet är att du gör rätt för dig ekonomiskt. Sen är det ofta önskvärt att vara en skön granne.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Känner igen oss själva i trådens introduktion. Nackdelen i vårt fall är att vi har två skräpgrannar på nya stället som gjort vårt liv extra ”roligt” med sin avundsjuka och gnäll. Tyvärr inget vi kunde kolla upp i förväg.
Fan, tråkigt att höra. Hoppas verkligen man slipper detta, är alltid en oro när man flyttar. Vi har toppengrannar i lägenhetshuset. Bara det är guld värt. Att ha bra grannar är helt avgörande för trivseln enligt min erfarenhet :/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mnils skrev:
Solningen behöver du inte oroa dig för av den enkla anledningen att du inte kommer ha tid att sola, det kommer alltid vara något som behöver lagas, förbättras eller något ogräs som behöver dras upp!
Låter ju inte så uppmuntrande hehe. Nu har vi iofs köpt ett nästan helt nytt hus och tomten är nog ganska lättskött. 600kvm och en stor del utgörs av trätrall, men jag hör dig och tvivlar inte på att det kommer vara bra mycket mer jobb än att sitta på en balkong i en lägenhet.

Det är just sånt här jag kommer uppdatera tråden om. Ska bli spännande att se om det blir värt all denna möda att flytta. Oavsett kommer jag inte ångra mig. Om inget annat blir jag en erfarenhet rikare, och i värta fall flyttar jag tillbaka till lägenhet och så slipper jag undra över hur det var att bo i hus :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tyckte du hade intressanta tankar i tidigare tråd så ska bli kul att följa utvecklingen.

Ett vanligt råd är, ändra och renovera absolut ingenting första året.

Svärfar sågade ner ett stort träd det första han gjorde när han köpte hus i December. Nu är det 35 grader och ingen skugga på framsidan..
Det finns bevisligen mer användningsområden än ett för de s.k offerträden 😊
 
MrJay
E Erik JS skrev:
Fan, tråkigt att höra. Hoppas verkligen man slipper detta, är alltid en oro när man flyttar. Vi har toppengrannar i lägenhetshuset. Bara det är guld värt. Att ha bra grannar är helt avgörande för trivseln enligt min erfarenhet :/
Vi har också guldgrannar i lägenhetshuset, tyvärr kunde jag inte förutse att helt annan typ av människor bodde i vårt fina villaområde intill vår tomt… Hoppas ni slipper 🙂
 
  • Gilla
Erik JS
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vi har också guldgrannar i lägenhetshuset, tyvärr kunde jag inte förutse att helt annan typ av människor bodde i vårt fina villaområde intill vår tomt… Hoppas ni slipper 🙂
Det där med grannar är knepigt och aldrig någon garanti vart du än bor. Man kan ha bästa grannarna i lägenhet och sen flyttar det in någon vild barnfamilj eller en kedjerökare under/bredvid och så är det kört haha. Samma med hus där det kan utvecklas till riktigt giftiga konflikter. Att ha bra grannar (och bra grannar behöver inte betyda att man är tjenis och bästa vänner, utan bara att man respekterar varandra och sköter sitt) betyder så oerhört mycket.

Vi har haft riktigt usla erfarenheter tidigare och den gången valde vi att flytta eftersom vi ändå inte hade någon direkt själslig anknytning till vare sig området eller boendet. Visade sig vara det bästa beslut vi tagit. Hade varit slöseri med tid och energi att stanna och ta fajten. Man kan nästan säga att grannarna gjorde oss en tjänst så här i efterhand haha.

Om huset inte passar oss så säljer vi och flyttar. Behöver inte vara svårare än så. Vi har köpt och sålt en del genom åren, så vi är rätt rutinerade numera. Visst, hus är kanske lite mer jobb att sälja än lägenhet, men det ska nog gå det också.

Det finns ett par saker jag redan oroar mig lite för. En är att det går en mindre genomfartsled förbi huset. Den är ej stor och det är inte särskilt mycket trafik alls (ibland kommer inga bilar alls när jag vistats där), men när man bott 5-6 våningar upp så blir det kanske en omställning, särskilt om det åker förbi mopeder osv.

En annan är att det är insyn på tomten. Vi har rejält med insyn på balkongen med, men då grannarna befinner sig i ett annat lägenhetshus och man ej har någon som helst kontakt med dom känns det ändå inte som att man bryr sig. I huset blir det bara insyn från ett eller två hus, så det borde vara bättre ändå än insyn från 5-6 lägenheter.

