Jag har haft två st larmföretag hemma som gått igenom mitt hus och lämnat offert på vad en larminstallati0on skulle kosta. billigaste har varit 15 000 kr. då har det varit ett Paradox-larm. (villa 1,5 plans c:a 140 kvm i boyta...)

jag tycker att jag är händig och teknikintresserad, hur är det att installera ett larm själv?? finns det pengar att spara? vilket larm skall man sätta in? var köper jag det?? är det svårt att programera larmet??

jag är jättetacksam för all input jag kan få.

tack så väldans...
 
Har du pratat med Trygga hem eller G4S? De kör trådlösa larm.
Vi köpte ett från G4S för typ 2000:-, med månadskostnad runt 300:- tror jag att det var.
De kör trådlöst, vilket ger en helt annan installationskostnad än de fasta. Och så binder man sig bara i ett år, så man kan lätt byta om man inte är nöjd.
 
Det är trådlösa larm som jag fått offert på också. men jag är inte intresserad av att hyra larm eller hyra vissa delar av larmet som man får hos securitas direct till exempel. jag vill inte heller vara uppkopplad till något vaktbolag. vad händer om du inte är nöjd efter ett år då?? får du behålla larmgrejerna??? eller startar du om på noll då om du vill byta??
 
Jag kommer inte riktigt ihåg om de eller vi äger larmgrejorna, men vad ska jag med dem till om jag inte har larmet kvar? Byter jag larmoperatör så får de nya väl skruva dit sina brytgivare, rörelsedetektorer och larmcentral om det inte råkar vara samma prylar. Eftersom installationskostnaden är bara runt 2000:- så betraktar jag inte det som så viktigt. Men jag skulle gissa att de inte vill ha tillbaka sakerna om man säger upp. De lär ju inte åka ut och sätta upp begagnade saker hos någon annan ny kund...?

Varför vill du ha larm som inte är kopplat till en larmcentral? Är det inte det som är själva finessen med ett "riktigt" larm?
 
Hej. tack för svaret. jag bor c:a 30 minuter från larmcentralen. så går larmet så tar det antagligen c:a 20 minuter för väktarna att ta sig ut till mitt hus. då lär ju tjuven vara borta. när det gäller brand så skickas inte larmet till brandkåren innan larmcentralen fått det bekräftat att det verkligen brinner. är inte jag hemma och kan bekräfta (och är jag hemma kan jag ju ringa brandkåren själv...) och dem inte får tag på någon granne som kan bekräfta så får dem ju vänta tills väktaren är ute och kan bekräfta att det brinner. då lär ju ändå det mesta vara förstört innan brandkåren är på plats... så jag ser helt enkelt ingen anledning att ha det kopplat till en larmcentral som skall kosta mig 300 kr i månaden. (men det är ju en annan diskusion...)
men jag skall kolla upp dem du föreslår. tack...
 
Självklart sparar man en mycket på att köpa och sätta upp grejjerna själv. Jag tror som vanligt att det oftast också blir bättre när man gör det själv. Nu kunde jag kosta på mig tiden att göra en snygg installation. Jag lär mig även programmera grejjerna så att jag kan ändra/bygag ut larmet själv. Om du går genom firma skall de väll ha pengar för att komma ut och fixa ev. fel/utbyggnad m.m. Trådlösa system är nog enklast då man slipper tråddragning, men jag upptäckte att när kabeln väl var dragen var de trådburna enklare och bättre att ha och göra med...

Man kan visst köpa bra beg larm från larmcentraler/firmor som de plockar ned...?
 
Jag misstänker att det inte är supersvårt att få till det. vart köper man och vilket larm skall man ha? jag har egentligen bara ett krav... :) och det är att det skall gå att nattlarma eller vad man skall kalla det, jag vill kunna få ett skallarm. någon som har lite tankar om vad man bör tänka på???

tack för eran tid..
 
Jag är precis färdig med min installation av ett Bosch Easy larm. Det är ett kombinerat trådbundet och trådlöst larm. Dvs man kan koppla både trådbunda och trådlösa detektorer till det. Det har både hemmaläge, fullt läge och ett anpassat läge där man själv bestämmer vilka detektorer som ska användas. Det går också att koppla till larmcentral om man vill, jag har valt att inte göra det. Info finns på http://www.boschsecurity.se/. Det var enkelt att installera och programmera, det tog mig ungefär en helg att montera i ett hus på 150 kvm och garage.
 
