Hur ska övervåningen kylas?

  • 2. En innedel i varje sovrum

    0 Röster 0,0%
  • 4. Annan smart lösning

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    7
Hej,

Jag bor i ett radhus med tre sovrum på övervåningen. Det blir ibland orimligt varmt på övervåningen, varför vi vill ha luftvärmepump för att kyla, främst nattetid. Att vi får möjlighet att värma på vintern är bara bonus.

Var ska innedelen sitta?

Jag har aldrig ägt en luftvärmepump, och vet inte riktigt hur jag ska tänka, och vad som är möjligt. Om man sätter innedelen i sovrum 1, är det rimligt att kyla sovrum 2 bara genom att ha dörren öppen, eller kommer merparten av den kylda luften att rinna ned till nedervåningen?

Det går att installera flera innedelar, men hade man inte kunnat ha en innedel-"central" i sovrum 1 och sen ett par ventilationsrör till sovrum 2 och 3? Gör man inte så?

Man hade ju kunnat sätta innedelen i hallen som sovrumsdörrarna leder till, men återigen är jag orolig för att jag bara kommer att kyla ned för trappan... Är min oro överdriven?
 
  • Planlösning över en övervåning i ett hus med markerade sovrum, badrum, klädkammare och en utomhusdel märkt "UTE". Piltangenter visar olika luftflödesförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ganska segt att få kylan förbi varje dörröppning även med dörrarna helt öppna. Bäst att ha innerdelen i mitten i hallen som jag ser det. Har man innerdelen i sovrum 1 måste man kyla ner detta väldigt mycket för att få bra med kyla i sovrum 2 och 3. Luft leder värme och kyla ganska dåligt så det skulle behövas stora hål med fläktar i genom väggarna för att sprida kylan.

Sätter man innerdelen i sovrum 1 finns risken att man måste ha det kallare än man vill för att det ska bli svalt i sovrum 2 och 3 men annars är den en rimlig placering med hänsyn till rördragningen. Kylan rinner sakta ner till bottenvåningen men även de andra sovrummen blir svala med tiden.
 
Redigerat:
Sedan väsnas fläkten i en innedel på en luftluftvärmepump litet grand, är väl ett konstant jämnt brus, och att ha den då i ett sovrum där minsta ljud hörs kanske inte är det bästa. Bättre då ha den i hallen.

Monterar man solcellspaneler på taket, då tar de hand om ca 20 % av solljuset som faller på taket och gör om det till ström, så temperaturen på övervåning blir litet lägre då jämfört med om allt solljus blir värme som grillar på taket.
 
Redigerat:
Det är bara i början när man drar igång kylan som fläkten väsnas mycket, sedan efter ett tag stegar den ner fläkten till näst lägsta eller lägsta och dessa ligger på bara ca 25 dB resp 19-21 dB för bra modeller. Hörs inte då.
 
A Arnodt skrev:
Sedan väsnas fläkten i en innedel på en luftluftvärmepump litet grand, är väl ett konstant jämnt brus, och att ha den då i ett sovrum där minsta ljud hörs kanske inte är det bästa. Bättre då ha den i hallen.

Monterar man solcellspaneler på taket, då tar de hand om ca 20 % av solljuset som faller på taket och gör om det till ström, så temperaturen på övervåning blir litet lägre då jämfört om allt solljus blir värme som grillar på taket.
Jodå och vi har ett härligt svart tak nu... Överväger att måla det vitt, men det är en annan tråd.
 
Redigerat:
Omålad aluminium har hög reflektion. Aluminium har ca 90 % reflexionsgrad(reflectance), dvs av infallade strålning reflekteras 90 %. Man kan titta på Albedo också. Alltså svep in huset i stanniolpapper. Men jag undrar om man får byta till aluminiumtak, pga kan blända piloter, behövs nog bygglov. En del har ju aluzinktak(väldigt blankt) och titanzinktak(inte så blankt) och det får man ju ha, och kanske har det för att det blir svalare inomhus på sommaren?
https://de.wikipedia.org/wiki/Reflexionsgrad
 
  • Graf som visar reflektionsgrad i procent för aluminium (Al), guld (Au) och silver (Ag) över olika våglängder från 200 nm till 5 µm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nåja, nu ska jag börja med luftvärmepump och markiser. taket låter jag vara så, länge som det är tätt.

Jag frågade grannen, som har liknande planlösning. Han sa att de hade ac monterad över trapphuset, och att det fungerade bra. Bara sovrum 3 var svårt att värma, enligt honom.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.