Detta är ingen ytterligare tråd kring riskerna med asbest utan jag är mer intresserad av vad det finns för generella egenskaper som man kan utgå ifrån för att avgöra om en skiva innehåller asbest eller ej.

Min uppfattning är följande:

Asbestskivor är aldrig tjockare än 7mm? 10mm?

Inga skivor som är bärande innehåller asbest? Det kan till exempel aldrig vara asbest i en bärande skiva som är satt på golvreglar?

Asbestskivor är alltid vit/grå?

Asbestskivor knäcks lätt och dammar? Eller är det trådigt?

Svårt att hitta tydliga beskrivningar på vad man kan utgå ifrån. Istället postas det mängder med bilder. Stämmer ovan eller går det inte att ge några generella drag? Ska dels påbörja en större renovering hemma och dels har jag mycket gammalt byggmaterial från förra ägaren som ska slängas (därav räcker det inte att veta vart det oftast sitter). Hade varit trevligt att veta vad man ska kolla efter rent generellt.
 
ByggareJBob ByggareJBob skrev:
Ska dels påbörja en större renovering hemma och dels har jag mycket gammalt byggmaterial från förra ägaren som ska slängas (därav räcker det inte att veta vart det oftast sitter). Hade varit trevligt att veta vad man ska kolla efter rent generellt.
Nej, det går inte att säga att allt som ser ut si eller så innehåller asbest.

Den första frågan man måste säga sig är: när? När byggdes huset, när renoverades det etc? Asbest är förbjudet i byggmaterial sedan mitten av 70- talet så är huset yngre än så är risken minimal. Risken är störst i hus byggda på 50- och 60- talen.

Nästa fråga är var? Demmpas länk ger många bra exempel men jag saknar också några: takbeklädnad, fasadskivor och blindbottenskivor. Alla dessa finns i olika storlekar, från de sk "fattiglapparna" på några decimeter till ett par kvadratmeter stora skivor.

Tredje frågan är hur? Asbest är inte farligt i bunden form, det är lösa fiber som är farliga. Att riva tak eller fasadskivor utomhus innebär en väldigt liten risk, att riva limmade mattor eller kakelfog inomhus är en annan femma.

Lägg ett par hundralappar på att analysera mattlim och kakelfogar så kan du vara rätt lugn sen. Är du tveksam över något annat, behandla det som asbest.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Precis, det är inte bara skivmaterial och de ovan nämnda materialen som innehåller asbest. Det finns i ventilationstrummor, blomlådor (!), rörisolering i böjar på värmesystemets rör, stamledningar till kommunalt dricksvatten, pluggmassa för att hänga upp grejer i betongväggar, bromsbelägg till bilar, gamla korkmattor, lös isolering (ser ut som tomteskägg), äldre barnpuder (!), packningar till värmepannor. Och så vidare.

Ska jag vara en riktig partypooper när jag ändå är igång kan 1900-talshus innehålla många andra ohälsosamma ämnen. PCB (fogmassa till fönster och betongelement), tungmetaller som bly och kvicksilver (främst i elkomponenter), stenkolstjära (tätningsmassa) med mera.
Inte så att någon behöver vara rädd för sin hälsa, ämnena är oftast inneslutna, men den som ska göra något på sitt hus gör klokt i att ta reda på riskerna. Samma förhållningssätt som till asbest.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Kakelfog och mattlim är skickat på prov. Hur är det med strukturtapet?

Fastigheten är uppförd på 30-talet men vindsvåningen som vi ska riva i kom till mellan 76-86. Enligt ritningar godkändes bygglovet 76 och ärendet avslutades 86.

Såvitt jag har förstått förbjöds den farligare varianten innan dess och det stora larmet kom 75? Det borde därmed vara låg sannolikhet för asbest. Om vi river i mer avancerade saker såsom fönster, betongelement eller elkomponenter överlåter vi det till hantverkare.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Precis, det är inte bara skivmaterial och de ovan nämnda materialen som innehåller asbest. Det finns i ventilationstrummor, blomlådor (!), rörisolering i böjar på värmesystemets rör, stamledningar till kommunalt dricksvatten, pluggmassa för att hänga upp grejer i betongväggar, bromsbelägg till bilar, gamla korkmattor, lös isolering (ser ut som tomteskägg), äldre barnpuder (!), packningar till värmepannor. Och så vidare.

