Hej!

Ska gjuta platta snart förhoppningsvis(lejer bort det såklart) men har inte bestämt mig för hur avloppet ska läggas eller hur avrinning ska göras.
Standard verkar ju vara att ha ett avlopp i mitten ungefär av garaget och sen ha ganska bra lutning mot det, som sträcker sig några meter utåt.

Men.. jag vill ju palla upp bilen på pallbockar och åka runt under den på montörsvagn(som det finare ordet är) utan att fastna i en massa avlopps urtag.. Dessutom om det är för mkt lutning så är jag lite orolig att pallbockarna kommer hamna snett dvs luta inåt, men så mkt lutning kanske man inte gör som standard(har dock sett ett garage med sådan lutning)

Tanken med garaget är som sagt mest mekande men visst kommer mindre tvätt även att utföras där dock ej av typen spola vatten i mängder.

Hursomhelst, har insett efter att ha läst lite trådar att det verkar finnas lite bilskruvande folk här med. Vad anser ni, hur skulle ni göra?
Ska jag ha standard eller vart tror ni skulle vara idealplacering för avlopp?

Har funderat på att ha en ränna framför bilen dvs inåt garaget där det lutar lite till den och att det från väggarna lutar lite inåt för att slippa vattensamling där. alternativt samma fast mot porten istället.
Eller två rännor parallellt med bilen under hjulen ungefär.
Men det verkar vara dyrt med rännor och hur mkt som helst av den varan har jag inte =/

Plattan kommer förresten vara 4,5 bred och 8m lång och uppvärmd

Alla tips mottages med glädje.

Mvh
Johan
 
En tanke kan ju vara att placera brunnen ca 3 merer innanför porten och göra fall till denna på totalt 5-5,5 meter och innerst plant 2,5-3 meter,
Då om du ska tina av en snöig bil så stannar du precis innanför porten, ska du däremot meka så kör du in längre där det inte finns någon brunn att köra "montörsvagnen" i.
 
Haagbard lösning var väl jättebra.
Beroende på vad jag gör så vill jag undvika brunn på mek platsen.
Själv valde jag helt slätt golv och en brunn långt bort för att underlätta skruvandet. Vilket också straffar sig när det är mycket snö. Man får gå över golvet med en skrapa och fösa ut vattnet. Men det är det värt.

Tänk till vad gäller om du skall ha syllen direkt mot plattan eller om du skall köra ett varv leca.
 
Håller med, I mitt gamla hyra garaget hade jag två brunnar som fanns på dom två ställen man skruvade på. Efter att ha kört ner "montörsvagnen" i dom hålen och rännorna för sextiotolvtfe gången började man bli lite trött.

Du har i min värld redan fått det bästa svaret, Brunn/ränna innanför dörren och "rent" på golvet längre in
 
Bugar och Bockar, Tack! =)
Det låter helt klart vettigt att placera brunn/ränna vid dörr. Så får det bli, ska möta markläggaren imorgon för diskussion.
Nu känns det iofs som att mitt lilla krypin är ganska trångt, kommer vara förråd i ena delen kanske 2m in, glömde nämna det.
Hur mkt lutning/fall är max eg (om ni får gissa) innan det börjar kännas osäkert att jobba under bilen, eller kör man bara lut där själva brunnen är?


"Tänk till vad gäller om du skall ha syllen direkt mot plattan eller om du skall köra ett varv leca."
Bra! det har jag misssat. Menar du att det för tvätt bör vara byggt med leca i botten? alltså ovanpå plattans kanter men innan fasaden (är inte så haj på alla byggtermer än)

-johan
 
Du murar ett lag Leca runt för att minimera risken att väggsyllen står blött, sedan på utsidan kan ju panelen dras ner över Lecastenen så det ser precis likadant ut som om där inte vart någom Leca.
Lämpligen monterar du väl då den nedersta spikregeln på Lecastenen m.h.a spikplugg eller något....
 
