Hej

Jag kan ingenting om värmesystem. Därav denna fråga. Svara gärna som om jag vore fem år, så att jag förstår.

Trots att hösten slagit till har jag inte brytt mig om att öka värmen i huset. Detta då jag varit bortrest i jobb. Inomhustemp: ca 18-19 grader C.

Fick LP-larm. Startade om pumpen. Fick ett nytt. Startade om pumpen. Fick ett nytt.

Startade sedan om pumpen och höjde värmen. Inomhustemp: 23 grader C. LP-larm försvann, eller har åtminstone inte återkommit än. Vad kan det bero på?

Återigen; ursäkta min okunskap.
 
T
Vilken värmepump är det du har ? :thinking:
 
T tobbetk skrev:
Vilken värmepump är det du har ? :thinking:
Är inte hemma nu, men är ganska säker på att det är en Fighter 1110.

Bytte kompressordelen för 4-5 år sedan.
 
Har du gjort standardåtgärderna?
- Kolla brine-nivån
- Kolla smutsfilter
- Kolla att cirkulationspumpen går
 
useless useless skrev:
Har du gjort standardåtgärderna?
- Kolla brine-nivån
- Kolla smutsfilter
- Kolla att cirkulationspumpen går
Som jag skrev: Kan ingenting.

Brine-nivån; är det sprit + vatten i en plastbehållare? Fyllde på där.

Cirkulationspumpen borde väl gå eftersom det är varmt i huset.

Vet inte hur man kollar filtret. Hjälp?

Som sagt; problemet försvann när jag höjde värmen i huset. Vill försöka förstå varför.
 
Kan ha varit köldbärarpumpen som kärvade och sedan kom igång(?)
 
J Josth skrev:
Kan ha varit köldbärarpumpen som kärvade och sedan kom igång(?)
Om den varit inaktiv under en längre tid är det kanske rimligt..? Brukar den vara det under varma dagar? Eller om systemet är inställt på att inte värma så mycket?
 
Mats Gubben Svensson Mats Gubben Svensson skrev:
Cirkulationspumpen borde väl gå eftersom det är varmt i huset.
Den cirkulationspump jag menade är den som cirkulerar den kalla vätskan till borrhålet.

Cirkulationpumpen går bara när kompressorn går, så har systemet inte varit igång på ett tag så kan den kärva.
 
  • Gilla
Mats Gubben Svensson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den cirkulationspump jag menade är den som cirkulerar den kalla vätskan till borrhålet.

Cirkulationpumpen går bara när kompressorn går, så har systemet inte varit igång på ett tag så kan den kärva.
Äsch! Nu kom larmet tillbaka likt förbannat. Får fråga rörmokaren!
 
useless useless skrev:
Har du gjort standardåtgärderna?
- Kolla brine-nivån
- Kolla smutsfilter
- Kolla att cirkulationspumpen går
Hej, och tack för svar!

Nu har jag kollat samtliga tre punkter. Rengjorde ett redan ganska rent filter, tycker jag. Knappast att det borde ha ställt till några problem.

Cirkulationspumpen kärvar inte heller.

Vad skulle det kunna vara då?
 
Något med kylmediekretsen. Förmodligen expansionsventilen skulle jag gissa på. Kyltekniker måste dit å sätta upp manometerstället å mäta
 
  • Gilla
Mats Gubben Svensson
  • Laddar…
V Vector skrev:
Något med kylmediekretsen. Förmodligen expansionsventilen skulle jag gissa på. Kyltekniker måste dit å sätta upp manometerstället å mäta
Helt riktigt antagande! Kyltekniker på plats kunde konstatera stopp någonstans i kretsen. Det gick inte att skrämma igång ventilen, så alternativen jag har är nu följande:

Kapa loss, byta ut och löda fast ny expansionsventil samt torkfilter och hoppas på ytterligare några år, byta hela kyldelen igen (gjorde det för fyra år sedan), eller byta pump (funderar i så fall på en Nibe S1155). Nuvarande pump Fighter 1110 är från 2001, men som sagt; med utbytt kyldel för fyra år sedan. Hade hoppats att den skulle hålla lite längre.

Hur skulle ni som kan mer än jag resonera?

Tack för alla svar!
 
Mats Gubben Svensson Mats Gubben Svensson skrev:
Helt riktigt antagande! Kyltekniker på plats kunde konstatera stopp någonstans i kretsen. Det gick inte att skrämma igång ventilen, så alternativen jag har är nu följande:

Kapa loss, byta ut och löda fast ny expansionsventil samt torkfilter och hoppas på ytterligare några år, byta hela kyldelen igen (gjorde det för fyra år sedan), eller byta pump (funderar i så fall på en Nibe S1155). Nuvarande pump Fighter 1110 är från 2001, men som sagt; med utbytt kyldel för fyra år sedan. Hade hoppats att den skulle hålla lite längre.

Hur skulle ni som kan mer än jag resonera?

Tack för alla svar!
Jag svarar nu mig själv snart tre år senare. Den där kylteknikern ger jag inte mycket för. Pumpen har fortsatt gå och har värmt huset och varmvattnet väl.

Emellertid får jag då och då LP-larm. På något sätt verkar det vara kopplat till väderomslag..? Hur kan i så fall det hänga ihop, undrar jag. Någon som har några teorier?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.