När jag byggde badrummet bedömde jag att pocket-karm-lösningarna var för klena för att kakla på så jag har inledningsvis byggt en vanlig vägg med plyfa/gips för att nu sätta skjutdörr utanför.

Jag kan nu välja en pocketkarm utanpå eller en utanpåhängande lösning.

Framför dörren skall det vara väggfasta garderober, så den ändå upplevas som inbyggd oavsett val.

Jag tycker pocketkarmarna känns ganska dyra jämfört med en utanpåhängande, och om jag har uppfattat rätt verkar man få ta upp eget hål för slutbleck i Sweedoor's pocketkarmar.

Så tankarna faller mer och mer åt att bygga något eget utanpåhängande.

Det jag fastnar på mest är hur precisionen blir emot slutbleck då jag behöver ha ett hakregellås på dörren.

Har en pocketkarm styrning även i underkant, eller bara överkant? Är detta ett argument för att välja det?

Hur hade ni tänkt?

Estetiskt är det mig likgiltigt att snickra/måla egna listverk som gör att det ser inbyggt ut, det kommer som sagt ändå sitta mellan garderober och badrummsväggen.

Tacksam för råd. :)

Skjutdörr i badrum mellan två väggfasta garderober med grönblå dörrar och detaljerad paneldesign. Kaklat golv och delar av badrummet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag körde skjutdörr med pocketkameror i mitt badrum, ska se om jag hittar nån bild.
Slutblecket fick jag fräsa in. Inga problem om du gör en mall. Kommer köra det i nästa badrum igen.
 
Hade bara dom här.
 
  • Moderator de
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En temporär vägg med en vit dörr med frostat glas infälld, del av ett byggprojekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har fått för mig att utanpåliggande skjutdörrar är mer otäta än pocketkarmar, dvs. ljud kommer ut lättare med en utanpåliggande och det kanske inte är så trevligt med ett badrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har fått för mig att utanpåliggande skjutdörrar är mer otäta än pocketkarmar, dvs. ljud kommer ut lättare med en utanpåliggande och det kanske inte är så trevligt med ett badrum.
Om man är ute efter att stänga ute ljud så är skjutdörr i den prislappen jag la bara att glömma tyvärr 😂
 
Tack för feedback!

Det där med ljudtätning och skjutdörr får man väl svårt att få ihop. Gissar att det finns gummitätade, och kanske på lyftgångjärn likt ytterglaspartier, men känns överkurs i detta fallet.

Men samtidigt kanske det inte skall behöva låta mer än genomsnittlig dörr med ventilationsspalt i tröskeln. Tror mer på tung dörr för att dämpa ljud än att det är helt tätt i detta fallet.

Ställer frågan om pocketkarm igen.

Visst är enda nedre styrningen den lilla "vingen" som blir kvar i bakkant på dörren när den är stängd?

D.v.s. "träffsäkerheten" emot slutblecket hänger mest på att den hänger vertikalt från övre skenan?

D.v.s. detta går åstadkomma med precis lika god funktion på en utanpåhängande lösning?
 
D David_Berglund skrev:
Tack för feedback!

Det där med ljudtätning och skjutdörr får man väl svårt att få ihop. Gissar att det finns gummitätade, och kanske på lyftgångjärn likt ytterglaspartier, men känns överkurs i detta fallet.

Men samtidigt kanske det inte skall behöva låta mer än genomsnittlig dörr med ventilationsspalt i tröskeln. Tror mer på tung dörr för att dämpa ljud än att det är helt tätt i detta fallet.

Ställer frågan om pocketkarm igen.

Visst är enda nedre styrningen den lilla "vingen" som blir kvar i bakkant på dörren när den är stängd?

D.v.s. "träffsäkerheten" emot slutblecket hänger mest på att den hänger vertikalt från övre skenan?

D.v.s. detta går åstadkomma med precis lika god funktion på en utanpåhängande lösning?
ja det får jag hålla med om det med ljud osv,
Där med styrning så tyckte jag att den va lite svajig med den som du beskriver, lilla vingen så jag klyvde två bitar av ek som tröskel som dörren ska gå för att inte tappa linjen. Funkade för mig. Absolut lite pill men ack så värt det.
Hade det inte varit så mkt jobb att byta från ”vanlig” dörr till pocket så hade jag kört pocket i alla dörrhål
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Låter som det blir en utanpåhängande för mig.

Har både mekanisk verkstad och snickarverkstad så räds inte lite special och anpassning.

Om jag ändå skall sätta pocket’en utanpå en befintlig vägg så känns det som mervärdet i konceptet försvinner och det mest är en skena jag behöver.

Tror jag fått de svar jag behöver.

Tack!
 
  • Gilla
Fjonken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.