Kan man återanvända "skruven" som klämmer fast pemslangen i kopplingen utan problem med läckage? Det gick ganska lätt att ta bort den från den gamla pemslangen.
 
  • Metallkoppling och skruvbit för PEM-slang på en färgglad tidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra och den ska dras i botten, så den går ner mot metallen helt, Numera talas den om att sätta en stödhylsa i slangen för att det ska klämma hårt, inte fel i sig själv. På en sugsiga bör man nog ha en.
 
Krilleman
J jonaserik skrev:
Det går bra och den ska dras i botten, så den går ner mot metallen helt, Numera talas den om att sätta en stödhylsa i slangen för att det ska klämma hårt, inte fel i sig själv. På en sugsiga bör man nog ha en.
Installationsanvisningen från tillverkaren IMI meddelar att man alltid ska ha kompressionshylsa dock.

https://assets.imi-hydronic.com/Doc...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf

"Vanlig" PEM med blå stripe är SDR 11.

Installationsanvisning för PRK-komponent från IMI, visar montering av rörkoppling med dimensioner och tabell över DN-storlekar och motsvarande mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration och textinstruktioner för montering av PRK på SDR-rör (SDR 17 och SDR 11) med kompressionshylsor i olika färger.


Blå kompressionshylsa från IMI, används i installationsprocesser enligt tillverkarens anvisningar, bemärkt för att passa "vanlig" PEM med blå stripe, SDR 11.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tack för era svar. Det här är fråga om en pemslang som ska användas för vatten i trädgården, alltså till en vattenkran en bit bort i trädgården.
En stödhylsa, gäller det generellt när det gäller pemslang?
 
Det står i anvisningen att det ska användas vid SDR 17 respektive 11. Vad är det?
 
Det har gått fint att köra PRK utan stödhylsa i 30 år, så det är nog lite modernt.
Jag hade kört utan på icke kritisk och känslig plats. SDR är hur kraftigt röret är, 11 är vanligast på vanliga vattenrör.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
C corre skrev:
Det har gått fint att köra PRK utan stödhylsa i 30 år, så det är nog lite modernt.
Jag hade kört utan på icke kritisk och känslig plats. SDR är hur kraftigt röret är, 11 är vanligast på vanliga vattenrör.
Nja, att kompressionshylsan har tillkommit är av en anledning.

IMI Hydronics (Gamla TA) har insett att det finns vissa problem i att undvika denna och vill således friskriva sig i fallen där man valt att skita i den.
 
Beror på vad den används till hur noggrann man bör vara. Har skruvat isär och återanvänt för sommarvatten, varje år, under 25 år med samma kopplingar för en 32 mm PEM och mässing/plast koppling.
De man kan se är att PEM-slangen får en inpressning och återanvänds kopplingen till ny slang är det inga problem.
Bytte "plastmuttrarna" en gång pga att de börjad bli runda vid åtdragning.
 
C
C corre skrev:
Det har gått fint att köra PRK utan stödhylsa i 30 år, så det är nog lite modernt.
30 år räcker inte, snarare 50...
Märkligt att TA/IMI först nu insett att det är nödvändigt med stödhylsa. Eller är det någon omständighet som har förändrats med tiden?
 
Rickard.
Jag har läst ett sånt infopapper som dahl hade uppsatt på prk-hyllan och jag vill minnas att det var något med att slangen hade ändrats. Minns inte om det var miljön eller någon annan egenskap som dom påstod var skillnaden eller om dom bara skyllde på något för att dom kunde komma undan med billigare tillverkning, kommer inte ihåg.
Jag hittar inget på Google om detta så risken är överhängande att jag minns helt fel...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
30 år räcker inte, snarare 50...
Märkligt att TA/IMI först nu insett att det är nödvändigt med stödhylsa. Eller är det någon omständighet som har förändrats med tiden?
Så är det, vi har återanvänt kopplingar till sjövatten sedan tidigt 70 tal, inga problem överhuvudtaget, och inga stödhylsor, men är det inte så att hylsor endast rekommenderas till de klenare dimensionerna..
 
C
TorpAnders TorpAnders skrev:
är det inte så att hylsor endast rekommenderas till de klenare dimensionerna..
Beror på vad man menar med klenare. SDR 11 är tydligen 63 mm undantagen... 😉
Snarare är de mindre dimensionerna undantagna.

OBS! Till SDR 11 Dy 20-50 mm och till SDR 17 Dy 32-63 mm ska TAs kompensationshylsa användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.