Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Låter troligt, men om man väntat en månad eller två beroende på var i Sverige detta är, så skulle dåliga markförhållanden eventuellt dödat trädet.
Visst är det så och jag vet inte var i vårt långa land trädet planterades.

Det finns ju faktiskt en sak till som kan leda till snabb död av växter och det är om växten har drivits fram i en skyddad miljö och plötsligt utsätts för sol och vind, då går det snabbt riktigt illa.

Allt som växer inomhus måste avhärdas innan det planteras ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Gäller även subtropiska växter som man håller inomhus under vinterhalvåret. Bladen blir snabbt bruna om de kommer ut i solen då klyvöppningarna inte hunnit stängas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ser ut som en ny tomt. Hur ser marken ut, det är inte ovanligt att man lägger någon dm med matjord ovanpå schaktmassor ....
Har TS inte haft någon kontroll under (det förmodade) nybygget är det mycket möjligt att marken är kompakterad av maskiner, materialupplägg etc.

Detta innebär i så fall att extra omsorg måste läggas på all framtida plantering. Välj i första hand inhemska och tåliga växter (gärna också E-planta) och spara mer ömtåliga sådana fram till trädgården börjat "lumma till sig" för att ge skydd, både genom solskyddande bladverk och erhållen kompostjord. Eftersom ytan ser nyanlagd ut kan man också plantera buskage av svenska snabbväxande och efter ett par år komplettera med det som lockar. Sedan kan man gallra "skyddet". Detta passar naturligtvis den mycket trädgårdsintresserade men blir på sikt mer ekonomiskt. Det är ledsamt att råka ut för det som TS gjort och förlora en eller flera växtsäsonger.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hej,
Vi planterade ett träd Mars månad, nästan omgående blev löven gula och dom har nu trillat av helt. Är trädet dött?
[bild]
Träd planterar man på hösten!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Träd planterar man på hösten!
Det säger plantskolor som gärna blir av med sina överblivna träd på hösten. Tidig höst går bra men på senhösten är riskerna större. Det fungerar om trädet är ordentligt invintrat men har trädet stått skyddat hos plantskolan och sedan hamnar i höstfrosten hos köparen dör det.
 
G Ganescha skrev:
Tackar så hjärtligt för all information. Ska ta tillvara på alla svar jag fått när jag försöker reklamera detta. Så tråkigt.
Ingen plantering av några lövbärande växter förrän i maj, tidigast, helst i augusti, och vattna väl, mycket.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är min svärmor som har köpt och planterat trädet och jag hade tokfel om tiden, den planterades i slutet av april månadsskiftet. Den står på västkusten och jorden är lera, tung kompakt lera, inget ny tomt, den är från -86. Den ska vara planerat enligt anvisningar med 50cm utgrävning, planteringsjord från granngården m.m
Hon har i dagarna gjort en reklamation, den är köpt från en välkänd internet butik på REA.
Kan det möjligt vara att man har fått ”rotsnurr”, ej varit tillräckligt noggrann med rötterna vid plantering?
 
G Ganescha skrev:
Kan det möjligt vara att man har fått ”rotsnurr”, ej varit tillräckligt noggrann med rötterna vid plantering?
Nej. Det behöver bara vatten för att överleva. Det växer dåligt om det är dåligt planterat men ska inte dö. Om det är ett nätköp kan det ha hänt flera saker: varmt inomhus följt av kyla ute, uttorkade rötter, knäckt stam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.