Ska bli spännande detta. Längtar tills vi flyttar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Här på landet händer det att jag springer omkring naken på tomten. Kommer någon så går jag in och hämtar kalsongerna.

En gång kom jag in till en kamrat när han satt spritt naken och åt fisk och potatis. Han åt färdigt innan han hämtade kalsongerna.

Så enkelt är det.

Jag brukar försöka låsa ytterdörren till natten för att sova tryggare.
Hur gör du när du FÖRSÖKER låsa ytterdörren?
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Med en sån liten tomt som 600 kvm så blir det inte mycket att sköta som tar tid. Insyn kan man lätt minska med häck, buskar mm. Men bor man i ett villa område med så små tomter får man räkna med att grannarna kommer höras. Barn som leker, hundar som skäller, gräsklippare, fester, fixande/byggande på husen mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R rallysmulan skrev:
Med en sån liten tomt som 600 kvm så blir det inte mycket att sköta som tar tid. Insyn kan man lätt minska med häck, buskar mm. Men bor man i ett villa område med så små tomter får man räkna med att grannarna kommer höras. Barn som leker, hundar som skäller, gräsklippare, fester, fixande/byggande på husen mm.
Jo, precis. Det får man räkna med som du säger. Men det är nog bra, då får vi också höras lite :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Jo, precis. Det får man räkna med som du säger. Men det är nog bra, då får vi också höras lite :)
Ja men exakt, det är lättare att "leva" i ett hus tycker jag eftersom man får låta mer än i en lägenhet.
Inte lika mycket tassande på tå i ett hus och lättare att ha vilken dygnsrytm man vill.
Ju längre man har till grannar ju mer fri blir man ju. Vi har 5 km till närmsta fastboende så vi känner oss väldigt fria.
Men enligt mig är alla hus oavsett nära grannar bättre att bo i än i lägenhet. I lägenhet vet ju grannarna ofta allt man gör och när, var och hur🙈
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R rallysmulan skrev:
Ja men exakt, det är lättare att "leva" i ett hus tycker jag eftersom man får låta mer än i en lägenhet.
Inte lika mycket tassande på tå i ett hus och lättare att ha vilken dygnsrytm man vill.
Ju längre man har till grannar ju mer fri blir man ju. Vi har 5 km till närmsta fastboende så vi känner oss väldigt fria.
Men enligt mig är alla hus oavsett nära grannar bättre att bo i än i lägenhet. I lägenhet vet ju grannarna ofta allt man gör och när, var och hur🙈
Precis. Det är just detta som är en stor anledning till varför jag lockas till hus. Nu har jag visserligen bott i lägenhet hela livet, så jag har vant mig vid att leva på ett sätt som visar hänsyn till grannar. Men att flytta till hus och slippa tänka "oh shit" om man tappar mobilen i golvet kl 01, eller kunna tvätta dygnet runt, eller ha folk över på en onsdagkväll och spela lite musik och prata och skratta högt, det vore en enorm frihet!

5 km till närmsta boende, wow! DET är frihet :)

Ser väldigt mycket fram emot detta :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B BryggArk skrev:
Hur gör du när du FÖRSÖKER låsa ytterdörren?
Man kommer ihåg att låsa ytterdörren men ibland glömmer man.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Precis. Det är just detta som är en stor anledning till varför jag lockas till hus. Nu har jag visserligen bott i lägenhet hela livet, så jag har vant mig vid att leva på ett sätt som visar hänsyn till grannar. Men att flytta till hus och slippa tänka "oh shit" om man tappar mobilen i golvet kl 01, eller kunna tvätta dygnet runt, eller ha folk över på en onsdagkväll och spela lite musik och prata och skratta högt, det vore en enorm frihet!

5 km till närmsta boende, wow! DET är frihet :)

Ser väldigt mycket fram emot detta :)
Ja det är ju bland annat dessa grejer som är så skönt med hus. Hoppas ni ska trivas😃
 
  • Älska
Erik JS
  • Laddar…
B BryggArk skrev:
Hur gör du när du FÖRSÖKER låsa ytterdörren?
Försöker komma ihåg det men har litet sisådär med framgången.
 
Klart att du kommer sakna lägenheten när du inte får tag i vare sig hyresvärden eller vaktmästaren

och när du upptäcker alla dolda fel
droppande kranar spindlar i lampkronan
trög nyckel mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.