Haagbard skrev:
Du murar ett lag Leca runt för att minimera risken att väggsyllen står blött, sedan på utsidan kan ju panelen dras ner över Lecastenen så det ser precis likadant ut som om där inte vart någom Leca.
Lämpligen monterar du väl då den nedersta spikregeln på Lecastenen m.h.a spikplugg eller något....
Ok. Pratade med markgubben igår och han sa att de kunde gjuta in en kant längst ut. Som jag uppfattade det så var den ca 10 cm hög och det låter som att det skulle räcka. Däremot så tyckte han att det var lite konstigt och nästan onödigt att ha en brunn vid garagedörren ca 1-1.5 meter in. Men han förstod mitt huvudbry och hade givetvis inga problem att göra som jag ville (bara inte prislappen hamnar därefter) nu ska han räkna på vad all schakt och platta för både hus och garage skulle/kan gå på. *nervös*
Konstigt att de aldrig kan ta fastpris markfirmorna...

Tack så jättemycket alla som svarat! och är det ngn som kommer på ngt annat smart som måste göras i början eller som är lätt att glömma så är det bara att posta mer.
Kallvatten ska dras ut men inget varmvatten, egen varmvatten beredare tänkte jag ha där istället(så värmer den luften oxå samtidigt)

-johan
 
Tänk på att du antagligen måste ha en oljeavskiljare på avloppet i garaget.
 
Japp, det har jag tänkt på. Tack ändå! =)

Har nu börjat fundera igen på att kanske spika allt själv.
Har lite frågor om alternativ som jag inte hittar ngra svar på i andra trådar så jag måste kanske posta en tråd till. Men ska söka lite mer först.
-johan
 
Tänk på att ett långt fall kan kan ge en tunn platta närmast rännan, om inte marken under görs med fall också.
Hur har dina grundläggare tänkt lösa fallet mot rännan?
 
Xiter skrev:
Tänk på att ett långt fall kan kan ge en tunn platta närmast rännan, om inte marken under görs med fall också.
Hur har dina grundläggare tänkt lösa fallet mot rännan?
Det har du rätt i.. För att minska missförstånd etc så hade jag tänkt rita en bild till grundläggaren på hur jag uppfattat att han menar. Det han menar skulle kunna göras är att ha avloppet strax innanför porten med kort fall så man måste springa runt med skrapa för att få vattnet dit.

Börjar dock bli lite tveksam om jag inte ska lite mer ändå. dvs lite lutning utåt porten men kanske inte så mkt så det märks när bilen är uppallad. Men det kanske inte spelar så stor roll då för det mesta av det ev. vattnet lär väl ändå inte rinna av isåf.

Kanske kan man ha två avlopp med lokalt fall... ett framför bilen och ett bakom? tänker då på vanligt hål inte ränna. För jag inser mer och mer att det är väldigt bekvämt att kunna spola av bilen inomhus på vintern. . .

-johan
 
Har du tänkt på hur blött det blir i en tvätthall när man tvättar bilen?
Det kommer att bli fuktigt som i en tropisk regnskog om du ska tvätta
bilen i garaget med allt vad det innebär i form av fuktproblem.
Jag brukar i regel tvätta den i gör det själv hall
på vintern alternativt i enstaka fall ute på uppfarten och sedan skrapa av
vattnet innan jag kör in den. Kör heller aldrig in den med massor av snö på.
Det blir lätt 10 liter smältvatten av ett tunt snötäcke och avfuktaren får jobba hårt
för att ta hand om all fukt man drar in trots golvbrunn. Det är inte bara golvet som blir fuktigt,
all luft blir fuktig också när man kör in bilen på det sättet...
 
ja, det är det jag är orolig för och som du framhäver så är det kanske inte så smart med tanke på all fukt sen. Det får bli att spola av lite snabbt på uppfarten då och då helt enkelt. Huvudtanken med garaget var ju trots allt att meka, inte tvätta =)


-johan
 
Just det, en avspolning för att få bort saltet känns bra innan man kör in pärlan!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.