Jag planerar att bygga en veranda och är just nu inne på markskruv istället för att sätta/gjuta plintar. Jag är dock fundersam på risken för att markskruven ska träffa en kraftigare elledning som löper längs huset. Verandan kommer vara ca 3m djup, och ledningens närmaste punkt (enligt utmätta markeringar gjorda via ledningskollen tidigare) är ca 3.40 m från huset.

Vilken noggrannhet kan man räkna med att de utmätta markeringarna har?
 
Du skriver utmätt av ledningskollen. Menar du att de har varit ute och kontrollmätt med sökare? Eller är det uppgigfter från någon karta?

Jag har fölr mig att man brukar kräva handgrävning inom 1m från en ledning. Så formellt sett behöver du nog anta att ledningen kan skadas. Är det mätt med med sökare, så tror jag att nogrannheten är bättre än 40 cm.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
Jag har begärt utmätning en gång, den som mätte elkabeln plockade rätt på 5cm när på elledningen som låg 70-90cm ner. Den som mätte telefonledningen lyckades mäta den 40cm fel, och den låg bara på 40cm djup...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skriver utmätt av ledningskollen. Menar du att de har varit ute och kontrollmätt med sökare? Eller är det uppgigfter från någon karta?

Jag har fölr mig att man brukar kräva handgrävning inom 1m från en ledning. Så formellt sett behöver du nog anta att ledningen kan skadas. Är det mätt med med sökare, så tror jag att nogrannheten är bättre än 40 cm.
De har varit ute och markerat med sökare. Men kanske ändå bra att gräva och se då?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har begärt utmätning en gång, den som mätte elkabeln plockade rätt på 5cm när på elledningen som låg 70-90cm ner. Den som mätte telefonledningen lyckades mäta den 40cm fel, och den låg bara på 40cm djup...
Intressant, men det är kanske rimligt att det är
olika mätmetoder beroende på typ av kabel och det magnetfält som den genererar själv?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag vill minnas att de använde väldigt snarlika metoder för att söka.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
Med dagens instrument och en kompetent utsättare så är det generellt sett ganska lätt att markera ut en kabel både med djup och läge.
Men det är alltid rekommenderat att handgräva inom en meter från kabeln. Skadar du kabeln med maskingrävning (eller med en markskruv) är det ganska sannolikt att du får en faktura på reparationen.
Jag hade nog provgrävt försiktigt där kabeln är är markerad för att se om den ligger där. Gör den det hade jag sen inte varit orolig för att sätta markskruv 40 cm ifrån.

Utsättaren har för övrigt möjlighet att sätta ”ton” på både tele, fiber (söktråd) och elkabel och sen leta efter den och då brukar de flesta kablar hittas.

Jag jobbar inte själv med utsättning även om jag har tillgång till utrustningen men har nära kontakt med Geomatikk som gör utsättningar åt oss i stort sett varje vecka.
 
  • Gilla
gustav3 och 2 till
  • Laddar…
En kabel som är utsatt så gäller det hand grävning 1 meter på vardera sida markeringen. Dvs ett schakt på 2 meters bredd.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
C
altaxis altaxis skrev:
kompetent utsättare
Det är väl just där det kan brista. Har hört rövarhistorier från en markentreprenadfirma vi anlitar där utsättningen varit flera meter fel. I dessa fall har dock kabelägaren fått ta smällen.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
Det gör ju tyvärr inte att vara helt säker på att ledningen går rakt och ligger på samma djup. Dvs en provgrop är ingen garanti för resten av sträckan. Men med den så hittar du kabeln och kan schakta försiktigt sedan med en van maskinförare och en grovis i gropen.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Dessa regler har vi:
Vid friläggning av befintlig elkabel/fjärrvärmeledning/fiberkabel måste grävning närmare än en meter göras manuellt (handgrävning). När elkabeln/fjärrvärmeledningen/fiberkabeln har frilagts och är väl synlig, får maskin användas med stor försiktighet intill en halv meter från elkabeln/fjärrvärmeledningen/fiberkabeln.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
Ja. Hallo Gustav 3.
Du ska se upp med kablar, det har du rätt i.

Men framförallt så.bör du ju konsultera kabelns ägare till att du ska ska bygga en altan över den och göra den oåkomlig.

Hade det varit min kabel så hade jag inte tillåtit detta. Utan du hade fått bekosta att flytta kabeln till en annan plats.

Nu förstår jag att det är teoretiskt möjligt att plocka bort ett trädäck den dagen man ska ha tag på kabeln. Detta ska då din fastighets ägare vid tidpunkten bekosta utan någon som helst fördröjning ifall det är en koncessionspliktig elkabel då det finns ett lagkrav att denna fungerar.
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
O
G Gott1 skrev:
Hade det varit min kabel så hade jag inte tillåtit detta. Utan du hade fått bekosta att flytta kabeln till en annan plats.
Varför det? Kabeln ligger där den ligger och den dagen den behöver bytas kan man då istället gräva ned den nya någon annanstans. Som ägare av kabeln är man snarare glad över att inte behöva avlägsna den gamla utan kan låta den ligga, än så länge är inte kopparvärdet i kabeln tillräckligt högt för att ta upp den på bekostnad av att riva en altan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Varför det? Kabeln ligger där den ligger och den dagen den behöver bytas kan man då istället gräva ned den nya någon annanstans. Som ägare av kabeln är man snarare glad över att inte behöva avlägsna den gamla utan kan låta den ligga, än så länge är inte kopparvärdet i kabeln tillräckligt högt för att ta upp den på bekostnad av att riva en altan.
Håller helt med.
Detta är ingen ovanlig kabelförläggning, och eftersom den har blivit anvisad enligt Ledningskollen så antar jag att den tillhör nätbolaget.
Vi (som nätbolag) har inga bekymmer med att ägaren av huset/tomten måste kunna nyttja sin fastighet.
Om det blir ett kabelfel i framtiden, så löser man det genom en ny servisledning.
Bra att TS planerar, funderar och tar hjälp!
 
  • Gilla
gustav3
  • Laddar…
I mitt fall ligger kabeln utanför (men på ett ställe nära) verandan.

Tack för all återkoppling! Jag kommer gräva med spade tills jag vet hur den ligger, och ev anpassa markskruvar och stolpar utifrån det.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.