Hej, fritidshus från 1966. Det är plintgrund egentligen, men mellan plintarna har man fyllt upp utrymmet med betongblock. Samt ytterst är det sockelskivor runt hela huset. Jag hade Anticimex på besök för besiktning och fick självklart för höga fuktvärden, samt lite mögelpåväxt. Jag kommer öppna upp grunden så det blir en riktig öppen plintgrund, men lämna ett "rum" där vattenanläggningen är. Är det någon som gjort detta innan och har erfarenheter? Har någon behövt tilläggsisolera golv underifrån efteråt? Några andra erfarenheter eller ideér om kommande projekt?

Anticimex vill självklart installera en avfuktare för 50-70 000 kr, men det kommer inte hända. Det blir billigare/enklare att bara öppna upp.

Alla svar uppskattas.
 
Skulle nog passa på att montera cellplastskivor 50-70mm som extra isolering som dessutom funkar som vindskydd. 60 tal fritidshus har nog ganska knapp golvisolering. Sen skulle nog jag sätta ribbor runt grund för utseendet skull och med hönsnät på baksida för att slippa stööre djur att bosätta sig där.
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Skulle nog passa på att montera cellplastskivor 50-70mm som extra isolering som dessutom funkar som vindskydd. 60 tal fritidshus har nog ganska knapp golvisolering. Sen skulle nog jag sätta ribbor runt grund för utseendet skull och med hönsnät på baksida för att slippa stööre djur att bosätta sig där.
Tack Håbbe01! Cellplast är nog smart att ha underifrån. Dock har jag förstått det som att myror gärna gillar cellplast, hur hade det funkat att ha typ mineralull som golvisolering, med montage underifrån?
 
Mineralull suger väl åt sig fukt. Finns FOAMGLAS annars dvs cell glas
 
H Håbbe01 skrev:
Mineralull suger väl åt sig fukt. Finns FOAMGLAS annars dvs cell glas
Okej tack, har du någon erfarenhet av träfiberisolering? Hade det funkat att ha under golvet?
 
Nej, men med cellplast så har jag använt i många sammanhang på min fastighet som isolering utomhus. Har dessutom några feta myrstackar så ej sett några problem. Möss gillar ju andra varianter mest som glasfiber och träfiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.