Vi höll på att fixa ett gnisslande golv och lyckades skada vattenrören direkt under träbrädorna. Det lilla röret är för varmvatten och det stora för vanligt vatten. Rörmokaren kom och bytte ut prisolröret mot ett hårdare kopparrör (18mm) och satte in stödhylsor och klämringar på alla 4 ställen (2 i prisolrör, 2 i kopparrör) och använde 2 klämringskopplingar för att ansluta dem. Rören läckte fortfarande. Så han öppnade klämringskopplingarna och lade till gängtejp (PTFE-tejp). Det läcker fortfarande droppar av vatten varannan timme!
Hur kan det fixas?
 
  • Vattenrör under trägolv med värmepipor och kopparrör kopplade genom klämringskopplingar, synbara läckageåtgärder med gängtejp (PTFE-tejp).
Troligt ingen rörmokare som varit där då en rörmokare aldrig använder gängtejp på en klämringskoppling.
OM det varit en rörmokare där är det bara att ringa honom och be att han fixar det .
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Poängen med klämringskopplingar är ju att man inte ska behöva lin, tejp eller snöre för att få det tätt så något lär vara defekt. Antingen själva kopplingarna eller montaget av dom.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Du får ringa en riktig röris helt enkelt. Det är ett svårt att misslyckas med dessa kopplingar och dödsstöten är ju gängtejpen.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Iceman255 Iceman255 skrev:
Troligt ingen rörmokare som varit där då en rörmokare aldrig använder gängtejp på en klämringskoppling.
OM det varit en rörmokare där är det bara att ringa honom och be att han fixar det .
En annan rörmokare kom idag och ”fixat” den. Jag har kikat på den efter några timmar och den fortfarande läcker!!
Jag tror det är för att de försöker tighta kopplingar medan själva röret sätter inte rakt! Det finns runt 3 cm i höjd skillnad mellan den vänstra och högre delen!
 
AYG AYG skrev:
Vi höll på att fixa ett gnisslande golv och lyckades skada vattenrören direkt under träbrädorna. Det lilla röret är för varmvatten och det stora för vanligt vatten. Rörmokaren kom och bytte ut prisolröret mot ett hårdare kopparrör (18mm) och satte in stödhylsor och klämringar på alla 4 ställen (2 i prisolrör, 2 i kopparrör) och använde 2 klämringskopplingar för att ansluta dem. Rören läckte fortfarande. Så han öppnade klämringskopplingarna och lade till gängtejp (PTFE-tejp). Det läcker fortfarande droppar av vatten varannan timme!
Hur kan det fixas?
rörmokaren glömde nog stödhylsorna i rören, prisolrör är mjuka och tätar inte utan stödhylsorna, en van röris vet detta
 
  • Gilla
AYG och 1 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
rörmokaren glömde nog stödhylsorna i rören, prisolrör är mjuka och tätar inte utan stödhylsorna, en van röris vet detta
En bra eller för den delen erfaren rörmockare borde den få det tätt utan stödhylsa. MEN det ska i alla lägen användas stödhylsa i prisolrör. Sett flera installationer som hållit tätt fleeera år utan stödhylsa
 
Uppdatering: En annan rörmokare kom och fixade problemet. Han sa att klämringkopplingarna var av dålig kvalitet. Nu läcker det inte längre, men igår och idag var det extremt varmt väder och massor av vattenkondens har samlats på det kalla vattenröret!
Jag överväger att lägga syllisolering ovanpå bjälkar. Jag kan inte använda den rörisolering som nämns i länken eftersom den är för stor som gör att jag kan inte lägga en golvspånskiva ovanpå. Är det en bra idé att använda en åldersbeständig tätningstejp (länken) för att klistra hela röret med?
 
Redigerat:
Nej det är fel produkt. Googla ”kondensisolering”.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
Kondensisolering är även synonymt med armaflex.

Det är visserligen ett produktnamn, men alla förstår vad som menas.
Precis samma syndrom som med frigolit eller masonit.

Det viktiga om man ska kondensisolera är att det blir 100% tätt i isoleringen.

Kondensisolering runt ett kopparrör, även känt som armaflex, med en vit skyddsfilm delvis avdragen och synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom vill jag påstå att din koppling på varmvattnet till vänster (Vatette) är kraftigt överdragen.

Det skvallrar om att stödhylsa saknas i denna installationen.

Såg inte din röris det? 🤔

Två rörinstallationer i trävägg, med en överdragen koppling på ett av de vita rören till vänster markerad i rött.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kondensisolering är även synonymt med armaflex.

Det är visserligen ett produktnamn, men alla förstår vad som menas.
Precis samma syndrom som med frigolit eller masonit.

Det viktiga om man ska kondensisolera är att det blir 100% tätt i isoleringen.

[bild]

Dessutom vill jag påstå att din koppling på varmvattnet till vänster (Vatette) är kraftigt överdragen.

Det skvallrar om att stödhylsa saknas i denna installationen.

Såg inte din röris det? 🤔

[bild]
Du har helt rätt! Den var överdragen och saknade stödhylsa på ena sidan. Rörisen bytte den men jag glömde att bifoga bilden på den nya installationen.

Dessutom har jag använt Armaflex, men den kunde inte täcka kopplingsklämringarna. Går det bra att tejpa tight runt dem med en åldersbeständig tätningstejp?
 
  • Nya rörinstallationer under ett golv bredvid en vägg. Kopplingsklämringarna synliga, Armaflex-isolering används, och frågan om tätning med åldersbeständig tejp ställs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 Hur kan du drabbats av två rörisar på rad som inte kan montera en klämringeäskoppling? Vart hittar du dem?

2 jag skulle överväga att helt göra om detta så du inte bygger in några skarvar och kan göra en bra isolering,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.