Jag installerade ett larm från TryggaHem.
2 magnetkontakter för dörr, 3 IR-detektorer, en knappsats vid ytterdörren, en brandvarnare. Tog några timmar , inkl programmering, och kostade väl 7000 :-

Det är hur enkelt som helst att göra själv, om man är någorlunda händig.

Jag faxade in en planskiss på huset till Tryggahem och dom återkom med en skiss där alla detektorer och liknande var utritat.
Bara att sätta upp där dom sa att det skulle sitta, nästan :).

Programmeringen gjorde dom innan larmet skickas till mig. Jag fick modifiera det lite då jag valde en lite annan layout än vad planen var.

Telefonnummer måste man ju självklart lägga in, och alla koder, men bortsett från det så var det inget att göra.
 
själv tycker jag 7000 kr för det lilla är mycket, men men..

När man vet vad kvalitets larm kostar hos grossisten så... blir man mörk rädd.

ett "vanligt" larm hos en grossist, mellan 1500 - 3000 kr + ir-detektor (300 kr) .


Matcan: vilket märke är det på det larmet från Tryggahem?
 
Beställde mitt trådbundna DSC-larm via en Elkedjan-butik. De sålde inga larm normalt sett men kunde ta in allt som fanns i Elkedjan-katalogen. Har även köpt en del delar från http://www.alarmbutiken.se/ .

När det gäller trådbundna larm finns det stora pengar att tjäna på att göra det själv. En dold magnetkontakt kostade 10 ggr mer i den offert vi fick från en larmfirma (jag kunde köpa för ca 80 kr -- larmfirman skulle ha 800 kr st). En IR-detektor var mer än dubbelt så dyr. Eftersom vi ville ha magneter överallt och dessutom ett gäng IR-detektorer/GK/branddetektorer hade vi aldrig haft råd om vi inte gjort det själva.

Har inte upplevt installationen som ett dugg svår. Är händig med elektroniska prylar dock, och har lätt för att förstå manualer. När man installerar själv får man ju inget anläggningsintyg men vi hade inga problem med vare sig vaktbolag eller försäkringsbolag. Kan larmet utan och innan och det ser jag som en stor fördel. Att ingen utomstående kan det lika bra är ju inte heller helt fel (inte så att jag misstror larmfirmorna, men ju mindre information om anläggningen som finns i omlopp desto bättre är det ju).
 
Jag har någon gång köpt billiga noname-larm och de är totalt värdelösa i mina ögon. En gång stämde inte manualen överens med larmet som låg i lådan. Affären jag köpte ifrån hade ingen aning om larm och kunde inte heller få tag i någon från leverantören så det larmet blev aldrig installerat. Någon annan gång installerades ett annat billigt noname-larm som betedde sig mycket underligt med konstiga buggar vilket gjorde att tillförlitligheten om att larmet skulle fungera i skarpt läge blev mindre och mindre med tiden. Till slut åkte larmet ut. Jag har också haft hyr-larm från G4S där själva larmet tekniskt fungerat mycket bra under tre år men som istället kostat många sköna slantar i månadsavgift utan att jag fått behålla någonting. Nu slutligen blev det nya Bosch Easy-larmet som kostade ungefär lika mycket som G4S-larmet kostat i hyra men som har många fler detektorer och inställningar och lätt att bygga ut utan att behöva betala hyra till någon firma. Installationen var enkel då manualen var lätt att fatta och att grejorna har testlägen m.m. som underlättar installationen.

Så vad det gäller larm så är standardtipset det vanliga: "du får vad du betalar för".
 
Tack för all bra input på detta område. Jag är inte intresserad av att köpa något larm på klasohlsson eller dylikt. jag är absolut beredd att betala för att få ett tillförlitligt larm som fungerar.
Bosch Easy verkar ju vara något att titta närmre på. vart köper man det som privatperson?? vad är det för grossister som har larm? inte vanliga elgrossister eller??? så man kan få någon snäll elektrkerkompis att köpa ut det... :)

Har också hört att det finns något larm som heter typ oasis. någon som vet något om det???

tack så länge...
 
http://www.alarmbutiken.se/ säljer bosch dsc mfl

Trevlig firma i Solna... Skulle kolla upp RCO också. Superenkelt att sätta upp enligt hörsägen. Annars verkar DSC vara ett hett byggahuslarm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.