Ska jag vara en riktig partypooper när jag ändå är igång kan 1900-talshus innehålla många andra ohälsosamma ämnen. PCB (fogmassa till fönster och betongelement), tungmetaller som bly och kvicksilver (främst i elkomponenter), stenkolstjära (tätningsmassa) med mera.
Inte så att någon behöver vara rädd för sin hälsa, ämnena är oftast inneslutna, men den som ska göra något på sitt hus gör klokt i att ta reda på riskerna. Samma förhållningssätt som till asbest.
Glöm inte bly i gammal färg, stor risk att få i sig som slipdamm eller ånga vid slipning respektive värmning med varmluftspistol.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Glöm inte bly i gammal färg, stor risk att få i sig vid slipning eller värmning med varmluftspistol.
Absolut! Blymönja var utomhusfärg för målning av metall, exempelvis plåttak och räcken. Blyvitt som pigment användes i diverse olika färgtyper.
 
ByggareJBob ByggareJBob skrev:
Tack för alla svar. Kakelfog och mattlim är skickat på prov. Hur är det med strukturtapet?

Fastigheten är uppförd på 30-talet men vindsvåningen som vi ska riva i kom till mellan 76-86. Enligt ritningar godkändes bygglovet 76 och ärendet avslutades 86.

Såvitt jag har förstått förbjöds den farligare varianten innan dess och det stora larmet kom 75? Det borde därmed vara låg sannolikhet för asbest. Om vi river i mer avancerade saker såsom fönster, betongelement eller elkomponenter överlåter vi det till hantverkare.
Jag visste inte att det fanns mindre farlig asbest. Jag tänker så här. Innehåller det asbest så är det farligt oavsett mängd.

Visserligen var asbest väldigt populärt. Man använde det till det mesta. Men hur vanligt det var i tapeter? De är nog större risk att tapetlimmet innehåller asbest. Så Om man ändå ska skicka in tapetlimmet.

Generellt med asbest så skulle jag räkna hela -70 talet som ett årtionde med asbest.
Så din vind skulle jag misstänka som möjlig asbest. Sen är det viktigt att tänka på.
Det är inte farligt med asbest i tapeten. i som vent rör. Det är när man river i det som det kan vara farligt.

Ta det bara lugnt när du jobbar
 
  • Wow
Tubes
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Glöm inte bly i gammal färg, stor risk att få i sig som slipdamm eller ånga vid slipning respektive värmning med varmluftspistol.
Finns även i nutida Falu Rödfärg...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag visste inte att det fanns mindre farlig asbest. Jag tänker så här. Innehåller det asbest så är det farligt oavsett mängd.
https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/SAMANCTA/SV/Safety/Asbestos_SV.htm

"Det finns flera typer av asbest:
Aktinolit.
Amosit (”brun” asbest).
Antofyllit.
Krysolit (”vit” asbest).
Krokodolit (”blå” asbest).
Tremolit.
Krokodilit och amosit är de två farligaste formerna av asbest. De utgör störst risk för hälsan om deras fibrer andas in. Krokodilit har fasats ut sedan 1970-talet, men det finns dock kvar en hel del i äldre byggnadsverk."
"Är alla asbestfibrer farliga?
Det beror på. Den avgörande faktorn är storleken på fibrerna, som måste vara tillräckligt små för att kunna andas in men även för stora för att kunna andas ut. Det är därför som krokodilit- och amositfibrerna i regel är farligast."
 
Då har jag lärt mig något nytt! Det finns mindre farlig asbest. Men vet man bara asbest så är det lika bra och köra som om det vore den farliga.

Hur farligt asbest är verkar kunna variera.
Läste något extremfall där hon fick asbestos trots att hon aldrig utsats för asbest. Sen har vi de som jobbade i kläder brandsäkra med asbest samt rökte. Jag är övertygad om att dessa kläder slits och små fiber tittar ut.
Så normal försiktighet. Om man vill göra jobbet själv. Men ingen oro för asbest som sitter där redan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.