Hej

Hade tänkt att bygga ett mellanbjälklag där undre planet skulle få synligt "timmer" undertill.
Får tag i sågat virke 150x150 mm som jag gärna hade änvänt som bjälklag för att undvika att bygga för mycket höjd. Men då jag varken hittat rekommendationer eller hållfasthetsklassat variant, tänkte jag se om man kunde få lite input härifrån.

Spännvidden är 3400 mm.
Som grund i bjälklaget vill jag lägga sågat timmer/sparre på 150x150 (G4-2), cc 600 alt. 750
Ovanpå hade vi tänkt att helt enkelt gå med hyvlad råspont som synligt "innertak" mellan bjälklaget.
Ovanpå detta vill vi bygga 45x45, alt. 45x70mm reglar kryssade mot bjälklaget för att få in isolering. cc 300 alt 600
Ovanpå detta lägger vi golvspån som underlag för golvparkett på ovanplanet.

Skickar med en simpel skiss.

Mina egna hemmarsnickarkunskaper tycker detta är en stabil uppsättning, men ligger utanför standardförfaranden och hade gärna fått det bekräftat.
Kan som alternativt bygga in timmerreglar kosmetiskt, men hade gärna sluppit för att spara pengar och arbete.
 
  • En skiss över mellanbjälklag med mått och materialangivelser, inklusive spännvidd, råspont, sparre och golvspånskiva samt isolering och stålbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6*6" är på gränsen till för klent till ett mellanbjälklag med 3,4 m spännvid tänker jag, men om du sätter dem cc 600 och skruvlummar golvspånet ovanpå bär det ju bättre.
 
Andra riktningen är 6m, där kommer det dock gå en vägg i mitten på underplanet och skulle kunna bygga in bärande reglar, därmed få ner spännvidden till 3m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.