Hur brukar man göra om man ska göra om en onödigt stor vind till fler lägenheter i en bostadsrättsförening?

Någon som har någon erfarenhet av ett sådant projekt hur gjorde ni?

Vem gjorde vad, brukar den som köper vinden bygga själva lägenheten eller brukar brf:erna kontakta företagen som inreder vinds ytan?

Hur är det lättast att göra?

Hur brukar man göra?

Jag tycker det verkar som att det lättaste sättet att genomföra ett sådant projekt på vore att kontakta en mäklare som säljer vinds ytan åt föreningen. Kan man göra så?

Förmodligen så behöver man någon form av tillstånd eller besiktning för att man ska få inreda vinden till bostads yta, kan man fixa sådana saker genom mäklare?

Finns det kriterier som vinden ska leva upp till för att man ska få göra bostads yta av den, vilka är dessa?

Som ni kan se av mitt sätt att formulera frågorna så vet jag inte vad jag pratar om därför så tror jag att det säkert finns fler frågor som jag borde ställa och få svar på här, fyll gärna i med dessa i så fall.

Tack på förhand gott folk:)
 
Det är vanligt att man säljer råvinden till ett byggföretag som gör jobbet och säljer med fet vinst. det finns även fall där BRF:en själv byggt vindsvåning och sedan sålt. Har man bygglov på vindsvåning får man nog bättre betalt om man gör enligt första alternativet.
Börja med att kolla med kommunen om ni kan få bygglov.
 
Börja med att kolla med kommunen om ni får inreda vinden.
Tänk på att inredning av vin kräver (så gott som alltid) installation av hiss om inte detta finns i huset.
Hiss kan man komma ifrån om man istället gör de översta lägenheterna till 2-våningslägenheter.

Det enklaste är sedan att låta någon firma stå för hela inredningen mot någon i förväg avtalad ersättning till föreningen.
 
Och eftersom det blir mer bostadsyta så måste väl andelstalen för föreningen göras om vilket kräver en eller två föreningsstämmor har jag för mig.
 
volvo skrev:
Börja med att kolla med kommunen om ni får inreda vinden.
Tänk på att inredning av vin kräver (så gott som alltid) installation av hiss om inte detta finns i huset.
Hiss kan man komma ifrån om man istället gör de översta lägenheterna till 2-våningslägenheter.

Det enklaste är sedan att låta någon firma stå för hela inredningen mot någon i förväg avtalad ersättning till föreningen.
Saken är den att det redan finns två lägenheter på vinden, kan det va så att man slipper en hiss i så fall? Eftersom delar av vinden redan är inredd?


Ahlesten skrev:
Och eftersom det blir mer bostadsyta så måste väl andelstalen för föreningen göras om vilket kräver en eller två föreningsstämmor har jag för mig.
Ja det är ju sant.
 
En släkting köpte just en sådan vind, och byggde själv genom entrepenör. Föreningen hade ordnat de tillstånd som behövs.
Det var enormt mycket strul under byggnationen, man kopplade in sig på vatten/avloppsledningar som var defekta, förstärkte bjälklag, osv...
Man gör ju sådant här i attraktiva områden och det är ofta gamla hus, utan hissar osv.
Det blir ofta byggtekniska problem, finns få byggare som vågar åta sig jobbet på fastpris utan att ta till höga marginaler.
Kontentan är att sitter man i styrelsen för en förening som skall funderar på hur man skall sälja av vindyta/bygga lägenhet så kommer ett sådant bygge att ta mycket tid i anspråk om man tänker sig att bygga om vindsytan till lägenhet i egen regi.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Saken är den att det redan finns två lägenheter på vinden, kan det va så att man slipper en hiss i så fall? Eftersom delar av vinden redan är inredd?
Nej.
Den nybildade lägenheten skall uppylla dagens handikappskrav och det innebär hiss, om man inte kan få dispens från kommunen.
De som redan finns behöver bara uppfylla de kraven som fanns när de byggdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.