Hjälper en kompis fixa med fixa hus som ska säljas. Har legat ute länge utan att vi hittat köpare. Det finns mycket att göra med huset, så vi vill veta vilka åtgärder som kommer göra störst skillnad för att få huset sålt. Vi har såklart läst på lite generella principer, men tror vi blivit hemmablinda. Hans mäklare verkar inte vara bra stöd när det kommer till förslag på åtgärder... Vem ska vi kontakta? Homestager?
 
Har det varit några seriösa spekulanter? Har de sagt något till mäklaren om varför de lagt låga bud eller inte lagt bud alls?

Just nu finns mängder med bostäder till salu, och det gör att det är köparens marknad. Det är inte till din kompis' fördel.

Utan att veta något alls om objektet, kan jag säga generellt att det sällan lönar sig att göra stora, dyra renoveringar inför en försäljning, eftersom köparen inte värderar exempelvis ett nytt tak lika högt som kostnaden för att lägga ett nytt tak. Vill din kompis göra något är det billig uppfräschning som gäller; måla innerväggar, några urnor med blommor på trappen, nyklippt gräs (om det inte redan finns robot), ta bort den värsta mossan från yttertaket, vädra ut eventuell instängd lukt i huset...
 
Krilleman
Kök och badrum är "stora" renoveringar som många drar sig för att göra i egen regi.
Det är jobbigt, dyrt och stökigt med logistiken.

Jag vill påstå att dessa är bra att ha gjorda inför en försäljning.
Själv slet jag ut köket månaderna innan jag skulle sälja huset.
Ångrar inte det en sekund idag med facit i hand.

Tapeter och målning kan dom flesta klara av.
Även fast det underlättar att alla ytskikt är "fräscha".
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
BirgitS
Om huset har legat ute länge så kanske mäklarens ensamrätt under 3 månader har upphört eller snart gör det så att det kan vara läge att höra sig för med andra mäklare som är mer villiga att komma med förslag på åtgärder som kan löna sig (=dra spekulanter). En stylist är inriktad på inredningsdesign, möbler, möblering, prydnadssaker och annat liknande och inte så mycket på fixa själva huset.

När vi sålde huset för drygt 10 år sen var marknaden fortfarande lite skakig efter finanskrisen men att vi hade ett helt nyrenoverat badrum drog spekulanter (wow-faktor) eftersom andra hus som låg ute samtidigt var omoderna helt igenom. Renoveringen lönade sig antagligen inte strikt ekonomiskt men gjorde att det blev sålt fort efter budgivning.

När en släkting sålde en lägenhet för ett år sen var det många spekulanter som var tveksamma därför att parketten var lite vattenskadad framför kylskåpet från då det hade gått sönder och läckt några år tidigare. Hade lägenheten inte blivit såld innan sommaren så hade nästa steg varit att byta ut parketten under sommaren.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.